Techtogether Első versenyére készül a DEAC BAirZ

Első versenyére készül a DEAC BAirZ

Végh Martin | 2022.05.09 16:18

Első versenyére készül a DEAC BAirZ

Fotó: DEAC BAirZ

Első pneumobilos versenyére készül a több egyetemi csapat összeolvadásával tavaly ősszel megalakult DEAC GMT Racing Technology pneumobil-építésre szakosodott részlege, a DEAC BAirZ. A Debreceni Egyetem pneumobilos csapatának idei terveiről Géresi Zoltán Gergő felkészítő tanárt kérdeztük.

Hirdetés

- Hogyan telt a DEAC BAirZ életének első körülbelül fél éve?

- Nagyon mozgalmas éven vagyunk túl. Rengeteg befektetett energia van a projektekben. Lépésről lépésre haladunk előre és javában zajlik a járművek építése. A cégszerű működésünk előnye a jól szervezett, jó hangulatú csapat. Két hónap múlva debütál egy saját fejlesztésű és gyártású, versenycélú járművünk az Ipar napjai Debrecen kiállításon. Ami pedig a Techtogether szempontjából fontos: szeretnénk májusban debütálni a pneumobilunkkal az autopro.hu által rendezett eseményen. Ezzel szeretnénk támogatni az utánpótlás-keresésünket, egyúttal népszerűsíteni a mérnökversenyeket.

- Gyanítom, a csapat indulni fog az idei Pneumobil versenyen. Mik a tervek a megmérettetést és az arra való felkészülést illetően, beleértve az autóépítést is?

- Amennyiben lesz verseny, mi ott leszünk. Szeretnénk meghatározó csapat lenni, de hosszú út áll még előttünk, hogy az igazán nagyokkal felvegyük a versenyt és dobogós helyezésért harcoljunk. Ugyanakkor szeretnénk kiemelkedően szerepelni az innováció területén – itt jelenleg nagyon jól haladunk és reális célnak tűnik az elsők közé jutás. Próbálunk a legegyszerűbb megoldásokra törekedni és minél kevesebb hibalehetőséget kivinni a pályára, ezzel a mostani autókonstrukciónk tartósságát is biztosítva. Továbbá szeretnénk egy részben újnak mondható formavilággal előrukkolni, ami tanúsíthatja igényességünket.

Mivel az idei az első versenyünk lesz, ezért még tapasztalatlanok vagyunk. Remélhetőleg azonban a tesztek segítenek majd a fejlődésben, és sokat fogunk tanulni az idejük alatt.

A DEAC BAirZ új pneumobiljának számítógépes modellje

A DEAC BAirZ új pneumobiljának számítógépes modellje | Fotó: DEAC BAirZ

- Elődszervezetein keresztül a DEAC GMT Racing Technology már régóta, egészen pontosan 2008 óta versenyez pneumobilokkal. Ugyanakkor, ha jól tudom, sok az első éves hallgató a DEAC BAirZ tagjai között. Hogy érzitek, az évtizedes versenyzési múlt mennyire képes ellensúlyozni az újoncok tapasztalatlanságát?

- Hogy egészen pontosak legyünk, a DEAC GMT Racing Technology elődjei a GMT Racing Team, a Főnix Pneumobil Team és a PuffAir voltak, melyek a Debreceni Egyetem Gépészmérnöki Tanszékének, valamint a Műszaki kar gondozásával váltak egy nagy csapattá. A sorrendben legelőször említett csapat a Shell Eco-marathonon tisztesen helyt állt, míg az utóbbi kettő a sűrített levegős autók versenyén szép eredményeket ért el – gondolok itt győzelemre, dobogós helyezésekre és a számos különdíjra. Tehát a cél adott: tovább haladni az elődeink által kijelölt úton.

Visszakanyarodva a DEAC BAirZ-hez, nálunk az a mondás tartja, hogy nem számít, mit tudsz, a lényeg, hogy szeresd, amit csinálsz. Ide leginkább egy Dan Millman amerikai szerzőtől származó idézet illik: „A lelkesedés diktálja az iramot, a kitartás éri el a célt.”

Sok tapasztalatot gyűjtünk a fejlesztésekkel és a problémák megoldásával. A műszaki tudományok nagyon sokrétűek, de a csapat 34 főből áll. Úgy gondolom, hogy a fiatal tehetségek és a „rutinos” felsőbb évesek képesek együtt részletes tervezést és igényes kivitelezést megvalósítani.

- Mik a csapat hosszú távú tervei?

- Ami a teljes DEAC GMT Racing Technology-t illeti, fő céljaink a tehetséggondozás és a versenytechnika fejlesztése. Továbbá nívósabb hazai versenyeken szeretnénk szerepelni, lehetőség szerint a Humda vagy az MNASZ által rendezetteken, ha a hagyományos belső égésű motoros járműveket nézzük. Hosszú távon szeretnénk alternatív hajtású, lehetőleg elektromotoros autót építeni, de ehhez túl kell lennünk négy autó építésén, amit a szponzorok támogatásával és saját forrásból tervezünk megvalósítani. Néhány céggel már egészen komoly kapcsolatot sikerült kiépítenünk, és néhányan már aktívan támogatnak minket. Remélhetőleg a versenyrészvétel és a promótálás is jól fog sikerülni, így az elkövetkező időszakban sok partner fog csatlakozni hozzánk. Az elkövetkező időszak meghatározó lesz a csapat életében.

A versenyeken való részvételnek két aspektusa van, az egyik a pilóta, a másik a versenytechnika. A hagyományos autóversenyzést tekintve nálunk a háttérmunka a valódi nagy csapatok mintáján alapul. Megegyeztünk, hogy mindenki vezethet teszteken, de versenyen, csak a legjobbak. Így érhetjük el a tökéletes egyensúlyt, hogy mindenki elégedett legyen és igazán jó legyen a csapat. A pneumobil teljesen más ebből a szempontból: itt a legkisebb testtömeggel rendelkezők versenyeznek, hiszen rájuk van méretezve az autó.

Tehát összegezve az eddigieket, szeretnénk minél több versenyjárművet építeni és kipróbálni, hiszen a hallgatók így sajátíthatják el a legtöbb tudást. Egyetemi csapatról lévén szó, számolnunk kell a végzős hallgatókkal, akik lehet, hogy az alapszakos tanulmányaik végeztével máshol folytatják vagy épp a munka világában próbálnak szerencsét. Éppen ezért másik fő feladatunk a csapat létszámának szinten tartása. Emellett idővel a nemzetközi versenyekre való felkészülés is cél, amelyekkel öregbíthetjük hírnevünket.

- A csapat indulni tervez a májusi Techtogether Automotive Hungary-n. Hogyan készültök a versenyre? Van valami konkrét célkitűzésetek?

- Mindenképpen indulunk a DEAC BAirZ-zel, méghozzá egy nagy csapattal. Idén a problémamegoldásra helyeztük a hangsúlyt. Szeretnénk több pontot elérni, ezért az otthoni feladatok nagyobb hangsúlyt fognak kapni. Sajnos tavaly nem volt velünk a szerencse, és bár több céges helyszíni versenyen és otthoni feladatban is dobogósok lettünk, nem sikerült egyetlen díjat sem megcsípnie a DEAC BAirZ-nek. Idén jobbak akarunk lenni, szeretnénk több pontot szerezni és több csapatot magunk mögé utasítani. Megtapasztaltuk a légkört és már tudjuk, mire is számíthatunk. Konkrét célkitűzésünk legalább egy különdíj, amelyet szoros versenyben nyerünk el. Mi ezzel már elégedettek lennénk.

- A Pneumobil és a Techtogether versenyeken induláson kívül milyen egyéb idei tervekkel rendelkeztek DEAC BAirZ és a DEAC GMT Racing Technology?

- Ahogyan már reflektáltam rá, hagyományos versenyzésben is érdekeltek vagyunk. Idén a kisebb kupasorozatokon fogunk szerepelni.

Tervben van egy regionális versenysorozat, a KZ Invest kupa, illetve egy országos sorozat is, mégpedig az FRT Minirally. Két olyan sorozatról beszélünk, ahol szép számmal fordulnak elő tehetséges rallypilóták és komoly versenytechnikák. Ahhoz, hogy tudjuk, hol állunk technikailag és tudásban, részt kell vennünk ezeken a megmérettetéseken, hiszen a jobbaktól lehet csak tanulni. Ahogy az előző interjúnkban is megemlítettem, a Lancia Delta 836-os lesz az az autó, amely ezeken részt fog venni. Ki kell használnunk a versenyszabályzat adta lehetőségeket. Továbbá még idén szeretnénk teljesíteni az Euroring 4h versenyt, amely egy megbízhatósági verseny.

Ettől az évtől nem várunk sokat versenyzés a terén, tapasztalatot szeretnénk gyűjteni. Mint minden kezdő versenycsapat, a hátsó sorból indulunk, és lépegetünk idővel előre. Itt rengeteg tapasztalt, profi, félprofi és amatőr versenyző helyezkedik majd el előttünk. Reálisan kell látnunk a helyzetünket, nem szabad az első arcul csapás után elkeserednünk, hanem a hibákat javítanunk kell. Amennyiben sikerül néhány riválist megelőzni összesítettben, elégedettek leszünk. Természetesen azt sem szabad elfelejteni, hogy még mindig egy friss csapat vagyunk, hiszen még az egyéves születésnapi tortánkat sem vágtuk meg. Ennek tudatában minden befejezett verseny ajándék és sok tapasztalat. Ha sikerül egy dobogós helyezést összehozni az idény végére bármelyik sorozatban, akkor túlteljesítettük az elvárásainkat.

Az autopro.hu az Automotive Hungary szakkiállítással egybekötve, május 10-11. között ismét megrendezi a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol a magyar mérnökhallgatói csapatok műszaki és gazdasági feladatokat megoldva mérhetik össze tudásukat. Minden érdeklődőtőt szeretettel várunk a verseny helyszínén, a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban!

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink