Techtogether Robotkar- és csapatépítés: ezek a szombathelyi mérnökhallgatók nyári tervei

Robotkar- és csapatépítés: ezek a szombathelyi mérnökhallgatók nyári tervei

Végh Martin | 2021.06.30 07:23

Robotkar- és csapatépítés: ezek a szombathelyi mérnökhallgatók nyári tervei

A Szombathelyi Gépész – StudentTechLab csapata még 2020 őszén | Fotó: Szombathelyi Gépész – StudentTechLab

Nem a semmittevésről fog szólni a nyár az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézet mérnökhallgatói csapatának. A Szombathelyi Gépész – StudentTechLab tagjai még szeptember előtt szeretnének elkészíteni egy prototípust az általuk fejlesztett robotkarból, közben pedig a csapatépítésre is időt fognak szánni, hogy a novemberi Techtogether Automotive Hungary-n a sok újonc ellenére is olajozott gépezetként működhessenek együtt. A tervekről Horváth Kristóf Tibort, a csapat kapitányát kérdeztük.

Hogyan telt az év első fele, mik a csapat tervei a nyárra?

Az év első fele a korábbiakhoz képest lényegesen korlátozottabb volt a járványügyi helyzet fennállása miatt. Az egyetemre is csak kis létszámban tudtunk bemenni, hogy a laborunkat építsük. Ebből kifolyólag, illetve a tanulmányok előrehaladása miatt ez a folyamat lényegesen lassabban haladt, mint ahogy normál körülmények között történhetett volna. Azzal, hogy a laborunk lassan elkészül, a nyári feladatunk adott: életet kell vinni bele, és szabadjára engedni a projekteket. Csapatunk közösen elkezdett egy robotkart tervezni. A projekt ugyan még gyerekcipőben jár, bizakodó vagyok a későbbi eredmények sikerességét illetően! A nyár folyamán ebből a projektből szeretnénk egy prototípust előállítani, ez számunkra a fő cél, de addig még sok akadályt kell legyőzni.

A kihívások leküzdésének első lépcsőfoka a társak kiismerése. Sok újonc tagja a csapatnak, és egy jól működő, erős csapathoz az összetartó erő elengedhetetlen. Meg kell tanulni mindenkinek csapatban dolgozni, hisz ez fontos lesz, mind a versenyben, mind pedig a jövőben!

Hogyan készül a csapat a novemberi Techtogether Automotive Hungary versenyre?

A robotkarunk prototípusát szeretnénk elkészíteni és kivinni, ez az elsődleges cél. A párhuzamos programtervező informatikus képzésről is szeretnénk új tagokat toborozni, hogy problémák szélesebb körét tudjuk csapaton belül megoldani. Az elmúlt években mindig akadt olyan feladat, ami inkább az ő kompetenciájukat igényelte, mintsem a mérnökökét. Szeretnénk a párhuzamos angol nyelvű képzések hallgatóit is integrálni a csapatunkba.


A tavaly ősszel megrendezett Techtogether Automotive Hungary & Ipar Napjai versenyen a csapat sok újonccal indult. Milyen lesz az összetétel az idei megmérettetésen?

A csapat számára hatalmas veszteség a felsőbb éves hallgatóink abszolválása. A csapat jelenlegi felépítésében több, mint ötven százalékban elsőéves hallgatókból áll, emiatt elengedhetetlen, hogy új tagokat szerezzünk a felsőbb évfolyamokból. Előfordulhat az is, hogy az idei évben csapatunkat programtervező informatikusok és külföldi hallgatóink is segíteni fogják, ezzel is szorosabb köteléket kialakítva velük!

Az autopro.hu Dr. Bak Árpád egyetemi docenst is megkereste, aki támogatóként járul hozzá a szombathelyi csapat sikereihez. A továbbiakban a vele készített interjút olvashatják.

Milyen módon támogatja a csapatot, illetve annak tagjait?

Meglátásom szerint a duális gépészmérnöki képzés, az egyetemi kollégák és a céges partnerek együttes munkája alapozza meg hallgatóink szakmai felkészültségét, így sikereinket is.

A szerepem folyamatosan formálódott a csapat evolúciójával: kezdetben a forrás-, támogatásszerzéstől, toborzáson át, a felutazás és szállás megszervezéséig mindent menedzseltem, azzal a tudattal, hogy az alakuló csapat tagjai majd az így megszerzett tapasztalatok birtokában átveszik ezeket feladatokat, ami így is lett. Ezt követően mára tudatosan hátrébb léptem, esetleg mentorként tanácsokkal segítem a csapatot, illetve a csapatvezetőt, valamint legutóbb a Nemzeti Tehetség Program keretében sikerült egymillió forint pályázati forrással “A felsőoktatásban tanuló mérnök és informatikus hallgatók innovációs kultúráját fejlesztő program” című programot megvalósítani, amit tulajdonképpen a csapatra tudtunk fordítani innovációs képzés formájában.

Dr. Bak Árpád egyetemi docens

Dr. Bak Árpád egyetemi docens | Fotó: Szombathelyi Gépész – StudentTechLab

Mik voltak a legnagyobb kihívások, amikkel az eddigi felkészítői munkája során találkozott?

A kezdetben a legnagyobb kihívást a csapatszellem és a közösségépítés jelentette, aztán annak kialakítása, hogy önfenntartó hallgatói mozgalom legyen, amely évről évre képes fejlődni (létszámban, minőségben), megújulni és értéket teremteni.

Tartogat valamilyen különleges feladatot Önnek a novemberi Techtogether Automotive Hungary-re való felkészülés?

A COVID utáni időszakban ismét a csapatépítés, hiszen szeptemberben a másodéves hallgatók, akiket szeretnénk csapatunkba bevonni, még nem jártak az egyetemen, az ő integrálásuk kiemelt fontosságú feladat.

A szombathelyi mérnökhallgatói csapat előző csapatkapitánya, Sebestyén László vetette fel annak ötletét, hogy a Techtogether versenyeken elnyert összegeket a szombathelyi mérnökhallgatók projektjeinek támogatására fordítsák. Tudna kicsit mesélni az így született StudentTechLab kezdeményezésről?

Szerintem egyedülálló a magyar felsőoktatásban, hogy hallgatói forrásból hallgatói projektek finanszírozásra kerülnek.

Sebestyén László, a csapat korábbi vezető ötlete: a rendelkezésre álló keretből hallgatói projekteket kíván csapat finanszírozni, ami bár látszólag az egyén érdekeit szolgálja, valójában az egész csapatét, hiszen bemutatásra kerülnek majd a soron következő versenyeken – például a Techtogetherön, ahol mindig be kell számolni a csapat elmúlt egy évben mutatott fejlődéséről és elért eredményeiről. Mi nem abban vagyunk jók, hogy járműveket építünk, hanem abban, hogy mérnöki projekteken dolgozunk, és legtöbbünk abból szerzi a többlettudását, hogy valamilyen plusz munkát végez. Innen jött Laci ötlete, hogy projektekben gondolkodjunk, és ezekhez biztosítsunk anyagi hátteret.

A cél az, ha egy gépészmérnök hallgató, aki szeretne valamilyen projektmunkát végezni, pénzügyi és oktatói támogatást is kaphat hozzá, nem is beszélve a rendelkezésre álló laborról. Ha a projektterv és a költségterv kidolgozása után az oktató hozzájárulását adja a témához, akkor meg is indulhat a projekt.

Hallgatói és oktatói közös munkával jelenleg kialakítás alatt van egy projektlabor ami ennek biztosít kreatív környezetet.

Kiemelt Partnereink