Gyártósor Az Ipar 4.0 nem cél, hanem egy eszköz

Az Ipar 4.0 nem cél, hanem egy eszköz

Pörge Béla | 2021.10.07 16:20

Az Ipar 4.0 nem cél, hanem egy eszköz

Fotó: Shutterstock

Október 7-én a MAJOSZ hibrid járműipari konferenciát szervezett a ZalaZone tesztpályán – az eseményt online is követhették az érdeklődők. A konferencia délutáni részében több kerekasztalbeszélgetésre is sor került, az elsőn az Ipar 4.0 volt a fő téma.

A MAJOSZ Járműipari Konferencia 2021 című eseményen Ipar 4.0 - Vállalati tapasztalatok és jó gyakorlatok megosztása címmel tartottak kerekasztalbeszélgetést, melyen Varga Szabolcs moderátor mellett Rehák Bálint, a Bosch Rexroth Kft. Ipar 4.0-ért felelős vezetője; Ihász Ferenc a Continental Automotive Hungary Kft. termelési szoftver fejlesztés csoportvezetője; Perecz Péter, a Haris Digital Engineering Kft. ügyvezetője; dr. Nagy Ádám, Iparági stratégiákért és szabályozásért felelős helyettes államtitkár; Sós Gergely a Kör Group működési igazgatója; Macher Gábor, a Macher Zrt. projektmenedzsere; Egyed Péter a MouldTech System Kft. ügyvezetője és Soós Szilveszter az Opel Szentgotthárd Kft. ipari stratégia menedzsere vettek részt.

Szemléletváltásra van szükség

A beszélgetés első témájának fókuszában az állt, hogyan lehetne az Ipar 4.0-át Magyarországon elfogadottabbá tenni, és hogyan viszonyulnak egyáltalán az emberek ehhez a témához. A megszólalók egyetértettek abban, hogy az oktatásnak különösen fontos szerepe van ezen területen, Nagy Ádám pedig kiemelte, hogy a kormányzat azóta támogatja az Ipar 4.0 terjesztésében és alkalmazásában a magyarországi vállalatokat, amióta kormányzati szinten foglalkoznak a kérdéssel.

Perecz Péter szerint alapvetően a fiatalokra kell támaszkodni az Ipar 4.0 terjesztésében, hiszen egy forradalomról van szó, amit általában nem az idősebbek szoktak vezetni. Rehák Bálint ugyanakkor úgy vélekedett, hogy ez nem egy korhoz kötött jelenség, azonban szükség van egyfajta nyitottsághoz ahhoz, hogy valaki be tudja fogadni az Ipar 4.0-át.

Magyarországon még nincsen teljesen Ipar 4.0-ás vállalat

Abban körben, amikor a vállalatok által alkalmazott Ipar 4.0-ás technológiákról volt szó, az derült ki, hogy teljes mértékben senki sem mondhatja el magáról, hogy Ipar 4.0-ás, ennek ugyanis a gép-gép kommunikáció lenne az egyik feltétele. Természetesen a nagyvállalatok már közel állnak ehhez, Ihász Ferenc arról számolt be, hogy már autonóm mobil robotok telepítésénél tartanak, kollaboratív robotokat pedig nem is fognak egyelőre alkalmazni azok ciklusideje miatt.

Soós Szilveszter a Stellantis-on belüli tudásmegosztást emelte ki, aminek keretében a megmunkálóközpontok motororsóinak felújítását cégcsoporti szinten is Szentgotthárdon végzik. Mint mondta, az Ipar 4.0-ás technológiák közül a gépi látásnál tartanak.

Rehák Bálint a számítási kapacitások által nyújtott hatalmas lehetőségekről beszélt, illetve kiemelte, hogy a Bosch Rexroth azzal is hozzájárul a magyar cégek fejlődéséhez, hogy az Ipar 4.0-val kapcsolatos tudásanyagát közzéteszi. Egyed Péter elmondta, hogy a Mouldtech-nél az alapoknál tartanak az Ipar 4.0-ában: vannak modern gépeik, robotjaik és az IT infrastruktúra is megvan, de a programozás és az adatkezelés nincs kész.

Az egész átállás organikusan zajlik a cégnél, folyamatosan válik Ipar 4.0-ássá a Macher Zrt. – tudtuk meg Macher Gábortól, aki arról is beszélt, hogy az Ipar 4.0 egy eszköz, nem pedig cél, és ott valósítják meg, ahol megéri.

Nem az emberi munkaerő kiváltásáról van szó

A beszélgetés összes résztvevője egyetértett abban, hogy az Ipar 4.0-nak nem célja az emberi munkaerő kiváltása, illetve ez valójában nem is reális félelem vagy felvetés. Sós Gergely szerint például legfeljebb akkor lesz kizárható a humánerőforrás a munkahelyekről, ha majd a gépek gyártanak gépeket és a gépek szerelnek gépeket.

Rehák Bálint úgy vélekedett, hogy az emberi faktor nem kikerülhető, nem is ez a digitalizáció célja, hanem a gyorsabb, pontosabb és hatékonyabb működés elérésének a cél.

Fontosabb az adatminőség, mint az adatmennyiség

A kerekasztalbeszélgetés utolsó témája az adat volt, pontosabban az adatbázisépítés, az adatok kezelése és használata. Ihász Ferenc szerint az adatgyűjtés az Ipar 4.0 egyik alapja, és természetesen a Continentalnál is használják az adatokat. Emellett kiemelte a kiberbiztonság fontosságát is.

Rehák Bálint szerint tíz éve volt az a szlogen, hogy az adat az új arany, ezt mára túlhaladta a világ. Persze szerinte is fontos az adatbázis és az adatgyűjtés, de a minőség fontosabb, mert ez egy eszköz, nem pedig cél. Kiemelte, hogy a Bosch tud segíteni abban, hogy minőségi adatokat gyűjtsenek a cégek.

Egyed Péter beszámolt róla, hogy számos adat áll a MouldTech rendelkezésére, de fontosabb ezek minősége, mint a mennyisége, és csak jó adatokkal lehet jó elemzéseket végezni. Kitért arra is, hogy pontosabbak azok az adatok, amiket a gépek jelentenek le.

Kiemelt Partnereink