Elemzések A kulcs nélküli indítás a tolvajok kedvenc újítása

A kulcs nélküli indítás a tolvajok kedvenc újítása

autopro.hu/D.Á. | 2024.03.02 12:21

A kulcs nélküli indítás a tolvajok kedvenc újítása

Fotó: Pixabay

Az autóipar egyként hagyta figyelmen kívül a több mint egy évtizede kezdődött szakértői figyelmeztetéseket a kulcs nélküli technológiával kapcsolatban. Az eredmény mára világos: egy évtizedet vizsgálva az elmúlt időszakban történt a legtöbb autólopás. Jogi és informatikai szakemberek hiába hangoztatták, hogy komoly biztonsági hiányosságok vannak a technológia körül, az autógyártók hajthatatlanok voltak.

Az autóipart időben figyelmeztették, hogy a vásárlók az autóik hűlt helyét találhatják elég könnyen, ráadásul bármiféle behatolás nyomai nélkül. A kulcs nélküli bejutás és indítás technológiájának köszönhető sok lopás rekordmagasra nőttek a biztosítási költségek.

A tolvajok sokszor egy játékkonzol kontrollerének álcázott emulátort használnak, amelyek 20 másodpercen belül lemásolják és felerősítik az autó kulcsa által sugárzott jelet. Ezzel a technikával főleg Hyundai és Kia modelleket lehet jól lopni. Az Egyesült Királyságban 5000 fontért már lehet olyan okoseszközt kapni, amellyel bejutás után fel lehet törni az autók számítógépét és új kulcsot lehet hozzájuk feltanítani. A rendőrség pedig tehetetlen, sokszor videófelvételek ellenére is 24 órán belül lezárulnak autólopási ügyek, mert nem lehet a tolvajok nyomára akadni a rongálásmentes lopások miatt.

Észbe kapnak az autógyártók?

Nick Freeman, autóipari ügyvéd elmondta, az ipar hanyagul járt el, amikor figyelmeztették a veszélyre az új technológia felemelkedésekor. Katasztrófának nevezte a mostani helyzetet, amikor az Egyesült Királyságban 2000 fontnál is többe kerülhet egy éves autóbiztosítás a sok lopás miatt. A Jaguar Land Rover egy 10 millió fontos beruházást jelentett be tavaly novemberben, amelyet a 2018 és 2022 között gyártott, gyakran lopott modellek biztonságosabbá tételére terveznek fordítani. A Hyundai is ébredezik, prioritásként kezeli az illegális eszközökkel nyitási jeleket másoló tolvajok elleni küzdelmet.

A Kaliforniai és a Washingtoni Egyetem kutatói 2011-ben már arra figyelmeztettek, hogy a modern autók szoftverei könnyen támadhatók a sérülékeny telematikáin keresztül, így az ajtók nyitása és a motor indítása is egyszerűvé válhat. Egy kommunikáció-lehallgatásra és elektronikus bizonyítékokra specializálódott ügyvéd, Stephen Mason 2012-es írása is figyelmezteti a gyártókat, hogy még fejleszteniük szükséges, mert a jelenlegi technológiával erőszakos behatolás nélkül lehet majd autót lopni. Mason úgy fogalmazott, gondatlanság és tudatlanság mutatkozott az autóipar részéről, mert nem akarták megfizetni a megfelelő biztonság árát. Most már modern autóink vannak a legfejlettebb technológiákkal, de a tulajdonosoknak még mindig régimódi kormányzárakat kell felszerelniük, ha biztonságban akarják tudni a járművüket.

Az ipar másképp látja

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) tagadja, hogy az autóipar megbukott volna a biztonságot illetően, de azt elismeri, hogy hadban állnak a bűnözőkkel. Mike Hawes, a szervezet vezérigazgatója elmondta, az autógyártók folyamatosan vezetnek be új technológiákat, hogy egy lépéssel a tolvajok előtt járjanak. Ez az erőfeszítés segítette 30 év alatt drasztikusan leszállítani az autólopások számát.

„Miközben az autógyártók folyamatosan javítják a biztonsági rendszereket, a technológiai innováció önmagában nem képes megfékezni az összes lopást. Ezért a szektor szorosan együttműködik a rendőrséggel és a biztosítókkal.”

A brit hivatalok szerint az autókkal kapcsolatos bűncselekmények, így a lopások száma is egyre csökken. Egy szóvivő elmondta, elvárják a rendőrségtől, hogy komolyan vegyék az autólopásokat. 2010 óta Nagy-Britanniában 39 százalékkal csökkentek, az autólopásokhoz is használatos elektronikai eszközöket pedig betiltják – írta meg a The Guardian.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink