Trend Elektromos autóval indulna nyaralni? Nehéz ügy lesz!

Elektromos autóval indulna nyaralni? Nehéz ügy lesz!

autopro.hu/P.B. | 2024.05.26 08:19

Elektromos autóval indulna nyaralni? Nehéz ügy lesz!

Fotó: VinFast

Három európai országban koncentrálódik az EU-s elektromos töltőállomások 61 százaléka. Ha valaki nem arra indulna el hosszabb útra elektromos autóval, annak bizony alaposan meg kell terveznie az útját.

Hirdetés

Az ACEA (Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) adatai szerint 2023 végén mintegy 630 ezer töltőállomás állt az elektromos járművek rendelkezésére az EU 27 tagállamában. A legfőbb probléma ezen töltők brutálisan egyenlőtlen eloszlása: 61 százalékuk három országban, Németországban, Hollandiában és Franciaországban koncentrálódik. Már a harmadik és a negyedik hely között is óriási a különbség – Franciaországban 119.255 töltő található, Belgiumban 44.363.

Magyarországon az ACEA adatai szerint tavaly 3319 töltő volt, ami ugyan óriási elmaradás az élbolyhoz képest, de inkább számít középmezőnynek, mint igazán lemaradásnak. Négy tagállamban ezer töltő sincs, de az ötödik legkevesebb töltőponttal rendelkező Horvátországban is csak 1074 töltőpont áll az elektromos autóval érkezők rendelkezésére.

Gyakorlatban messze a tenger

Aki elektromos autóval vágna neki egy nyaralásnak Magyarországról, az jobb, ha legfeljebb a Balatonban gondolkodik, a horvát tengerpartig inkább csak Nagykanizsa környékéről indulva lehet nyugodt útja. Budapesttől Fiume, azaz a legközelebbi tengerpart is több mint 500 kilométer. Nyáron ehhez érdemes hozzászámolni a klíma használatát az autóban, valamint a várható torlódásokat a fizetőkapuk környékén – egyszer biztosan tölteni kellene bármilyen jelenleg elérhető elektromos autót a tengerig. Ez viszont nem olyan egyszerű egy ennyire telített útvonalon akkor, ha mások is elektromos autóval közlekednek.

Szlovénia felé sem sokkal jobb a helyzet, ott 1608 töltőt találni. Ausztriában már ennél jelentősen több, 18.637 töltőpont található, Olaszországban pedig 41.114 – vagyis Ausztria felé kerülve, Észak-Olaszországban elérve a tengert talán nem okoz gondot rendelkezésre álló töltőpontokat találni az autópályán, így viszont a távolság is alsó hangon 700 kilométer, ami inkább kettő, mint egy töltés.

Ha már tenger – Görögországban 3166 elektromos töltő van, az odáig vezető balkáni útvonalról nincs információ. Kivéve, ha valaki Bulgárián és Románián át utazna: Romániában 2754, Bulgáriában 1624 töltő áll az autósok rendelkezésére, de errefelé talán ezek terheltsége is kisebb, mint a horvát tengerhez vezető útvonalon nyáron.

Északon sem jobb a helyzet

A töltési infrastruktúra a balti állomokban is nagyon szegényes: Lettországban 535, Észtországban 683, Litvániában pedig 1313 töltőt jegyez az ACEA. Lengyelországban 6102 töltő áll az autósok rendelkezésére, Szlovákiában 2380.

A régiónkból nem említettük még Csehországot: ott 4664 töltőt tudnak használni az e-autósok, ami valamelyest jobb a magyar helyzetnél. Érdekesség, hogy Magyarország a kis szigetországokon és az említetteken túl még Írországot előzi meg töltési infrastruktúrában, ott ugyanis csak 2825 töltőt tudnak használni az elektromos autóval közlekedők.

A fentiekhez érdemes adalék lehet az európai elektromosautó-penetráció: bár nem teljes az átfedés, jellemzően azokban az országokban magas az újautó-eladásokban az elektromos autók aránya, ahol a töltési infrastruktúra is kielégítőbb. Részletesen erről az alábbi cikkünkben olvashat:

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink