Techtogether A Legótól a 3D nyomtatóig kaptak feladatot a Techtogetherön

A Legótól a 3D nyomtatóig kaptak feladatot a Techtogetherön

Pörge Béla | 2023.05.17 13:56

A Legótól a 3D nyomtatóig kaptak feladatot a Techtogetherön

Fotó: Szammer Nikolett

Május 16-án elrajtolt, és 17-én folytatódott a Techtogether Automotive Hungary. A mérnökhallgatói versenyen az önvezető versenyautóktól kezdve a virtuális valóságon át a Legóból kirakott sebességváltóig, a 3D nyomtatóig és a kódolásig számos különböző, izgalmas feladat várt a hallgatókra.

Tizenkét cég adott feladatot az immár tizedik alkalommal megrendezett Techtogether Automotive Hungary versenyzőinek, a cikkünk második részében hat feladatot néztünk meg részletesebben, a korábbi írásunkban további hat feladatról olvashatnak bővebben.

A BPW Hungária Kft. egy automatizálási feladatot adott a csapatoknak: a diákoknak meg kellett tervezniük egy automatizált robotcellát a BPW egy maró-csiszoló berendezéséhez, amihez jelenleg még manuálisan pakolják a munkadarabokat. A Techtogetherön versenyző csapatoknak ki kellett dolgozniuk a layoutot, az anyagáramlást, ki kellett választani a robotot és a megfogót, valamint a hozzá tartozó működtető eszközöket is részletezniük kellett.

„Cégünk a verseny kezdete előtt egy hónappal kiküldte a feladatot, a leadási határidő néhány nappal korábban volt, addig küldték el a dokumentációt a csapatok. Itt helyben egy prezentációt kell bemutatni, valamint a felmerülő kérdéseket kell megválaszolni. A csapatok tudnak tanulni az esetleges hibákból, valamint az olyan kérdésekből, amik az iparban nap, mint nap előfordulhatnak. A feladat számunkra is könnyebbség, hiszen tíz csapat ötleteit, megoldásait tudjuk felhasználni a saját konstrukciónkhoz” – árulta el a BPW standján Sebestyén László.

Egyedi sör jutalomként

Az msg Plaut Hungary Kft. háromlépcsős kódolási feladattal készült a versenyre. Aki az első részt megfejtette, az tudott a másodikra tovább menni, és ha ott is sikerrel járt, akkor kapott utalásokat a harmadik megoldásához. Azt kellett megfejteni, hogy milyen kódolással készült az eredeti szöveg, és milyen hibákat rejtettek el. A feladatok egyre bonyolultabbak, a harmadik a legnehezebb.

A feladatot több héttel előre küldték ki, a csapatok az eredményt visszaküldték, a versenyen pedig az msg Plaut munkatársaival átbeszélik a megoldásokat. A cég a prezentáció minőségére és az előadás módjára is adott pluszpontokat.

Fotó: Szammer Nikolett

„Célunk volt, hogy egyedi feladatot adjunk a diákoknak, ez sikerült, volt, akiket meghökkentettünk és elsőre még azt gondolták, hibás feladatot küldtünk ki. A visszajelzések szerint ennek a csapatok is örültek. Már hagyomány, hogy a csapattagok jutalma egy-egy házi készítésű sör, ezeknek az üvegeit is érdemes gyűjteni, mert minden évben más matricával, címkével látjuk el őket” – mondta Korcyl Réka.

A Lego nem feltétlen játék

A Trenkwalder már-már játékosnak ható feladatot hozott a versenyre. „Mivel alapvetően műszaki beállítottságú, az autóiparhoz köthető háttérrel érkeznek a diákok a versenyre, ezért igyekeztünk ilyen feladatot adni nekik. Emellett szempont volt, hogy a megoldás igényeljen kreativitást. Beszereztük egy hatsebességes váltó Lego makettjét, ami egyébként működőképes: a fogaskerekek működnek, és a hat sebességet is lehet váltani, ha valaki jól rakja össze. A makett nagyjából száz darabból áll” – ismertette a feladványt Nógrádi József.

A váltó tervezője szerint fél óra alatt össze lehet rakni az eszközt, az ajánlás szerint legfeljebb négy csapattagnak érdemes a Legóval foglalkozni, többen egyszerűen nem férnek el. A nevezéskor a csapatok rendelkezésére bocsátottak egy összeszerelési útmutatót. A diákok felülmúlták a cég várakozásait, a tapasztalatok alapján 7 perc 20 másodperc és 15 perc közötti idő alatt végeztek és olyan is akadt, aki egyedül rakta ki a feladványt. „Nyugodtan nevezhetjük szenzációnak, de egyébként is sokkal gyorsabbak voltak az egyetemisták, mint amire számítottunk” – tette hozzá Nógrádi József.

Gyakorlati feladatok

Több részfeladatból állt össze a Kvalix Automatika feladata: szivárgásvizsgálati témakörben számolni kellett, mellette szenzorkiválasztás is volt. Négy kihelyezett szenzorból kellett kiválasztani a megadott szempontok alapján a megfelelőt. A harmadik rész egy képrejtvény és egy kvíz volt, ez a Kvalixról szólt, a cég honlapja alapján lehetett megválaszolni a kérdéseket.

„Pontoztuk a számításokat, a megfelelő szenzor kiválasztását és a két kvízt is, de ez utóbbi volt a leghangsúlyosabb rész. A számítás nem volt annyira hangsúlyos, részben azért sem, mert kifejezetten nehézre sikerült, egyik csapat sem tudta tökéletesen megoldani. Szorosra sikerült a verseny, bár nincs holtverseny nálunk, de kicsi a pontszámok szórása” – mondta Szuhánszki Mátét.

Az Efaflex két projektet szánt a hallgatóknak: az egyik számítás volt, ki kellett számolni a kapuk hőszigetelésével és nyitási sebességével mennyire csökkenthető egy raktár rezsiköltsége. A számítás alapján ki kell választani a legmegfelelőbb kaput. A másik feladat során a standon lévő gyorskaput kell beállítani úgy, hogy azt a legjobban optimalizálják a forgalomra. Ehhez a diákok különböző paramétereket kaptak, valamint az alap felhasználói programozással is megismerkedhettek, ezeket a beállításokat kellett Ipar 4.0-lás, okos eszközökkel még jobban optimalizálni. A visszajelzések szerint a kézzelfogható, látható eredményt szimpatikusnak találták a hallgatók.

A Varinex feladata során különböző háttéranyagok alapján kellett összeállítani egy prezentációt, aminek a célja az volt, hogy egy fiktív autóipari beszállítót győzzenek meg a Varinex által forgalmazott Stratasys F370CR kompozit 3D nyomtató használatáról. Az értékelés során a felkészültséget, a tagolást és a külalakot is pontozták, a tapasztalatok szerint a csapatok zöme jól oldotta meg a feladatot.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink