Techtogether Második autóját tervezi a BME SharkTeam

Második autóját tervezi a BME SharkTeam

Végh Martin | 2023.10.14 16:23

Második autóját tervezi a BME SharkTeam

Fotó: BME SharkTeam

Alig egy év telt el a 2022-es újraszerveződés óta, a BME SharkTeam mégis az új korszakának második autóján dolgozik már. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökhallgatói csapata ugyanakkor mostani konstrukcióját sem hanyagolja el, és azt több módon is tovább fejlesztené a következő évi Shell Eco-marathon verseny előtt. Minderről Rátki Gergely csapatkapitány beszélt a lapunknak.

- Az újraszervezést követően a BME SharkTeam először idén állt rajtvonalhoz autójával. A Shell Eco-marathonra sikeresen kijutottatok Lénával, mért kört azonban sajnos nem sikerült menni. Végül miért nem mérhettétek össze tudásotokat a többiekkel?

- A versenyről tudni kell, hogy elég kötött időrenddel történik. A versenyen van egy időablak mikor kimehetnek a csapatok a pályára, egyszerre akár 30 csapat, és ha valaki nem tud ebben az időablakban kimenni, akkor nem lesz érvényes mért eredménye. Ez az időablak összesen pár óra, ami nem tűnik olyan kevésnek, egészen addig amíg el nem törik valami a hajtásban.

Újonc csapatként mentünk ki, és sajnos nem volt lehetőségünk a verseny előtt a kész autót tesztelni. Így Léna életében először kint, Franciaországban mozgott. A teszt jól ment, viszont a végén eltört egy alkatrész, amit habár sikerült megjavítani, Léna sajnos már nem jutott ki a futamra a megadott időablakban.

- A történtek ellenére így is szép eredményt ért el a csapat, tekintve, hogy az újraszervezés óta alig egy év telt el, illetve, hogy egy teljesen új autót állítottatok ki. Ti hogyan értékelnétek a szerepléseteket?

- Nagyon pozitívak vagyunk. Annak ellenére, hogy nem sikerült a futamon célba érni, nagyon büszkék voltunk arra, amit építettünk. Az autó működőképes, és olyan fontos tapasztalatokat szereztünk, melyekkel a 2024-es Eco-marathonon versenyképesek leszünk.

Van valami Lénában, ami rendkívül különlegessé teszi a megjelenésén kívül, és ez nem más, mint a szíve, a motorunk. Idén befejeztük az egyedi tervezésű motorunkat, amely csodával határos módon elsőre beindult. Ez az indítás is kint a versenyen valósult meg, mindez nagyot dobott a csapat hangulatán.

- A tapasztalatok alapján milyen fejlesztéseket fogtok végezni Lénán a jövő évi Shell Eco-marathon előtt?

- A versenyen, illetve a tavaszi szezonban megbízhatósági gondjaink voltak az elektronikával, amit a tesztek alapján a felhasznált hardware-ek okoztak. Az új motorunkat nem szerettük volna erre a rendszerre rábízni, ezért idén nyáron egy teljesen új elektronikai rendszert fejlesztettünk.

Az egyik legfontosabb szempont a fejlesztés során a tömegcsökkentés, és a gördülési ellenállás csökkentése. A versenyen tapasztaltak alapján elkezdtük újratervezni a futóművünket is, reméljük, hogy ez a fejlesztés is beváltja majd a hozzá fűzött reményeket.

- Hogyan érzitek, a jármű fejlesztésén kívül akadnak más területek is, ahol némi változtatással tovább tudnátok javítani a jövő évi eredményeteken?

- A csapat operatív oldalán rengeteget kell még dolgoznunk. Nagyon jó mérnökeink vannak, akik nagyon jó autót tudnak tervezni, de nekik meg kell teremteni a lehetőséget arra, hogy kibontakozhassanak. A csapatnak ipari partnerek kellenek az autó legyártásához, az utánpótlásunk biztosításához, ezt pedig egy jó közösségi média háttérrel és menedzsmenttel lehet biztosítani. Ha sikerül az operatív csoportot jól megszerveznünk, akkor megállíthatatlanok leszünk a céljaink elérésében.

- Az idei tapasztalatoktól függetlenül milyen fejlesztéseket szeretnétek elvégezni a következő Shell Eco-marathonig?

- Természetesen azzal fogjuk kezdeni, hogy beszereljük az új motort az autóba, ezzel közel 20 kilogrammot csökkentve a tavalyi mérlegen mért tömegünkhöz képest. Ez az erőforrás a csapatunk eddigi legnagyobb fejlesztése, a piacon kapható legkisebb, 250 köbcentis 30 kilogrammos hajtásokkal szemben egy mindössze 10 kilogramm tömegű, 80 köbcentis egységet jelent.

- Mikor fogjátok tartani a következő tagfelvételt? A cél csupán a létszám szinten tartása vagy annak növelése lesz? Továbbá elsősorban milyen képzést folytató hallgatók jelentkezését várjátok?

- Nálunk állandó tagfelvétel van, szinte bármikor lehet csatlakozni hozzánk a honlapunkon jelentkezve. A célunk, hogy kicsit felduzzasszuk a csapat aktív tagságának létszámát. Elkezdtük fejleszteni a városi autó koncepciónkat, melyhez hatalmas emberi erőforrásra lesz szükségünk. Az elsődleges célunk az, hogy az elkövetkezendő pár évben még Lénával álljunk rajthoz, viszont egy új autó kifejlesztése nem egy év, ezért azt időben szeretnénk elkezdeni.

A korábban említett operatív csapat fejlesztéséhez most leginkább a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar hallgatóit keressük, de az a tapasztalatunk, hogy nem az számít ki mit tanul, hanem az, hogy kit mi érdekel – a kettő sokszor nem egyezik meg. Nekünk az a legfontosabb, hogy a hozzánk csatlakozók érdeklődőek, motiváltak és proaktívak legyenek.

Természetesen a mérnöki csoportok különböző területeire különböző hallgatókat keresünk, leginkább a Gépészmérnöki Kar, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, illetve a Villamosmérnöki és Informatikai Kar hallgatóinak jelentkezését várjuk.

- Találkozhatunk a csapattal az októberi Techtogether mérnökhallgatói versenyen? Ha igen, milyen célkitűzéssel érkeztek a megmérettetésre?

- Igen, természetesen szeretnénk idén is menni a Techtogether versenyére, és nem titkolt célunk elérni legalább a tavaly őszi dobogós eredményünket. Szeretnénk megnyerni több különdíjat, és összesítettben is a dobogó legmagasabb fokára állni.

Az október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházban megrendezésre kerülő TECHTOGETHER+ Járműipari konferencia mellett egy innovatív ipari technológiákra fókuszáló kiállítás, és a már komoly hagyományokkal rendelkező Techtogether mérnökhallgatói verseny is megszervezésre kerül.

Az egynapos rendezvényen párhuzamosan zajlanak a programok az eltérő közönségnek. Az autopro.hu és a MAGE közös járműipari konferenciájának a belépő díja: 60.000 Ft+áfa. Szerezze be jegyét most az alábbi linkre kattintva! A rendezvény keretében megtartott szakmai találkozó és mérnökhallgatói verseny díjmentesen látogatható, csupán előzetes regisztrációhoz kötött.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink