Trend Az Audi-Hyundai duó belevág abba, ami nem ment a Daimler-Fordnak

Az Audi-Hyundai duó belevág abba, ami nem ment a Daimler-Fordnak

autopro.hu/B.B. | 2018.06.25 06:05

Az Audi-Hyundai duó belevág abba, ami nem ment a Daimler-Fordnak

Szinte egy napon jelentette be a Daimler és a Ford közös, üzemanyagcellákkal foglalkozó vállalatának megszüntetését, az Audi és a Hyundai pedig pontosan ilyen témájú kooperáció indítását.

Meglehetősen kettős megítélésű az üzemanyagcellás technológia az alternatív meghajtások között, hiszen bár a legtöbb gyártó folytat ezzel kapcsolatos fejlesztéseket és az is igaz, hogy a hétköznapokban ígéretesnek tűnik a megoldás, elterjedésének különösen nagy infrastrukturális akadálya van, nevezetesen a hidrogéntöltő-hálózat hiánya.

A technológia hátrányait mutatja, hogy a Daimler és a Ford bejelentette, megszünteti üzemanyagcellás közös vállalatát. A felek a joint venture-t lezárva, külön-külön folytatják a munkát, a kétszáz alkalmazott sorsa pedig még nem ismert. A Daimler részéről az anyagi- és humánerőforrásnak alighanem találnak majd jobb helyet, hiszen Dieter Zetsche év elején nyomatékosította, a konszern az elektromos járművek fejlesztésére fókuszál majd.

Ezzel párhuzamosan viszont az Audi és a Hyundai híre jól mutatja, hogy a hidrogénes autózást még korántsem kell temetni. A német és a dél-koreai gyártóról a Daimler-Ford duóval szinte egy időben derült ki, hogy ők éppen most kezdik az üzemanyagcellás közös fejlesztéseiket. Az együttműködés során az Audi a VW-csoport néhány meg nem nevezett másik márkájával közösen alkatrészeket szállít, a Hyundai pedig az ix35 Fuel Cell SUV, illetve annak utódja, a Nexo fejlesztési know-howját biztosítja.

Az Audi és a Hyundai többéves kölcsönös, a hidrogénes meghajtáshoz kapcsolódó alkatrészekre és technológiákra vonatkozó szabadalmi megállapodásának hatása az anyavállalatokra, így a VW-csoportra és a Kiára is kiterjednek, azaz az átlagosnál komolyabb összekarolásról van szó.

Áttörésről persze még hiba lenne beszélni, hiszen a Hyundai évente nagyjából háromezer üzemanyagcellás hajtáslánc legyártására képes, ezt a következő években a piaci keresletnek megfelelően is csak néhány tízezresre növelnék. A dél-koreaiak tavaly mindössze kétszáz hidrogénes járművet adtak el, miközben a nyereséges termeléshez évente legalább százezer ilyenre kellene vevőt találnia egy gyártónak.

Mindenesetre a kutatások több szálon folynak, a technológiával kapcsolatban több gyártó is a költségeket megosztó „készenléti fejlesztésre” rendezkedett be (a General Motors a Hondával, a BMW a Toyotával dolgozik össze), vagyis fenntartják maguknak a lehetőséget, hogy reagálni tudjanak, ha a piac hirtelen mégis érdeklődni kezdene a csupán vizet és hőt kibocsátó mobilitási megoldás felé.

Kiemelt Partnereink