Beszállítók A top beszállítók rangsora

A top beszállítók rangsora

Panker Gergő | 2014.11.03 09:33

A top beszállítók rangsora

Az IHS SupplierBusiness beszállítói rangsorán a Bosch megtartotta vezető helyét, a TRW felvásárlásának köszönhetően a ZF pedig jelentős előrelépésre számíthat következő év során.

A globális autóipari beszállítópiacot továbbra is erősödés jellemezi, különösen a felsőbb régiókban, ahol az első körös (Tier 1) beszállítók jelentős nagyságrendi megtakarításokat érnek el azáltal, hogy több gyártó számára is készítenek alkatrészeket. Ennek köszönhetően a top beszállítók eladásokból származó bevételei megközelítik az autógyártók forgalmát: 2013-ban a Bosch autóipari eladásokból származó bevétele 30,6 milliárd eurót (9200 milliárd forint) tett ki, míg a Renault eladásai például 40,93 milliárdra rúgtak (12 900 milliárd forint). Ráadásul a beszállítók további erősödésre számíthatnak, ahogy egyre több alkatrésszel látják el az egyre kevesebb számú járműplatformot, amihez globális ellátóegységekre van szükség. Ez a követelmény még jobban kiszorítja a beszállítói lánc alsó szintjeit található vállatokat.

A Bosch megtartotta vezető helyét

Az elmúlt évek során a beszállítóiparnak sikerült megerősödnie és ez a tendencia a következő évek során tovább folytatódhat, ennek eredményeként pedig létrejöhet néhány ipari óriás. A startpisztoly már eldördült a ZF és a TRW összeolvadásával (11. és 13. helyezett). Az eredmény egy olyan vállalatóriás, amely jövőre akár a lista első három helyének valamelyikére is pályázhat. A költségcsökkentés érdekében az autógyártók évek óta kiszervezik kutató-fejlesztési tevékenységüket a beszállítóikhoz. A lépés következtében az OEM-ek kiszolgáltatottá válnak a beszállítóik szakértelmének, valamint egyre jellemzőbb módon a gyártóegységeiknek is. A megerősödés azonban nem feltétlenül jelent egyre gyakoribb összeolvadásokat és felvásárlásokat. A gyártók közötti együttműködésekhez hasonlóan (pl. Renault-Nissan) a beszállítók szövetségeket is köthetnek egymással.

Bosch: továbbra is vezető helyen

A ranglista élén található beszállítóóriások további erősödésről számoltak be. A 2013-as eladásokból származó nettó árbevételében tapasztalt 3,1 százalékos éves növekedésnek köszönhetően (46,1 milliárd euró - kb. 13 800 milliárd forint) a Bosch megtartotta vezető helyét. A vállalat autóipari technológia szegmengsében az eladások éves szinten 6,7 százalékkal 30,6 milliárd euróra (kb. 9200 milliárd forint) emelkedtek. A Boscht második helyen a Denso követi, amely éves szinten 14,4 százalékos növekedést könyvelt el nettó árbevételében (38,9 milliárd dollár - kb. 8500 milliárd forint) köszönhetően a fő partnerének és legnagyobb részvényesének számító Toyotánál tapasztalt növekvő gyártási volumennek, illetve a jen külföldi valutákkal szembeni értékcsökkenésének. A Denso teljes árbevételének 98,5 százalékát a vállalat járműipari üzletága tette ki. A Densóhoz hasonlóan az Aisin Seiki (8. hely) szintén profitált a Toyota és más japán gyártók növekvő tengerentúli gyártási volumenéből: a vállalat bevételei 2013/2014-es üzleti évben éves szinten 11,6 százalékkal 27,4 milliárd dollárra (kb. 6 ezer milliárd forint) nőttek, amelynek 96,1 százalékát az autóipari eladások (26,4 milliárd dollár) tették ki.

Kilátások a 2014-es évre

A kereslet kapcsán nehéz időszakot élő Dél-Amerika, illetve Dél-Ázsia kivételével minden régióban megfigyelhető folyamatos lendületnek köszönhetően az IHS Automotive előrejelzése 3,9 százalékos növekedést vár a globális autógyártási volumenben, amely így 2014-ben elérheti a 87,6 milliós darabszámot. 9,2 százalékos növekedésével a kínai személyautó-gyártás idén várhatóan átlépi a 23 milliós darabszámot, míg Európában 20 millió (2,7 százalékos éves növekedés), Észak-Amerikában 17 millió (5,2 százalékos növekedés), Japán/Korea régióba 13,8 millió (2 százalékos növekedés), a Közel-Kelet és Afrika régióban pedig 1,8 millió (20,7 százalékos növekedés) darabos gyártási volument prognosztizálnak.

Az idei év egyik legfontosabb eseménye az autóipari beszállítópiacon a ZF Lenksysteme felvásárlása volt

A kedvező piaci környezetnek köszönhetően az IHS Automotive növekedést vár valamennyi top 25 beszállítónál a 2014-es évre. A piacvezető Bosch szerint az euró gyengélkedése továbbra is hatással lesz a kulcsfontosságú piacokra, így a vállalat csupán mérsékelt növekedésre számít a 2014-es nettó árbevételében. Ennek ellenére az IHS szerint a Bosch megtartja pozícióját mint a világ vezető beszállítója. Sőt, a Bosch nagy ugrásra számíthat autóipari eladási terén, miután megvásárolta kormányrendszereket gyártó ZF Lenksysteme vegyesvállat részvényeinek mindeddig a ZF tulajdonában lévő maradék 50 százalékát. Bár a vegyesvállalat a tavalyi évben 4,1 milliárd eurós (1200 milliárd forint) árbevételt ért el, a Bosch még nem vonta bele a Lenksystemeből származó bevételi részesedését a 2013-as konszolidált árbevételébe. Most azonban, hogy a vállalat teljes irányítása alá vette a kormányrendszerek gyártóját, a Bosch következő évi jelentésben már minden bizonnyal szerepelni fog a Lenksysteme által generált bevétel is. Ennek eredényeként a vállalat autóipari eladásai 5-6 milliárd dollárral (1200-1300 milliárd forint) is növekedhetnek, így a Bosch lehet az első olyan beszállító, melynek az árbevétele megközelíti az 50 milliárd dollárt.

Mindez tovább bővítené a Bosch és a második helyezett Denso közötti távolságot. A japán beszállító további árbevétel-emelkedésre számít a fejlett piacokon a 2014/2015-ös pénzügyi évre, ám néhány fejlődő piacon a kereslet csökkenését várja. A Continental továbbra is jó teljesítményre számít a 2014-es évre. Az Észak-Amerikában és Ázsiában tapasztalható erős kereslet hatására a vállalat mérsékelt, 5 százalékos bevételnövekedésre számít az idei évre. A Magna eleinte jelentéktelen bevételnövekedést várt a 2014-es évre, melynek oka a jármű-összeszerelési tevékenységéből származó árbevételben várt visszaesés volt. Ennek fő oka az, hogy a gyártók globális szinten házon belülre viszik a járműgyártási tevékenységüket, ami számos szerződéses gyártót, mint például a Karmannt is csődbe vagy a csőd szélére sodort. Az első három negyedévben tapasztalt teljesítményjavulás hatására azonban a Magna feljavította korábbi előrejelzését.

Kiemelt Partnereink