Beszállítók Rábai Dániel: nálunk az ember az érték

Rábai Dániel: nálunk az ember az érték

Biró Csongor | 2013.08.30 08:15

Rábai Dániel: nálunk az ember az érték

A hazánkban hat gyárral és egy kereskedelmi egységgel jelen lévő, közel hatezer embert foglalkoztató Continental összpontosítja kormányzati, érdekképviseleti és társadalmi kapcsolatainak és sajtókommunikációjának szervezését. Rábai Dánielt, a Continental „nagykövetét” új feladatairól kérdeztük.

Pontosan mi a feladata a Continentalnál?
- Egyrészről a Continental magyarországi gumiabroncs-kereskedelmét irányítom ügyvezetőként, másrészt alakult egy koordinátori, nagyköveti pozíció, amelyet mostantól betöltök. A Continentalon belül vannak országok, amelyek különös figyelmet és szerepet kapnak, ezek úgynevezett fókusz országok, ahol jelentősebb gyártás és/vagy fejlesztés folyik. Ilyen Magyarország is, ahol hat gyárunk és egy kereskedelmi egységünk van. Ezeknek a munkáját, kommunikációját, képviseletét össze kell hangolni, ez az én szerepem. Elsősorban stratégia kialakítási és kommunikációs feladat, de egyéb tevékenységek is hozzá tartoznak, például a magyar kormánnyal kötött stratégiai megállapodáshoz kapcsolódóan a magyarországi mérnökképzés és kutatás-fejlesztés igényekhez igazodó jövőjének támogatása is. Jelenleg a gyáraink törekvéseivel, céljaival ismerkedem meg közelebbről, behatóan foglalkozom az egyes leányvállalatok igényeivel, elvárásaival, üzeneteivel. Majd összefogva képviselem ezeket a Continentalon belül és a külső partnereink, így a kormány előtt is. Vannak már eredmények, többek között a stratégiai megállapodás részeként valósult meg nemrég a budapesti raktárbázis bővítése és a kis és közepes szervomotorokkal kapcsolatos gyártástechnológiai fejlesztés. Ezek a kezdeti lépések, a Continental további munkahelyek teremtését is vállalta, a kormány ebben segít minket. Az elmúlt 20 évben nem volt stratégiai megállapodás és mégis jelentősen fejlődtünk. A Continental 1991 óta van jelen hazánkban, tavalyi árbevételünk 1,045 milliárd euró volt, az elmúlt hét évben 334 millió euró értékben történtek beruházások Magyarországon.

Rábai Dániel

Miért volt szükség a kommunikációs feladatok átszervezésére? Túl erős a Continentalnak, mint abroncsgyártónak, és gyenge, mint autóipari beszállítónak a hazai elismertsége?
- Nem átszervezés történt, csak a kommunikációs feladatok kiegészítéséről van szó. A teljes kommunikációt nem is veszem át, csak a Continental egységes képviseletét, az üzenetek közvetítését. A gyárak továbbra is kommunikálnak függetlenül, nekem a dolgom elsősorban a kormányzattal és a helyi szervezetekkel való kapcsolattartás, illetve felügyeleti, összehangolási szerepkör. Ha valakinek témaspecifikus kérdése van, az továbbra is az adott gyárhoz fordul. Az én kommunikációm a Continental egészét, a hatezer munkavállalónk közös érdekeit fedi le, egyfajta országos koordinátor vagyok. Fontos feladatom, hogy a Continentalról az embereknek a gumiabroncsnál több jusson eszébe. Mi vagyunk az egyetlenek a gumiabroncs-gyártók közül, akik nemcsak abroncsot gyártanak, hanem az autónak más alkatrészeit, tartozékait is. Ha azt keresem, hogy ki az a gyártó, aki a legjobban ért az út és az autó kapcsolatához, akkor egyértelműen mi vagyunk azok. Ahogy fejlődik a járműipar általunk, úgy fejlődnek a mi gumiabroncsaink is. Mi fejlesztjük az elektronikus fékrendszereket és menetstabilizátorokat. Ki, ha nem mi látjuk előre, milyen abroncsot kell gyártani a tíz év múlva piacra kerülő autókra és ahhoz milyen fejlesztési irányokat kell megcéloznunk? Azt szeretném, ha a magyar emberek zöme úgy is megismerne minket, mint az autóipar egyik világméretű beszállítóját. Többek között ennek az egységes fellépésnek érdekében újult meg a logónk is, lett közös a szlogenünk.

