Trend Autonóm teherautót tesztel a GE

Autonóm teherautót tesztel a GE

autopro.hu/P.B. | 2022.01.30 04:22

Autonóm teherautót tesztel a GE

Fotó: GE Appliances

A GE Appliances által tesztelt autonóm teherautó számos hagyománnyal szakít, valódi futurisztikus megoldásokat kínálva a szállítmányozás számára. A cég szerint a Pod nevet kapó jármű boldogabb dolgozókat és zavartalanabb működést hozhat az üzemeltetők számára.

Amikor önvezető autókra, vagy teherautókra gondolunk, akkor általában egy ma megszokott járművet képzelünk el sofőr nélkül, szenzorokkal, lidarral és más egyéb olyan technológiai megoldásokkal, amik kiváltják az embert – a legtöbb autonóm járműben valóban található is vezetőülés. A GE és a svéd Einride által kifejlesztett és tesztelés alatt álló Pod más.

Bár a Pod sem tagadja meg gyökereit, azaz ránézésre valamelyest egy kamionra emlékeztet, mégis egy egészen futurisztikus járműről van szó. vezetőülés helyett egy hatalmas szélvédőt kapott, ami mögé még több szenzor helyezhető el, így jóval biztonságosabb a jármű.

Harry Chase, a GE Appliances fejlett gyártásért felelős igazgatója szerint annyira új a Pod dizájnja, hogy ehhez hasonló az egész Egyesült Államokban nincs még egy.

Október óta tart a teszt

A tisztán elektromos, karbonsemleges Pod tesztfutása október óta tart a GE 303 hektáros Appliance Park nevű óriási kampuszán – érdekesség, hogy a parknak saját irányítószáma van a Kentucky állambeli Louisville városában.

A teszt nem önmagáért való, közben hasznos munkát végez a Pod. A járművet a mosógépek közepén található orsókkal töltik fel a dolgozók a fröccsöntőben, ahonnan az autonóm teherautó az összeszerelőüzembe viszi azokat, majd üresen visszatér a fröccsöntőbe. Biztonsági okok miatt ki- és berakodás közben a Pod kerekei leblokkolnak, majd a dolgozók egy gombnyomással jelzik, mikor folytathatja útját.

A Pod az első műszakban dolgozik, az ebben a műszakban összeszerelt orsók 70 százalékát „ő” szállítja. A nap többi részén pihen, offline módba állítják, ekkor végzik rajta a karbantartásokat és az esetleges javításokat.

Nem hagyják magára

Az autonóm járművet folyamatosan figyelemmel kíséri egy „távoli sofőr”, akinek viszonylag gyakran be is kell avatkoznia, és távolról át kell vennie az irányítást – erre váratlan helyzetekben van szükség, például, ha egy állat keresztezi a Pod útvonalát.

Jelenleg a napi működés körülbelül 40 százaléka zajlik teljesen autonóm módban, a cél, hogy ez az arány 95 százalékra nőjön, és tényleg csak a legszükségesebb esetekben kelljen beavatkoznia az emberi munkaerőnek. A GE 8-10 tíz Podot szeretne üzemeltetni.

Szeretik a dolgozók

Az Industry Week cikke szerint a GE dolgozói alapvetően pozitívan fogadták a Podot, és jól viszonyulnak hozzá. Ettől még természetesen számos kérdés merül fel bennük a működéssel kapcsolatban – általában gyakorlatorientált dilemmákról van szó, olyan egyszerű esetektől kezdve, hogy elütheti-e őket a jármű.

Ami negatívum, hogy míg a munkavállalók le tudják kérdezni a hagyományos teherautók helyzetét a rakodóállomásokon, ezzel felkészülve a jármű érkezésére, addig a Pod esetében erre egyelőre nincs lehetőség.

A jármű üzemeltetéséhez a GE beszerzett egy elektromos töltőt, valamint az Ericssonnal együttműködve három olyan antenna is van Podon, ami az 5G vételére alkalmas.

A GE telephelyén a hagyományos teherautók maximális megengedett sebessége 24 kilométer/óra (15 mérföld), a Pod sebességét ugyanakkor 12,8 kilométer/órás (8 mérföld) értékben maximalizálták.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink