Beszállítók A munkaerőhiány a magyar beszállítók legfőbb kihívása

A munkaerőhiány a magyar beszállítók legfőbb kihívása

Pörge Béla | 2021.10.11 10:21

A munkaerőhiány a magyar beszállítók legfőbb kihívása

Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary

Október 7-én a MAJOSZ hibrid járműipari konferenciát szervezett a ZalaZone tesztpályán – az eseményt online is követhették az érdeklődők. A konferencia délutáni részében több kerekasztalbeszélgetésre is sor került, az utolsón a beszállítók legfőbb kihívásairól esett szó.

A MAJOSZ Járműipari Konferencia 2021 című eseményen Beszállítói lánc alakulása - valami mindig hiányzik? címmel, Brányik Tibor Trigo Group Precíziós Méréstechnika Kft. ügyvezető igazgatójának a vezetésével tartottak kerekasztalbeszélgetést, melyen Bálind János, a Bálind Kft. ügyvezetője; Hirschler Judit, a Hirschler Glass Kft. ügyvezetője; Havasi Csaba a Linamar Hungary Zrt. vezérigazgatója; Győri Imre a Magyarmet Finomöntöde Kft. ügyvezetője és Simon Péter, a SimonPlastics Kft. ügyvezetője vettek részt.

A beszélgetésen az eredeti tervek szerint még Karsai Béla, a Karsai Holding Zrt. vezérigazgatója is szerepelt volna, ám ő betegség miatt távol maradt.

Legjobban az ember hiányzik

Az első kérdés, amit a résztvevők megvitattak, egyben az előadás címe is volt. Nem értettek egyet abban a felek, hogy valami mindig hiányzik, többen is úgy vélték, hogy az anyaghiányra fel lehet készülni.

Természetesen a pozitív kezdéstől azért hamar eljutottak oda a felek a beszélgetésen, hogy mi a legnagyobb kihívás. Szinte teljes egyetértés volt abban, hogy ez a munkaerőhiány. Hirschler Judit szerint Sopronban egyértelműen a munkaerő jelenti a legszűkebb keresztmetszetet, míg Győri Imre szerint nem is feltétlen a rendelkezésre álló emberek számával, inkább a minőségével volt gond – és itt vissza is utalt az első kerekasztalbeszélgetésre, ahol az oktatás fontosságát többször is kiemelték a résztvevők.

Havasi Csaba kiemelte, hogy hiába nő a cég megrendelésállománya, ha nincs elég ember – itt persze még nem tart a Linamar, de egyértelműen gondot okoz a munkaerőhiány a vállalat számára.

Érződik az alapanyaghiány is

Bálind János elmondta, hogy ugyan az alapanyagellátás akadozik, de ez egy megoldható probléma, bár komoly kihívás. Simon Péter szerint a SimonPlastics-nál az elmúlt időszakban szinte mindig hiányzik valami, de ez csak pár százalékban érinti a cég működését.

Győri Imre és Hirschler Judit nem számoltak be anyaghiányról, pár a Hirschler Glass ügyvezetője szerint komoly rugalmasság kellett a cég dolgozóitól ahhoz, hogy ezt elmondhassa. Bálind János kiemelte, hogy a vállalat minden megrendelést tud teljesíteni, sokkal inkább a megrendelésállomány visszaesés okoz számukra kihívást.

Mindenkit érintett a járvány

Nem túl meglepő módon a koronavírus-járvány az összes céget érintette, viszont közel sem azonos formában, és nem is ugyanott okozott kihívásokat. A SimonPlastics számára például a tavalyi év eleje és vége is jó sikerült, ám év közben nagyon komoly visszaesést okozott a járvány. A Magyarmet esetében rendelésállomány 20-22 százalékos visszaesése okozta a kihívásokat.

Bálind János szerint a bizonytalanság a legnagyobb probléma, szinte kezelhetetlen a beszállítók számára a helyzet, ráadásul a nyersanyagok ára is nő, ami további gondokat okoz az autóiparban. Simon Péter arról számolt be, hogy a műanyagalapanyag elkezdett felgyűlni, így a cégnek most nincs hiánya, tele van a raktáruk.

Átalakulhatnak az ellátási láncok

Többen egyetértettek abban, hogy az ellátási láncok relokalizációja következhet be rövid- és középtávon. Simon Péter szerint kifejezetten jót tehet Európával az ellátási láncok újratervezése, a kontinens vállalatainak nagyobb szerep juthat egy ilyen gazdaságban. Győri Imre szerint is jó esély van arra, hogy a nagyvállalatok a hazai beszállítók felé fordulnak a szűk határidők miatt.

Bálind János viszont úgy vélte, hosszútávon várható csak átalakulás, az új termékek validálása sokáig húzódik a járműiparban, illetve nem megy könnyen az átállás amúgy sem, így rövid távon nem lesz radikális változás az ellátási láncokban.

Hirschler Judit szerint az európai beszállítók nagy lehetőséget kaphatnak, kisebb szerepe lesz Kínának, viszont az energiaárak miatt ez a fordulat még közel sem biztos. Hirschler a környezetvédelmi hiányosságok miatt is kritizálta Kínát (valamint a hosszú ellátási láncokat is), Győri Imre ezzel annyiban egyetértett, hogy Kína versenyelőnye az árképzésben egyértelműen a környezetvédelmi előírások hiányából ered.

Kiemelt Partnereink