Rábai Dániel
Kereskedelmi közgazdászként végzett a Szolnoki Főiskolán (korábban Kereskedelmi és Gazdasági Főiskola), szakképesítéseit PR, marketing és reklám területeken szerezte. Szakmai pályafutását 2000-ben a Continental leányvállalatánál, a 'pneus expert' franchise hálózatot üzemeltető FSG Hungaria Kft.-nél kezdte kereskedelmi és marketing területeken. 2004-ben került a Continental Hungaria Kft.-hez, ahol az Autósház üzletág, a gépjármű lízing cégek és új disztribúciós területek fejlesztésével bízták meg. Időközben szakképesítéseit angol-magyar akkreditált fordítói vizsgával bővítette. Ezt követően többéves nemzetközi tapasztalatra tett szert Ausztráliában, ahol üzletfejlesztéssel foglalkozott. 2009 óta a Continental Hungaria Kft. ügyvezetője, 2012-ben a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnökének választották. Idén augusztustól a Continental konszern kormányzati, érdekképviseleti és társadalmi kapcsolataiért, belső folyamatainak összehangolásáért, valamint a sajtókommunikációs platformok egységes kezeléséért felel.

Milyen szerepet tölt be a Magyar Gumiabroncs Szövetségben? Mi a szervezet feladata, küldetése? Milyen eszközei vannak ehhez?
- A Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöki tisztségét szűk egy éve töltöm be, „rotációs” a megbízás, novembertől egy másik márka vezetője lesz az elnök. Célunk, hogy a fogyasztók tudatosabban válasszanak abroncsot, hogy a szervizek minősége megfelelő szinten legyen, de a legfontosabb feladatunk, hogy segítsük a közlekedés biztonságát. Hét, a piacon egymással versenyző márka alapította a szövetséget, korábban említett céljainkban azonban egységesek vagyunk. Mivel nem egy-egy márka nevében szólalunk meg, hitelesebben tudunk kommunikálni a fogyasztókkal és a közlekedésbiztonságban érintett más szervezetekkel. Független szakértőként abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy megnyílnak olyan ajtók, fórumok, amelyeken ha egyenként kopogtatunk, nem nyílnának ki. Hét hang sokkal erősebb, mint egy. Várakozásaink szerint téli gumi kampányunknak is erős hangja lesz ősszel.

Visszatérve a Continentalhoz, hogy áll a féléves eredmények, tervek tekintetében a Continental abroncs-, illetve autóipari üzletága hazánkban?
- Az idei év első hat hónapjában 0,4 százalékkal nőtt a konszern forgalma az előző évi azonos időszakhoz képest, 16,5 milliárd euróra. A 2013-as év végére a teljes Continental konszern forgalmát 34 milliárd euróra prognosztizálják. A hazai gyárak teljesítményéről nem kommunikálhatunk részletes adatokat. Gumiabroncs tekintetében tartottuk a pozíciónkat, de a jövedelmezőség, ahogy az egész hazai piacon, csökkent. A magyar gumiabroncspiac tíz százalékkal esett, ráadásul az árak lefelé mentek. Ez különösen annak fényében „fájdalmas”, hogy az elmúlt években több gumiabroncs piaci szereplő is kiemelkedő pénzügyi eredményekkel zárt.

Idén összesen hány milliárd forint értékben folyt és folyik fejlesztés, beruházás? Mi várható 2014-ben és az elkövetkező években ezen a területen?
- A Continental csoport hazánkban működő leányvállalatai igen aktívak a beruházások területén. Csak a Continental Automotive Hungary Kft., amely Budapestem és Veszprémben működtet gyáregységeket, összesen közel tizenöt milliárd forint értékben hajtott és hajt végre beruházási és munkahely-teremtési programot 2009 és 2014, hét pályázati projekt keretében. A bővítésekhez két milliárd forintnyi támogatást vesz igénybe európai uniós és kormányzati forrásból, a két telephelyen összesen 477 új munkahely megteremtését vállalta a cég. Ezen kívül a nyíregyházi, a makói, a váci és szegedi üzemeink is évről évre folyamatosan fejlesztik, bővítik egységeiket újabb és újabb befektetéseket eszközölve hazánkban.

Melyek a legfontosabb hazánkban készülő alkatrészek? Melyik jelenleg a legbonyolultabb, illetve legnagyobb figyelmet élvező termékük? Ha jól tudom, a BMW i3-ashoz készülő hűtőcsövek nem egyszerűek…
- Ha mondhatom így, az autósok számára „igazán izgalmas” termékeink a budapesti és a veszprémi gyárunkban készülnek: elektronikus fékrendszerek, hibrid meghajtó rendszerek elektronikai vezérlőegységei, kormányvezérlő elektronika, menetstabilizáló rendszerek és szenzorok. Szegeden szállítószalagokat és ipari tömlőket gyártunk, Nyíregyházán légrugókat, többek között vasúti kocsikhoz és teherautókhoz. Büszke vagyok arra, hogy a háromszáz kilométer/óra sebességgel száguldó expresszekhez a Continental Magyarországon gyártja a légrugókat. Ugyanakkor hűtő-fűtő csövek valamint üzemanyagtömlők gyártásával is foglalkozunk Makón és Vácott. Nehéz kiemelni, hogy mi a legfontosabb, mind azok, hisz nélkülük nem működnének a közlekedésre használt járműveink. Izgalmasnak találom az önjáró, vezető nélküli autókkal kapcsolatos fejlesztéseinket is, a jövő mindenképpen ebbe az irányba mutat. 2016, 2020 és 2025 a megvalósítás különböző fázisainak az időpontjai. 2016-ban részben automatizáltak, 2020-ban nagyfokúan automatizáltak, 2025-ben teljesen automatizáltak lesznek az új autók. A különbség a három fázis között az, hogy 2016-ban az autópályán 25 kilométer/óra sebességnél meg fog állni az autó magától, 2020-ban már 80 kilométer/óráig lesz képes megelőzni az ilyen jellegű baleseteket az autópályákon menő forgalomban, és 2025-ben pedig az autópályákon való közlekedés minden művelete teljes mértékben automatizált lehet – szintén 80 kilométer/órás sebességmaximummal. De a cél természetesen nem a teljes vezető nélküli automatizáltság, a fejlesztéseink sem elsődlegesen abba az irányba mutatnak, csak amennyire kell, annyiban lesznek automatizáltak a kocsik, az emberi kontrollra várhatóan mindig szükség lesz. Mivel nem tudjuk pontosan, milyen irányba fejlődik tovább az autóipar, beszállítóként nekünk alkalmazkodnunk kell bizonyos trendekhez, több olyan ötletet fejlesztünk most is, amelyek közül nem tudjuk, melyik lesz a távoli jövőben az elfogadott, vagy elvárt, esetleg előírt technológia. Mi fel vagyunk készülve a jövő közlekedési igényeinek kielégítésére. A Continental arra törekszik, hogy egy-egy alkatrész helyett vagy mellett komplex megoldásokat kínáljon az autóipar számára.

Hány dolgozót foglalkoztat jelenleg a Continental Magyarországon? Tudna adni egy bontást a különböző gyárakra, üzletágakra? Hány mérnököt foglalkoztatnak?
- Mint említettem hazánkban közel hatezren dolgoznak a Continentalnál. A mérnökeink pontos számát nem áll módomban megadni, annyit azonban elárulhatok, hogy több száz mérnök dolgozik több nagy gyáregységünkben is. Ezzel együtt a mérnökök toborzása vállalatunk számára mindig fontos feladat lesz.

Küzdenek mérnökhiánnyal? Elégedettek az egyetemről kikerülő friss diplomás mérnökökkel? Van valamilyen inkubációs folyamat, amelyben részt vesznek? Mit tesznek azért, hogy megfelelően képzett mérnökökhöz, szakemberekhez jussanak?
- Tekintve markáns jelenlétünket a hazai autóiparban, folyamatosan szükségünk van a felkészült, jól képzett szakemberekre. A Continental konszern öt divíziója (Interior, Chassis & Safety, Powertrain, ContiTech, Tyre) végez gyártó-, szoftverfejlesztési és kereskedelmi tevékenységet Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán valamint Budaörsön, ezért a mérnökök, a friss diplomások számára érdekes, vonzó és változatos lehetőségeket kínálunk. Nagy a verseny, nem mi vagyunk az egyetlenek, számos más hazai gyártással rendelkező márka is vonzó lehetőségeket kínál. A magyarországi képzés szerintem magas színvonalú, a mérnökök megtartása, itthon tartása nehezebb. Folyamatosan van igény mérnökökre, ahogyan bővülnek a fejlesztéseink, úgy keressük a szakembereket. A tehetséges fiatalok felfedezésére kapcsolatokat ápolunk több egyetemmel és főiskolával is, például a BME-vel, az Óbudai Egyetemmel, a Pannon Egyetemmel, a Szegedi Egyetemmel és a Nyíregyházi Főiskolával is. Támogatjuk az egyetemi innovációt, aminek egyik legizgalmasabb példája az átfogó szerepvállalásunk a Formula Student Hungary versenyeken. Számos fiatal tölti a Continentalnál a gyakorlatát, akik közül sokan maradnak nálunk. Örülünk a friss diplomásoknak is, ugyanakkor a Continental komoly figyelmet fordít arra, hogy megtartsa az embereket. Az ember az érték, illetve a tudása, ha azt nem tartjuk meg, akkor mi mást? Ez a mi üzenetünk.

Szlovákiai abroncsgyárukat folyamatosan fejlesztik. Jut oda bármilyen Magyarországon előállított alkatrész?
- Nem tudok ilyenről, nem jellemző, hogy a gumihoz szükséges alapanyagot hazánkban állítanának elő.

Számos nagy gumigyártó létesített üzemet Magyarországon, a Continental tervezi ugyanezt?
- Jelenleg nincs erről információm. Hozzáteszem ugyanakkor, hogy a térségben több gyárunk is van, a szlovákiai Puchovban készülnek a Matador abroncsok, a romániai Temesváron és Csehországban is üzemeltetünk egy jelentős kapacitású gyárat. Több gyárat épít és bővít jelenleg is a Continental, a közelben Szlovákiában, távolabb Kínában vagy az oroszországi Kalugában is.

Kiemelt Partnereink