Beszállítók Az autóipar megsegítésében bíznak a járműipari egyesületek

Az autóipar megsegítésében bíznak a járműipari egyesületek

Pörge Béla | 2020.03.26 07:23

Az autóipar megsegítésében bíznak a járműipari egyesületek

Fotó: Audi Hungaria NewsRoom

Az, hogy központi intézkedés eddig nem született, természetesen nem jelenti azt, hogy a háttérben ne folynának egyeztetések, ráadásul a különböző vállalatok megteszik, amit tudnak a dolgozók egészsége és anyagi helyzetének védelmében. Az ügyről a MAGE (Magyar Gépjárműipari Egyesület) és a MAJOSZ (Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége) vezetőjét is megkérdeztük.

Hirdetés

A folyamatos gyárleállások tükrében nem számít merész kijelentésnek, hogy a koronavírus-járvány által egyik leginkább sújtott szektor (a turizmus és vendéglátás mellett) a járműipar. A nagyobb gyárak leállása a kisebb beszállítókat is nehéz helyzetbe hozta és hozza még mindig. Ennek ellenére -eddig- a magyar gazdaságvédelmi intézkedések célzottan nem foglalkoztak az autóiparral.

A helyzetről Kilián Csabát, a MAGE (Magyar Gépjárműipari Egyesület) ügyvezető-főtitkárát és Nyírő Józsefet, a MAJOSZ (Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége) elnökét kérdeztük.

Kilián Csaba, a MAGE ügyvezető-főtitkára

Kilián Csaba, a MAGE ügyvezető-főtitkára | Fotó: MAGE

Zajlanak egyeztetések a MAGE és a Kormány között az autóipart érintő válság enyhítésén?

Igen, kapcsolatban állunk az illetékes minisztériumokkal, küldtünk javaslatokat azzal kapcsolatban, hogy könnyíteni lehessen a cégek, beszállítók sorsán. A MAGE tagvállalatait is, hasonlóan a többi vállalathoz, nagyon érzékenyen érinti a COVID-19 vírus terjedésének gazdasági hatása, a vevők teljes megállása. Az OEM-ek, nagyobb gyártók leálltak vagy a leállás küszöbén vannak, ennek következtében a beszállító kkv-k, kisebb cégek is rövid időn belül leállni kényszerülnek. A kkv-k különösen nehéz helyzetben vannak, több hónapos leállást valószínű, hogy a legtöbben nem tudnak átvészelni.

Lehet tudni esetleg részleteket az egyeztetésről?

Azért dolgozunk, hogy minél kevesebb elbocsátás történjen és a munkaerőt a lehető legnagyobb mértékben sikerüljön megtartani. A vállalatok számos intézkedést hoztak és hoznak a dolgozóik egészsége megvédése érdekében, a nagyfokú higiénia, a megelőzés és a védőintézkedések tekintetében is. Ennek ellenére az elkövetkezendő 1-3 hét nagyon kritikus lesz, mivel megrendelések híján, a kiszállítási nehézségek vagy az alapanyag hiány stb. miatt egyre több cég fogja a termelést teljes mértékben leállítani.

A legtöbb vállalat saját pénzügyi tartalékai nagyjából 1-2 hónapra elegendőek. Ha nem lesz külső pótlólagos forrás, akkor nem tudják majd a pénzügyi kötelezettségeiket teljesíteni és megtartani a dolgozóikat. Ezért lenne fontos az állami beavatkozás, hogy ezek a cégek túléljék az elkövetkezendő hónapokat, tudjanak béreket fizetni, hogy a leállás vagy a csökkentet működés következtében a dolgozók jövedelemhez jussanak és ezáltal a háztartások is túléljék ezt a veszélyes időszakot.

Milyen külföldi megoldások jelenthetnek követendő példát Magyarország számára?

Európában és a világ számos más országában több intézkedést is hoztak annak érdekében, hogy enyhítsék a károkat. Az angol és a német példa előremutatónak tűnik, ezekben az országokban az állam a bérek egy részét átvállalja, ezzel a háztartások a leállások alatt is jövedelemhez jutnak. Ez segíti a nehéz időszak átvészelését, és segíti a jövőbeli gyorsabb újraindulást is.

Mit gondol az Európai Bizottság ideiglenes támogatási keretéről és az eddigi magyar intézkedésekről?

Minden támogatás lényeges, minél több támogatást kapnak a vállalatok és a munkavállalók, annál nagyobb az esély arra, hogy kevesebb cég megy tönkre, és kevesebb háztartás kerül kiszolgáltatott helyzetbe.

Mennyire viseli meg a járműipart a koronavírus okozta válság? Meddig tarthat még?

Nagyon mély a válság, aminek még nem látni a kimenetelét, nem tudni, mikor indulhat újra a termelés. Tekintettel arra , hogy ez egy globális válság, Európában és a világon közösen kell legyőznünk a járványt és ebben az esetben tudnak beindulni a termeléssel a globális értékláncokban érdekelt cégek.

Reméljük, hogy minél előbb vége lesz a járványnak és belátható időn belül beindulhat a termelés, felpöröghet a gazdaság és a fogyasztás, és a magyar háztartások jövedelmi helyzete is javulni fog.

Nyírő József, a MAJOSZ elnöke

Nyírő József, a MAJOSZ elnöke | Fotó: MAJOSZ

Zajlanak egyeztetések a MAJOSZ és a Kormányzat között az autóipart érintő válság enyhítésén? Ha igen, lehet tudni róluk részleteket?

Természetesen igen, de jelenleg csak irányvonalakat tudok mondani: a járműiparnak szüksége van jelentős támogatásra a kialakult válság miatt. A gazdasági helyzet javítása, optimalizálása elengedhetetlen az elkövetkező időszakban. Hasonló helyzetbe kerülhetünk, mint az idegenforgalmi szektor, amennyiben a teljes európai járműgyártás megáll. Komoly jelentősége lenne az adó- és járulékkedvezményeknek, valamint a munkahelymegtartó pályázatoknak, kedvezményes pénzügyi források biztosításának.

Milyen külföldi megoldások jelenthetnek követendő példát Magyarország számára?

A német példát tudom kiemelni (pl. Kurzarbeit), valamint az osztrák modell is nagyon kedvező a vállalkozások számára. Igaz jelentős mértékű büdzsé áll ezen kormányok rendelkezésére.

A cégek kiemelt támogatása fontos a munkanélküliség elkerülése és a vállalkozói szektor fenntartása érdekében. A válság utáni időszak egyszerűbb lesz, ha a munkaerő megmarad és a fizetőképes kereslet erősödni fog folyamatosan. Több hatékony eszköz lehet a krízis időszakában, akár a munkaidő változtatás vagy a termelésütem alakítás. A home office csak részben lehet megoldás a járműipar dolgozói számára.

Ami külföldön, jellemzően Európában aggasztó folyamat, az a gyárleállások sorozata. Jelenleg számos helyen nem működik a gyártás és a legújabb hír, hogy már Indiában is leállnak gyárak. A vírus miatt Kínában hosszabb ideig álltak a gyártósorok.

A kormány több gazdaságvédelmi intézkedést jelentett be, de az Európai Bizottság is előállt egy támogatási kerettel. Ezekről mit gondol?

Szükséges a szektorok támogatása, ebben a speciális helyzetben. Minden segítség, intézkedés nagyon fontos a piaci szereplők számára. Úgy gondolom, a hozott intézkedések az elemzések és egyeztetések következményei. Minden bizonnyal a járműipar bevonása a támogatott szektorok körébe nem fog elmaradni, hiszen ez a szegmens jelentős részét adja a hazai feldolgozóiparnak.

A magyar kormány intézkedései tehát jók és előremutatóak, de a támogatott, megsegített ágazatok körét ki kell terjeszteni a járműiparra is.

Mennyire viseli meg a járműipart a koronavírus okozta válság? Meddig tarthat még?

Mély válságról lehet szó, a 2008-as piaci helyzethez hasonlítható, de a járvány hatásai miatt hosszabb és vérengzőbb is lehet. A járvány legrosszabb hatása a gazdaságra, hogy folyamatosan állnak le gyárak, üzemek, az alkatrészgyártás szünetel, a logisztikai folyamatok megakadnak és a vevők nem vásárolják a termékeket.

Reménykedjünk, hogy egészségben és minél kevesebb sérüléssel lépjük túl az elkövetkező időszakot. A járványnak és a válságnak minél előbb vége lesz!

Kiemelt Partnereink