Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyre távolabbi célnak tűnik az önvezetés
A teljesen önvezető járművekhez vezető útiterv ismét megváltozik, ezúttal a Fordnak és a Volkswagennek köszönhetően. Ugyanis bejelentették, hogy a korábban közösen vezetett önvezető startup-ot, az Argo AI-t bezárják.
Ez a lépés tovább erősíti azt a felismerést, hogy az automatizált járművek még távolabb lehetnek a tömeges bevezetéstől, mint azt az iparági vezetők 2019-ben megjósolták. „Nagyon világossá vált, hogy a nyereséges, teljesen autonóm járművek nagy léptékben még messze vannak” – mondta John Lawler, a Ford pénzügyi igazgatója.
„Arra számítok, hogy több ilyen döntést fogunk látni” – mondta Evangelos Simoudis befektető és vállalati tanácsadó a Ford és a Volkswagen Argo AI-ból való kilépésével kapcsolatban a Reutersnek. Simoudis szerint ugyanis „soha nem volt világos, hogy mi lesz a pénzügyi megtérülés” az automatizált járművekkel kapcsolatban.
Hatalmas a veszteség
A globális autógyártók és beszállítók nagyjából 100 milliárd dolláros kumulatív befektetése ellenére az önvezető vállalatok egykor felfújt értékbecslései a földre zuhantak. Ez a negatív tendencia pedig az Argóba befektető két vállalatot sem kerülte el.
A Volkswagen 2019-es kezdeti befektetését az Argóba összesen 2,6 milliárd dollárra értékelték. A vállalat emellett még 500 millió dollárért vásárolt Argo részvényeket a Fordtól, aki 2017-ben 1 milliárd dollárt injektált a startup működésébe. Az Argo bezárásának bejelentése után azonban 2,7 milliárd dollár értékvesztést írt le.
A többi opció sem lett volna kedvezőbb
A Volkswagen az Argo-részesedés megvásárlása előtt legalább két másik amerikai székhelyű önvezető startupba való beszálláson is gondolkozott. A lehetőségek között volt az Alphabet Waymo és az Aurora Innovation is.
A jelenlegi adatok azonban azt bizonyítják, hogy ezek a lehetőségek sem lettek volna nyereségesebbek. A VW állítólag 2018-ban 13,7 milliárd dolláros befektetést fontolgatott a Waymóba egy 10 százalékos részesedésért, ami a startupot 137 milliárd dollárra értékelte volna.
A PitchBook által végzett legfrissebb – 2020 májusi – értékelés azonban csupán 30,75 milliárd dollárra értékelte az említett önvezető-vállalatot. A közel egy éve tőzsdére lépett Aurora piaci kapitalizációja pedig 2,5 milliárd dollárra süllyedt az 52 hetes, több mint 20 milliárd dolláros csúcsról.
A versenytársak között is vannak vesztesek
Legközelebbi riválisának, a General Motors többségi tulajdonában lévő Cruise-nak a 2021 januári 30 milliárd dolláros értéke is valószínűleg csökkent, mivel a fő befektető, a SoftBank év elején visszalépett. A GM eközben évi kétmilliárd dollárt veszít a Cruise-on.
A 2017-ben az Intel által 15,3 milliárd dollárért felvásárolt Mobileye Global is csak a korábban megcélzott 50 milliárd dolláros értékelés harmadán tudott a tőzsdére lépni. A startup piaci kapitalizációja azonban nemrég 21 milliárd dollár fölé emelkedett, ami a vállalat pénzügyi erejét és hírnevét tükrözi, különösen a vezetéstámogató rendszerek terén- olvasható a Reuters cikkében.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!