Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Járműipari világújdonság készül Miskolcon
Közhelyesen hangzik, de valóban a jövő járművét építi egy lelkes magyar mérnökcsapat. Elektromos, intelligens, repül – életmentésre, harci bevetésre és szórakozásra egyaránt alkalmas.
El vannak egy kicsit szállva ezek a fejlesztők, gondoltam magamban, amikor megláttam a fotót, amint egy túlméretezett, nagyjából 100 kilogrammos drónfélén lovagol az alkalmi pilóta. Merthogy a drón lényege, hogy ember nélkül képes repülni, akkor meg nem sok értelme van ennek a masinának. Segítségül hívtam a képen szereplő Vígh Viktor fejlesztőmérnököt, aki hamar eloszlatta a kétségeimet.
Futurisztikus, de nem álom, hamarosan el is készül a Flike |
– Intézetünkben, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. égisze alatt a jövőt kutatjuk. Ez a járműfejlesztés azt szemlélteti, hogy miként képzeljük el a jövő közlekedését. Olyan egyedi közlekedési eszközön dolgozunk, amelynek igen szerteágazó a leendő alkalmazási területe. Legyen szó hobbi célú használatról, katonai bevetésről, például határvédelemről, vagy mentési akcióról, egyaránt jó választás a Flike – magyarázza a mérnökcsapat tagja.
A kísérleti jármű neve a Fly és Bike angol kifejezések összegyúrásából keletkezett: a repülő bringa valójában egy elektromos meghajtású, Y6 kivitelezésű drón. Utóbbi kifejezés 6 rotort feltételez, párokba rendezve, Y alakban körcentrikusan elrendezve, úgy, hogy a rotorpárok tagjai egymással ellentétes irányban forognak.
Zéró közvetlen emisszió, nulla kifutópálya, szabadság a köbön |
A jármű emberrel vagy nélküle is tud repülni, ennek megfelelően akár helyben, akár távolról irányítható. Irányítás alatt nem a szokásos repüléstechnikai megoldásokat kell érteni, itt ugyanis a két joystick nem mechanikus módon befolyásolja a közlekedési eszköz mozgását. Vagyis a „sofőrnek” nincs közvetlen beleszólása a repülésbe. – A két karral csak utasításokat ad a vezető, amelyek alapján a vezérlő rendszer maga dönti el, hogy milyen műveleteket fog végrehajtani. Igen bonyolult feladat mind a hardveres, mind a szoftveres háttér kialakítása, de ez a terület a fő erősségünk. Naponta vizsgáljuk a vezérlést, saját telemetriát alakítunk ki, a jármű folyton küldi az adatokat, amelyeket elemzünk, hiszen az a cél, hogy már azelőtt be tudjunk avatkozni, hogy egy esetleges hiba bekövetkezne – mutat rá Vígh Viktor. Hozzáteszi: rengeteg biztonsági faktort kell megvizsgálni, ellenőrizni. A lítiumos akkumulátorok segítségével nagyjából egy órán keresztül tud repülni a Flike.
2014 nyarán kezdték a járműépítést, bár az ötletelés hamarabb kezdődött. Decemberben már levegőbe emelkedett a gép, idén márciusban már ember is ült rajta. A fejlesztők tervei szerint 2015 végére el is készülhet a prototípus, amely most még vizuálisan alig hasonlít a látványtervekhez, de ez tényleg csupán részletkérdés.
Vígh Viktor a Flike nyergében (MTI Fotó: Vajda János) |
A lényeg, hogy magyar elmék hazai műhelyben építik a jövő járművét, amely iránt máris komoly piaci érdeklődés mutatkozik. Vígh Viktor elmondása szerint bár léteznek hasonló szárnypróbálgatások világszerte, ilyen típusú járművet komoly szándékkal csak ők építenek.