Trend Hidrogénes Unimogot tesztel a Mercedes

Hidrogénes Unimogot tesztel a Mercedes

autopro.hu/V.T. | 2023.12.24 08:23

Hidrogénes Unimogot tesztel a Mercedes

Fotó: Daimler Truck

A Mercedes-Benz Special Trucks, a csillagos vállalat különleges járművekkel foglalkozó részlege egy hidrogénhajtású belső égésű motorral szerelt Unimogot tesztelt valós környezetben. A különleges Unimoggal azt vizsgálják, hogy milyen módon lesz használható ez a fajta hidrogénhajtás az elektromos és az üzemanyagcellás hajtásláncok pótlásaként.

A mérnökök egy két német település, Bayreuth és Bamberg közötti, forgalom elől elzárt útszakaszon gyűjtöttek adatokat a munkagépről szegélynyírás, gyorsítás és tankolás közben. Az adatokat további fejlesztésekhez fogják felhasználni. Az alacsony hőmérsékletben és változó domborzati viszonyok között végzett tesztek fontosak a „WaVe” névre hallgató, 18 partnert egybefogó fejlesztési projekt számára, ahol a tagok a belső égésű hidrogénes motorok jövőjén dolgoznak (a „Wa” és a „Ve” a két-két kezdőbetűje a német hidrogén „Wasserstoff” és belső égésű „Verbrennung” kifejezéseknek).

A Mercedes-Benz Special Trucks vezetője, Franziska Cusumano elmondta, hogy elégedettek a tesztjármű jelenlegi állapotával, mivel a nagyjából két éve futó projekt már elérte azt, hogy egy működő hidrogénhajtású Unimogot tudjanak tesztelni valós körülmények között. „A Felső-Frankföldön, az Autobahn GmbH munkatársainak jelenlétével végzett teszt különösen értékes számunkra, mert a gyakorlati tesztek során jelentős visszajelzéseket tudunk gyűjteni a további fejlesztésekhez” - tette hozzá.

Jelentős átalakításokat végeztek az eredeti járművön

A tesztjármű alapját egy Unimog U 430-as típusú felépítményhordozó teherautó adja. A munkagépbe külön erre a célra felkészített, természetes gázzal üzemelő motort, üzemanyagtartályt, biztonsági és ellenőrző rendszereket építettek, valamint mérőműszerek is helyet kaptak a tesztek miatt. A hidrogénüzemű motor vizet állít elő a működése közben, amit gőz formájában vezetnek el a kipufogó rendszeren keresztül.

A tengelytávot és a platót aszerint méretezték át, hogy a hidrogén tartályokat el lehessen helyezni a kabin mögötti részen. A négy darab, TÜV-által minősített, 700 baros nagynyomású tartályban összesen nagyjából 14 kilogrammnyi gáz állagú hidrogén található. A négy tankot két, egymástól függetlenül működő csoportba rendezték, amiket egy vezérlőegység irányít. A jármű motorja 290 lóerőt és 1000 newtonmétert teljesít, emellett jelentősen halkabban üzemel, mint a dízel társai. A prototípust felszerelték egy első fűkaszával is, hogy megfigyelhessék a gépet munka közben is.

Sikeresnek bizonyul az Unimog projektje

A tesztjármű fejlesztése a közfinanszírozású „WaVe” projekt keretein belül történik. A 2021 júliusában útjára indított projektet Németország Gazdasági és Klímavédelmi Minisztériuma támogatja, és 18, az ipar és a tudomány világából érkező partner közös munkájával valósul meg. A „WaVe” célja, hogy megvizsgálják, mekkora az esélye annak, hogy egy hidrogénüzemű belső égésű motor képes átvenni egy dízelmotor minden feladatát, beleértve a hajtásláncot és minden berendezést, ami energiaigénnyel rendelkezik.

Bár a Daimler Truck főként az elektromos és az üzemanyagcellás hajtásmódokat helyezi fókuszba, a belső égésű hidrogénes motorok is segíthetnek a vállalat portfóliójának karbonsemlegessé válásában. Emellett a „WaVe” projekt kezdeti eredményei azt mutatják, hogy az annak során használt hidrogénes motor egy jó kiegészítő megoldás lehet különleges helyzetekben.

Bőven lesz feladata a hidrogénes hajtásláncnak

A hajtáslánc rendelkezésére álló korlátozott mennyiségű hely és az Unimogok használata közben igényelt magas teljesítmény miatt a belső égésű hidrogénhajtás egy életképes megoldás lehet az ilyen munkagépek számára. Az első sikeres gyakorlati alkalmazás után a fejlesztőcsapat még hat hónapig fog további módosításokat és finomításokat végezni a projekt keretein belül. A fejlesztés következő fázisában a mérnökök célja az, hogy egy teljes munkanapot le tudjanak fedni az Unimoggal.

Dr. Günter Pitz, a Mercedes-Benz Special Trucks Hajtáslánc Fejlesztési részlegének vezetője szerint a belső égésű hidrogénes motor hasznos lehet a nagy erőigényű felhasználási módokat felvonultató speciális jármű szektorban. Állítása szerint a hidrogénhajtás lehetővé teszi, hogy nagyon alacsony károsanyag-kibocsátással üzemeljenek a gépek az építkezéseken, valamint a közszolgálati és a mezőgazdasági szektorokban. Hozzátette, hogy a sorozatgyártás eléréséhez most és a jövőben is szükséges a megbízható anyagi támogatás megléte - olvasható a Daimler Trucks közleményében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink