Techtogether Sikeresen vette az akadályokat az Arrabona Racing Team

Sikeresen vette az akadályokat az Arrabona Racing Team

Végh Martin | 2021.09.24 13:19

Sikeresen vette az akadályokat az Arrabona Racing Team

Fotó: Facebook/Arrabona Racing Team

Egyszerűnek nem éppen nevezhető időszakon vannak túl az Arrabona Racing Team tagjai. Új autójuk építésében hátráltatta őket a koronavírus-járvány, a monocoque karosszériára áttérés pedig egy hosszú és rögös útnak bizonyult. A csapatnak azonban végül minden problémát sikerült leküzdenie, és részt vehetett kettő nyári Formula Student versenyén. A Széchenyi István Egyetem mérnökhallgatói csapatának idei évéről Kapocsi Máté csapatkapitányt kérdeztük.

Jelentettek valamilyen nehézséget a koronavírus-járvány harmadik hulláma miatt bevezetett intézkedések az év első felében?

A legnagyobb nehézséget az okozta a csapat működésében, hogy a csapat egy része otthonról, távmunkában dolgozott, amellett, hogy akár teljes állásban munkába is állt. Nehéz volt ilyen körülmények között koordinálni a feladatokat. Emellett kihívást jelentett az ipar hullámzó működése, ugyanis emiatt a támogatóink nem mindig tudták megfelelően kiszolgálni az igényeinket. Ez a két fő tényező okozta a csúszást az autó építése során.

Az idei szezonra készült ART_08-as autó karbonszálas monocoque karosszériával készült, ami a SZEngine két kiegyenlítő tengelyes új motorjának beépítését követelte meg a vibráció csökkentése végett. Milyen más konstrukciós változtatásokat követelt még meg az új anyag használata?

A szénszálas karosszéria rengeteg változást hozott mind a tervezési, mind a gyártási folyamatokban. Az első nehézséget a megfelelő anyagmodell felépítése okozta, amely nélkül nem tudtunk szimulációkat futtatni. Próbáltuk a lehető legtöbb alkatrészt az ART_07-ből átemelni, terveink között szerepelt annak a futóművének használata, de itt is kompromisszumokat kellett kötnünk.

Hatalmas előrelépést látunk viszont abban, hogy a részlegeink sokkal többet dolgoztak együtt a tervezés és építés során is, hiszen a feladatköreiket tekintve rengeteg a közös kapcsolódási pont. Visszatérve a konstrukciós változtatásokra: nagyobb szerepet kapott a hőmenedzsment, hiszen a monocoque-nak sem tesz jót, ha tartósan nagy hőmérséklet éri.

Milyen változásokat és kihívásokat hozott az összeszerelési fázisba a monocoque karosszéria használata?

Az új karosszériával hosszú és ismeretlen úton indultunk el. Nem rendelkeztünk még tapasztalattal ilyen anyagok felhasználásában, és emiatt sok időt elvesztegettünk a megfelelő technika elsajátításával. Ennek sajnos az lett a következménye, hogy a legyártott karosszéria az első teszteken olyan hibát mutatott, amit korábban elképzelni sem tudtunk, és mindezt az okozta, hogy a gyártás során nem figyeltünk oda mindenre. Ez vezetett a versenyek előtt nyolc héttel ahhoz a döntéshez, hogy új monocoque-ot készítünk. Ezt már sokkal jobban felépítettünk projektmenedzsment szempontjából, ennek köszönhetően rekordidő, tizenegy nap alatt gyártottuk le. Szerencsére az építéskor figyeltünk arra, hogy minden fő részegység már előre összeszerelt állapotban várja a karosszéria megérkezését, így további három nap elteltével már tesztre kész volt az autó.

Az ART_08-assal a Formula Student Austria és a Formula Student East versenyeken vettetek részt. A kettő megmérettetésen gyűjtött tapasztalatok alapján milyen területeken fogjátok fejleszteni a következő évre készülő versenyautótokat? Elképzelhető, hogy a kompozitok még nagyobb szerepet fognak kapni?

Nagyon jó volt látni az autót a pályán mozogni, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az eddigi, TOP csapatokhoz képest mért lemaradásainkat meg tudtuk felezni. Az ART_09-es autó a tervek szerint nagy mértékben az ART_08-ra fog épülni, sokkal inkább komponensszintű fejlesztést szeretnénk, mintsem rendszerszintűt. A fő célunk, hogy jelentős tömegcsökkentést érjünk el az idei évben, amellett, hogy a különböző komponensek merevségét növeljük. Ehhez szélesebb körben szeretnénk alkalmazni a monocoque alapjául is szolgáló prepreg szénszövetet, viszont ehhez a szerszámozási technikánkat, és az infrastruktúránkat is fejleszteni kell.

Az ART_08-as verseny előtt a Formula Student Easten

Az ART_08-as verseny előtt a Formula Student Easten | Fotó: Facebook/Arrabona Racing Team

A csapat egy korábbi versenyjárművét, az ART_06-ot alakítja át önvezetővé, hogy a 2022-es szezonra már működőképes autonóm autóval rendelkezzen. Hogyan álltok az átalakítással?

Jelenleg a képfelismerés, a pályatervezés, valamint a laterális vezérlés (kormányzás) finomhangolása folyik, ezek megbízható rendszert alkotnak. A fékrendszer átalakítása jelenleg is folyik, alapvető működése azonban már megoldott. A következő nagy lépés a gyorsítás, valamint a váltás vezérlése lesz, ehhez szorosan együtt kell működnünk a SZEngine csapatával, hiszen a motor vezérléséhez szükségünk van a segítségükre. Várhatóan a nyár elejére fogunk tudni egy teljesen működő rendszert felmutatni és tesztelni, megfelelően a célunknak, hogy a 2022-es szezonban egy versenyen elinduljunk vele.

Tervez a csapat indulni a novemberi Techtogether Automotive Hungary-n vagy még valamilyen más versenyen az idei szezonban?

Nemrég adtuk le nevezésünket a novemberi Techtogether Automotive Hungary versenyre. Már hagyomány nálunk, hogy a szezon végeztével, immáron új csapattagokkal kibővülve megmérettessük magunkat a többi hallgatói csapattal. A Techtogether nagyon jó kapcsolatépítő rendezvény is, az elmúlt években több támogatót is tudtunk ott szerezni. Ezenkívül más versenyen nem fogunk idén részt venni, viszont próbáljuk népszerűsíteni a Formula Studentet különböző rendezvényeken, médiamegjelenésekben.

Kiemelt Partnereink