Elemzések Földrengések okozhatják a Toyota vesztét

Földrengések okozhatják a Toyota vesztét

autopro.hu/B.B. | 2016.05.27 10:29

Földrengések okozhatják a Toyota vesztét

Több olyan japán autógyár van, ahol idén már kétszer is kényszerleállást kellett hirdetni természeti katasztrófa miatt.

A 2011-es évre Japánban sokáig emlékezni fognak: a Richter-skála szerint 9-es erősségű földrengés és az azt követő szökőár azon felül, hogy a fukushimai atomerőműben óriási károkat okozott, a szigetország legtöbb vállalatát újratervezésre kényszerítette, mivel egy-egy nem tervezett leállás nem csak tetemes bevételkieséssel, de akár a legnagyobb autógyártó címének elvesztésével is járhat. Az Automotive News az idei áprilisi földmozgásokat követően a Toyota példáján keresztül járt utána, hogyan alkalmazkodnak a helyi autógyártók és beszállítóik a szélsőséges természeti jelenségekhez.

Öt éve a szigetország autógyártói és beszállítói közel egy hónapra termelésképtelenné váltak, ezt követően szinte minden vállalat kidolgozott valamilyen alternatív stratégiát a hasonló helyzetek könnyebb kezelésére. Az újratervezés komoly összegeket emésztett fel, ezek azonban egy újabb veszélyhelyzet során garantáltan megtérülnek. A forgatókönyv: azonnali leállás, a károk felmérése és értékelése, majd a termelés lehető legszélesebb körű újraindítása. Ugye, milyen egyszerűen hangzik?

Mivel a stratégiát a teljes szektorra nézve kellett működőképessé tenni, Takaki Nakanishi autóipari elemző szerint a munka felért egy teljesen új ellátási lánc kiépítésével. Az szinte természetes, hogy a gyárakat és irodákat a kisebb földrengéseknek ellenálló technológiák felhasználásával építik, a meglévőket pedig megerősítik, a rugalmasság legfőbb kulcsa a módszerek reformjában rejlik: a Toyota értékelte beszállítóit a természeti katasztrófáknak való kitettség szerint, felmérte, melyik vállalat milyen alkatrészek gyártására képes, és mindezeket adatbázisba foglalta.

Sokat tudnak segíteni krízishelyzetben azok a beszállítók, melyeknek Japánon kívül is van gyára: még várhatóak voltak utórengések idén áprilisban, a Toyota már a helyettesítő alkatrészek Kínából való ideiglenes beszerzésével kapcsolatban tárgyalt. Egyik beszállítója eközben saját, a rengésben kevésbé érintett versenytársát bízta meg egy alkatrész gyártásával – érdemes elgondolkodni ezen a bizalmi kapcsolaton.

Forrás: Kyodo/Reuters

A szűk keresztmetszetet leginkább azok a vállalatok jelentik, melyeknek termékei nehezen, vagy egyáltalán nem helyettesíthetők, és ezek gyártását csupán egy, vagy több, de területileg koncentrált üzemben gyártják.

A gyorsaság és a rugalmasság kulcsfontosságú a krízishelyzetekben, a folyamatos termelés fenntartásához pedig szükség lehet az üzleti szempontok ideiglenes figyelmen kívül helyezésére is. Bár az áprilisi földrengés a 2011-eshez képest gyengébb, „csak” 6,5-es erősségű volt, alaposan próbára tette a japán vállalatokat. Az autonews.com szerint a hasonló válságokra való felkészülése sosem érhet véget, hiszen a szigetország cégeivel bármikor történhet hasonló, mint öt éve.

Kiemelt Partnereink