Techtogether Ennyit nyerhetnek a motorsportban a hibridhajtással

Ennyit nyerhetnek a motorsportban a hibridhajtással

Pörge Béla | 2023.04.20 07:22

Ennyit nyerhetnek a motorsportban a hibridhajtással

Fotó: HUMDA

Bukovácz Kristóf, a HUMDA Lab senior projektmenedzsere beszélt az autopro.hu-nak adott interjúban a mild hibrid hajtás motorsportokban való alkalmazásáról, valamint arról, hol tart a HUDA Lab a hibridhajtással kapcsolatos projektjével.

- Mennyire hatékony a versenyautókban a mild hibrid hajtás?

- A HUMDA Lab az autóipari fejlesztések terén több lábon igyekszik biztosítani a hazai és nemzetközi piacon lévő pozícióját. Ezek nagy vonalakban a következő területeket fedik le:

  • Referenciakutatások,
  • Technológiai fejlesztések,
  • Infrastruktúra fejlesztések.

Az említett projekt a technológiai fejlesztések csoportjába tartozik, ahol a kutató és fejlesztőcsapat célja, egy olyan piacképes, tetszőleges túraautóba beszerelhető alkatrészcsomag megalkotása, mely a pilóták számára körönként 10 másodpercig, hozzávetőlegesen 15-20 kilowatt extra teljesítményt képes szolgáltatni.

Számításba véve azt a tényt, hogy a túraautók átlagos teljesítménye 260 kilowatt (mintegy 350 lóerő), ez majdnem 10 százalékos teljesítménynövekményt jelent a rendszer aktiválásának idejére – mely értékes métereket, tizedmásodperceket jelenthet egy előzés, vagy az ellenféllel szemben való védekezés, alkalmával.

- Miért pont ezt a hajtástechnológiát fejlesztik a HUMDA Labnél? A plug-in hibrid megoldás kevésbé lenne működőképes?

- A piackutatásunk után, a projekt indulását követően mindenképpen olyan termék mellett tettük le a voksunkat, mely „önfenntartó” a versenyhétvége során. Ez alatt azt értjük, hogy a versenycsapat szerelőinek, a pilótának a lehető legkevesebb feladata legyen a fejlesztett rendszerrel, ezzel segítve annak elterjedését, használhatóságát.

A megcélzott rendszer ennek megfelelően szinte teljesen gondozásmentes, a rendszer töltését a verseny közben, féktávok ideje alatt, illetve a nem maximális leadott teljesítményt megkövetelő pillanatokban, a rendszer automatikusan elvégzi.

Összevetve a plug-in hibrid megoldással elmondhatjuk, hogy a verseny folyamán felszabaduló energiákra koncentrálva, kisebb akkumulátor csomaggal is el tudjuk érni a kitűzött teljesítmény célokat, mely a rendszer tömegét tekintve elsődleges fontosságú.

- Milyen mérnöki kihívásokkal jár egy ilyen hibridhajtás versenyautókra való optimalizálása?

- A fejlesztés során, a rendszer követelményjegyzékét összeállítva rengeteg tényezőt számításba kellett vennie a csapatnak, hiszen egy versenyszituációt úgy kell elképzelni, mint egy folyamatos, akár 45 percen keresztül tartó „vészhelyzetet”, ahol minden méter és másodperc számít, a versenyzőnek és az autónak folyamatosan a határon kell teljesítenie.

Bukovácz Kristóf

Bukovácz Kristóf | Fotó: HUMDA

Ennek megfelelően a számításba kellett venni a rendszer tömegét, a vonatkozó FIA szabálypontokat, a képződő hőteljesítmények hatását a rendszerre, de még a verseny közben fellépő rezgések hatását is. Egy ilyen, az eredeti autó terveiben nem szereplő rendszer felszerelésénél mindig szem előtt kell tartani az eredeti és az újonnan fejlesztett csomag együttműködését, példának okán a leadott teljesítmény fordulatszámfüggésének kérdéskörét is.

- A jelenleg még tisztán belső égésű rendszereket használó nemzetközi versenyszériák részéről milyen az érdeklődés a hajtáslánc-fejlesztések iránt?

- Általánosságban véve elmondhatjuk, hogy óriási. Azon márkák szemei előtt, akik szeretnék magukat képviselni a túraautózás mindennapjaiban, általában a következő cél lebeg: megbízhatóan és megismételhetően, a lehető leggyorsabban körbe érni a versenypályán úgy, hogy az autót vezető pilóta hatékonyan tudja támadni a versenytársakat vagy éppen védekezni ellenük. A HUMDA Lab jelen fejlesztése jól illik az említett célokba, a várakozásoknak megfelelően a rendszer használatával értékes tizedmásodperceket nyerhetnek a versenycsapatok, ráadásul minden megtett kör alkalmával.

- Mi szivároghat át ezekből a fejlesztésekből a hétköznapi autókba?
- A versenyszériák beszállítói egészen idáig is folyamatosan keresték azokat az újításokat, melyekkel az autóik gyorsabban/hatékonyabban tudnak a versenypályán haladni. Ezzel a fejlesztéssel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy ami a versenypályán megspórolt másodpercekben kifejezhető, az a környezetünkre nézve később, egy esetleges utcai autóba beszerelve minden kilométeren megspórolt szén-dioxid mennyiséget fog jelenteni.

- Néhány éves távlatot tekintve hova szeretnének eljutni a HUMDA Labnél a mild hibrid hajtások fejlesztésével?

- Az első lépés mindenképpen a működőképes prototípus bemutatása a nagyközönségnek, mely segítségével, a pályatesztek alkalmával mért adatokkal is alátámasztjuk a számításainkat, szimulációinkat – ez a tervek szerint már az idei szezonban megtörténik. A középtávú céljaink közé tartozik egy olyan nemzetközi versenyszériával való együttműködés kezdeményezése, ahol a rendszerünkkel felszerelt versenyautók a pályán is összemérhetik tudásukat, így biztosítva a fejlődő technológiáknak járó egyre nagyobb figyelmet. A távlati céljaink közé tartozik, hogy a HUMDA Lab mérnök és fejlesztő gárdája, a megalapozott tapasztalatának köszönhetően, folyamatos és megbízható partnere lehessen a nemzetközi porondon szereplő versenyszériáknak, miközben újabb és a lehető leginnovatívabb kutatásokat és fejlesztéseket támogathatunk szakértelmünkkel.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink