Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A tudományos életben is helytállnak a szombathelyi gépészek
Az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézetének mérnökhallgatói versenycsapata, az ELTE StudentTechLab nagy utat tett meg megalakulása óta, ami egykoron a fiatal tehetségek és az iskola közös kezdeményezésére történt. A csapat mára egy modern saját laborral rendelkezik, amelynek kihasználtságát nem csak a csapat, de tagjainak kutatási projektjei is biztosítják. A kezdetekről és a jelenről is mesélt nekünk Dr. Bak Árpád, az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézet docense.
- Mióta rendelkezik az intézmény hallgatói versenycsapattal? Milyen oldalról fogalmazódott meg az igény egy ilyen csapat létrehozására?
- Egy ilyen sikertörténet, amit ma ELTE StudentTechLab-nek nevezünk, csakis a közösség összefogása révén jöhetett létre. Mondhatjuk, hogy az első versenyünkre a csapatunk oktatói kezdeményezésre, az SMI akkori vezetésének és a duális vállalati partnereink támogatásával, hallgatói érdeklődéssel jött létre.
2017 őszén kaptunk egy meghívót és szereztünk tudomást a Techtogether versenyről. Ekkor még nem volt hallgatói csapatunk sem, az ELTE-IK Savaria Műszaki Intézet is alig néhány éve létezett, akkor három évfolyamunk volt összesen. Emlékeim szerint előadásokon, illetve folyosón a hallgatókkal beszélgetve igyekeztem a leendő csapattagokat meggyőzni, népszerűsítve a versenyt (kiemelve az egyéni karrierúthoz adott extra kompetenciákat, a budapesti „kirándulás” lehetőségét) az általam tehetségesnek és talpraesettnek vélt hallgatók között.
Fontos segítség volt az első versenyeink pénzügyi hátterének megteremtésében a duális gépészmérnöki képzés vállalati partnerei által biztosított anyagi támogatás. Az első költségvetést, a póló terveket, egy jövőbeni csapat felépítésének üzleti tervét kidolgoztam, amit bemutattunk az akkori duális munkacsoport tagjainak, és nagyságrendileg 250 ezer forint támogatást biztosítottak számunkra.
Az első nyereményünk 2018-ban az összetett harmadik helyért járó 300 ezer forint, igazi sikerélmény volt mindenki számára. Nagyon fontos visszajelzés volt, önbizalmat adott nem csak a hallgatóknak, de nekünk az Intézetnek is, és megmutatta, hogy jó úton járunk a képzéssel. Az első sikerek után, 2018/19-ben fogalmazódott meg egy csapatstruktúra kialakítása, a csapat formális működésének a megteremtése, a csapatvezető feladatainak a megfogalmazásával. Ez a tanulás időszaka volt, egyre több szervezési feladatot adtam át az akkori csapatvezetőnek, a cél a teljes hallgatói önállóság kialakítása volt. Ebben az időszakban egyeztettünk és például meghívtunk más csapatvezetőt is, hogy tanuljunk tőle.
- Hogyan és milyen formában nyújt támogatást az egyetem a versenycsapatának? Milyen felkészítési, eszköz- és infrastruktúrabiztosítási, illetőleg pénzügyi támogatási formák állnak a bizonyítani vágyó hallgatók rendelkezésére?
- A csapat létrehozásának kezdeti fázisában (első 1-3 év) valamennyi területen segítettük a hallgatókat, mára inkább az önálló működés a jellemző. Az elmúlt években a következő formákban nyújtottunk támogatást:
- Felkészítés/tanácsadás (üzleti jellegű formalizálás), kapcsolati tőke, csapatvezetői mentorálás.
- Az előzetes kérdések kapcsán konzultálási lehetőség a szaktanárral.
- Kezdeti 250 ezer forintos támogatás.
- Kezdetek utáni, évente körülbelül 100 ezer forint nagyságrendű támogatás számlák befogadása által, a duális vállalatok támogatásának terhére.
- Eszköz- és infrastruktúrabiztosítás: a csapat számára projektlabort biztosít az Intézet, amelyet a hallgatókkal közösen újítottunk fel, számos eszközt (például számítógép, 3D eszköz) helyeztünk el, de a hallgatói eszköznyeremények is ide kerülnek. Ezenfelül a duális partnereink által felajánlott eszközök is segítették a labor kialakítását.
- Továbbá természetesen valamennyi labor elérhető a hallgatók számára kollégákkal történő egyeztetés alapján.
- Egymillió forintból megvalósult „A felsőoktatásban tanuló mérnök és informatikus hallgatók innovációs kultúráját fejlesztő program” a Nemzeti Tehetség Program keretében, ebből eszközöket tudtunk beszerezni.
- Duális partnereink eseti jelleggel egyénileg, eszközökkel és egyéb szolgáltatásokkal támogatják a csapatot.
- A csapat pénzügyi hátterének biztosítása a Műszaki Tudományos Egyesületen keresztül történik, ide kerülnek a pénznyeremények és a támogatások.
- Egyetemi oldalakon megjelenési lehetőség.
- Mennyire részese Ön a csapatok mindennapi munkájának? Milyen területeken segíti a diákokat?
- A kezdeti időszakot jellemző szinte mindent lefedő szervezőmunkát fokozatosan átadtam, a korábbi csapatvezetőknek, jelenleg stratégiai szinten képviselem a csapatot a duális munkacsoportban. Pályázatírásban és egyéb tanácsadásban szoktam most nekik segíteni.
- Tanárként mennyire segíti a vezetőt stratégiai döntésekben?
- A kezdeti időszakban szinte heti szintű volt az egyeztetés a szállásról, utazásról, emellett fontos volt a csapatvezető mentorálása, a csapatkultúra kialakítása, a kapcsolatépítés és így tovább.
Nemrég készült el a csapat által épített egyedi robotkar. A labor otthont ad projekt jellegű műszaki fejlesztésekhez vagy tantárgyakhoz kapcsolódó egyedi projekteknek. A hallgatók munkájához valamennyi kollégám (oktató, doktorandusz) nyitottan és támogatólag viszonyul.
Lajber Kristóf PhD hallgató is tagja a csapatnak, aki a kutató munkája mellet egyéb egyetemi feladatokban is aktívan részt vesz, valamint korábbi tanulmányainak hála nagy tapasztalatokkal rendelkezik a hallgatói csapatok menedzselésében és támogatásában. Az elmúlt időszakban a csapatvezetők és tagok mellett nagy szerepet játszott a csapat sikeres szerepléseiben.
- A hallgatók a munkaerőpiacon nagyra becsült szakmai tapasztalatot szerezhetnek a versenyzéssel, emellett potenciális munkaadóik látóterébe is sokkal könnyebben kerülhetnek. De miért érheti meg egy egyetemnek hallgatói versenycsapatot működtetni?
- A versenyeken indulást és a csapatalapítást több minden is ösztönözte. Kezdetben a koncepciót fiatal-képzőhelynek tekintettük, egyfajta független visszacsatolásnak a hallgatóink felkészültségével kapcsolatban (hasonlóan a Tudományos Diákkörhöz), hiszen a többi egyetem hallgatóival mérhették össze tudásukat diákjaink. Ekkor még nem volt végzett évfolyamunk, és duális partnereinktől sem rendelkeztünk munkaerőpiaci visszajelzéssel.
Ezenkívül oktatóként fontosnak tartottam a tehetséggondozást, a legkiválóbb hallgatóink számára a tanulmányok alatt olyan műszaki menedzsment (vezetési) tapasztalatok megszerzését biztosítani, amelyet későbbi vállalati karrierjük során is tudnak sikerrel alkalmazni.
Ezek mellett úgy gondoljuk, hogy a Techtogether versenysorozatnak jelentős média és szakmai értéke van. A részvétel több oldalról erősíti a szombathelyi gépészmérnök képzés országos média jelenlétét. Egyrészt az országos és a helyi médiában megjelenést biztosít a csapatnév, a képek, interjúk és beszámolók közzététele által. Másrészt képek és videók jelennek meg Instagrammon és Facebookon, a Szombatelyigépész.hu-n és a hallgatók, csapattagok saját médiafelületein. Harmadrészt segíti a beiskolázási kampány során a szak népszerűsítését, a legtehetségesebb jelentkezők megszólítását. Végül de nem utolsó sorban pedig erősíti a vállalati partnerek jelenlétét az országos médiában.
- Nem elhanyagolható előnyei mellett egyúttal nagy teher is egy hallgatónak, ha a tanulmányai és akár a párhuzamos munkavégzés mellett egy versenycsapatban is szerepet vállal. Ez természetesen igaz a tanárokra is, mivel plusz elfoglaltságként jelennek meg a támogatói feladatok. Miképpen motiválja hallgatóit és oktatóit az egyetem, hogy ennek ellenére vállalják a kihívást?
- Az ilyen munkában elsődleges a belső motiváció. Az ELTE Informatikai Kara annyival tudja segíteni a hallgatókat, hogy közéleti ösztöndíjat biztosít a csapattagoknak, míg az intézet oktatói próbálják a versenyen való részvételt támogatni az órák/számonkérések időpontjának rugalmasan kezelésével amennyiben ez lehetséges.
- A versenycsapati tagság mennyivel teszi egyszerűbbé a tanulmányok utáni elhelyezkedést? Mit mondanak erről a végzett hallgatók?
- Csapatunk tagjai jellemzően duális hallgatók, hallgatóink jellemzően a duális vállalatuknál helyezkednek el, így véleményem szerint a potenciális jövőbeli munkaadóik látóterébe kerülés nem jelent fő motivációt. Gépészmérnök végzettséggel amúgy sem nehéz az elhelyezkedés számukra.
Ugyanakkor csapatvezetők egyéni ambícióiban, karrierútjaiban, a kapcsolatépítésben szerepet játszhat az általuk sikerre vezetett csapat hírneve. Duális partnereinkkel szoros a kapcsolatunk, egy jó szereplés komoly visszhangot kelt, így ennek híre eljut a partnereinkhez is és ez természetesen a hallgatók számára is előnyt jelenthet az előmenetelben.
- Milyen konkrét célokat fogalmazott meg az egyetem a hallgatói versenycsapatát és annak fejlesztését illetően?
- A csapat megalakulása és formálódása után a projektlabor kialakítása mérföldkő volt a csapat életében, a jelenlegi célok között szerepel a nemzetközi és programtervező informatika szakos hallgatók bevonása, a labor bővítése további eszközökkel például lézervágó, gravírozó, NYÁK gravírozó beszerzése vagy építése, a saját önálló fejlesztésű robot fejlesztése mellett.
- A hallgatói csapatok tagjai kapnak lehetőséget arra, hogy egyéb egyetemi kutatási projektekben is részt vegyenek? Mennyire jellemző az ilyen szerepvállalás a körükben?
- Abszolút jellemző. A csapat tagjai duális hallgatók, akik TDK dolgozat írásában, vagy valamelyik oktatóhoz kapcsolódóan kutatási munkában is részt vesznek. A projektlaborban rendszeresen készülnek eszközök és alkatrészek a kutatási projektekhez. A labor 3D nyomtatói számára majdnem mindig van valamilyen projekt. A nagyobb lélegzetvételű projektekből gyakran szakdolgozatok is készülnek.
- Mennyire illeszthető be az oktatási munkába a versenycsapatok működtetése? El lehetne ismerni a csapatok munkáját akár például creditekkel? Van erre már gyakorlati példa?
- Egyértelműen, nálunk az egyetemi élet és munka szerves része a projektlabor, a hallgatói csapat működtetése, amely kapcsolódik az egyetemi oktatáshoz is. Oktatóként kiemelt törekvésem/ünk (több oktató kollégával) a projektalapú egyéni tanulási utak támogatása, tantárgy keretében felhívni a figyelmet a csapatra és a projektlabor lehetőségeire. Lajber Kristóf doktorandusz hallgatóval kidolgoztunk egy projekttámogató dokumentációt, amely a tantárgyi követelményrendszer része lehet. A hallgatóra egyénileg szabva, közös egyetértésben történik meg a projektcél és az értékéles kialakítása, utóbbinak része lehet például plusz pont vagy témaköri zh elengedése. Korábban informális gyakorlat volt részemről Menedzsment tárgyból megajánlott jeggyel elismerni a csapatvezető szervezőmunkáját. Elektromechanika tárgyból a kapcsolódó versenyszámon elért eredményért megajánlott jegy is született.
Szintén jól mutatja, hogy akkor lehet egy csapat sikeres, ha széles horizonton gondolkodik, hogy Sebestyén László, a csapat egykori vezetője olyan ötlettel állt elő, amit oktatóként csak támogatni lehet. A rendelkezésre álló nyereménykeretből hallgatói projekteket - akár tantárgyhoz, szakdolgozathoz is kapcsolódóan - kívánt finanszírozni, ami bár látszólag az egyén érdekeit szolgálja, valójában az egész csapatét és az oktatói munkáét is, hiszen műszaki alkotások születhetnek, amelyek bemutatásra kerülnek majd a soron következő versenyeken – például a Techtogetheren, ahol mindig be kell számolni a csapat elmúlt egy évben mutatott fejlődéséről és elért eredményeiről.
Másik fontos pozitív visszacsatolás, hogy a kiemelt rendezvényeinken (például szakest, duális aláírási ceremónia) a szombathelyi gépészmérnök közösség előtt elismerjük és jutalmazzuk a csapat vezetőinek és tagjainak sikeres munkáját.
A legfontosabb eredmény, hogy mára egy önfenntartó és mondhatjuk, hogy a szombathelyi gépészmérnök közösség számára egy nagy értékkel bíró mozgalom lett a hallgatói csapat és a projektlaborban folyó munka.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!