Trend A JLR Project Vector a rugalmas okosvárosi közlekedés koncepciója

A JLR Project Vector a rugalmas okosvárosi közlekedés koncepciója

autopro.hu/Sz.K. | 2020.03.01 08:23

A JLR Project Vector a rugalmas okosvárosi közlekedés koncepciója

Fotó: JLR

A Project Vector a Jaguar Land Rover elektromos városi jármű koncepciója, mely egyrészt a márka átfogóbb, úgynevezett „Destination Zero” tervének része, mely egy hosszútávú együttműködési projekt más közlekedési vállalatokkal és akadémikusokkal. Együtt dolgoznak azon, hogy járható megoldásokat találjanak a jövő önvezető, elektromos és összekapcsolt városi közlekedése számára, melyet számos progresszív termék és szolgáltatás támogat.

A Project Vector jármű elektromos erőátvitellel rendelkezik, és technológiája kész az önvezetés befogadására. A kompakt autó 4 méter hosszú, az akkumulátor és az erőátviteli alkatrészek elegáns módon a padlóban kerültek elhelyezésre, így téve lehetővé, hogy városi környezetben számos közlekedési helyzetben használható legyen. A moduláris belső tér rugalmasságot biztosít a belső tér átrendezhetőségében, így a Project Vector magán- vagy megosztott tulajdonban is használható, továbbá kereskedelmi tevékenységhez is használható, beleértve az úgynevezett utolsó kilométer folyamatokat is.

A JLR azt tervezi, hogy a platformot a jövőbeli okosvárosi infrastruktúrákba is integrálja, így kínálva szolgáltatásokat a magán és a megosztott mobilitási igényekhez igazodva.

A cél az élhető mobilitás

– A Project Vector megmutatja a JLR-nek, mint innovációs vezetőnek, hogy hogyan tegye biztonságosabbá és egészségesebbé társadalmunkat, és tisztábbá a környezetünket – mondta Ralf Speth, a vállalat vezérigazgatója, hozzátéve, hogy létfontosságú a vállalat számára, hogy együttműködjön a tudományos világ, a beszállítói láncok és a digitális szolgáltatók legnagyobb lángelméivel, hogy így hozzanak létre összekapcsolt és integrált mobilitási rendszereket, melyeket ő csak a Destination Zero alapköveinek nevez.

Együttműködések sorozata

Mindez azt jelenti, hogy együttműködnek az Egyesült Királyság autóipari innovációs központjával (NAIC) a Warwicki Egyetemen, továbbá akadémikusokkal és külső partnerekkel is. Együtt abban bíznak, hogy tágabb területen elérhető mobilitást hoznak létre, kezdve attól, hogy az ügyfelek hogyan kapcsolódnak a mobilitási szolgáltatásokhoz, addig, hogy az infrastruktúrának lehetővé kell tennie a teljesen integrált, autonóm járművek használatát városainkban. Speth szerint a Project Vector pontosan az a bátor és innovatív lépés, melyre szükség van, hogy a kihívást teljesítsék.

– Az urbanizációs és digitalizációs megatrendek teszik szükségessé és elengedhetetlenné az összekapcsolt városi mobilitási rendszereket – magyarázta el Tim Leverton, a projekt igazgatója. – A megosztott és magántulajdonban álló járművek egy légtérben vannak és összekapcsolódnak az árufuvarozási hálózatokkal is, így igény szerint autonóm közlekedésre is van lehetőség. Ez egy igen összetett feladat, melyet úgy lehet legjobban elérni, ha összedolgozunk partnereinkkel, a járművek, az infrastruktúra és a digitális világ széles spektrumában.

Könnyen integrálható, sokszínű jármű

Leverton úgy érzi, hogy a JLR technológiai és mérnöki szakértelmének segítségével a csapat egyedi helyzetben van, hogy progresszív városi mobilitási szolgáltatásokat fejleszthessen, melyeket zökkenőmentesen lehet integrálni a mindennapi életbe.

– A jövő városi közlekedése a magántulajdonban lévő és a megosztott járművek elegyévé válik – mondta. – Hozzáférhetünk majd a járműmegosztó, illetve on-demand szolgáltatásokhoz is a tömegközlekedés mellett. Terveink a járművet a városi mobilitási hálózat rugalmas részeként mutatják, melyek különböző célokra használhatók.

Üres festővászon

A JLR főmérnöke, Gero Kempf azt mondta, hogy a projekt egyedi lehetőséget ad a csapatának. A platform erőssége szerinte, hogy városi használatra tervezték, és főként az, hogy „üres festővászonként szolgál a személyre szabott szolgáltatások és alkalmazások fejlesztésében az okosváros ökoszisztémáján belül”.

Az első szakaszban a Project Vector központja a NAIC lesz, mely a Coventry városi tanáccsal és West Midlands hatóságaival működik együtt. Az ötlet, hogy jövőre olyan pilot projekttel rukkoljanak elő, mely mobilitási szolgáltatásokat biztosít Coventry utcáin, mint a jövő mobilitásának igazi laboratóriuma – írta meg a Forbes.

Kiemelt Partnereink