Menni vagy maradni? – magyar mérnököket kérdeztünk

Szerző: Pardavi Mariann | 2016.12.25. 06:30

Tud-e elég lehetőséget adni egy fiatal mérnöknek ma Magyarország? Ezt a témát jártuk körbe magyar mérnökökkel. A válaszok vegyesek.

– Kinek mi az elég? – teszi fel a kérdést Kiss Dávid, aki a Hyundai Technologies Center Hungary Kft.-nél dolgozik mérnökként a teljesítményelektronika csoportban. – Itthon leginkább két út áll egy végzős hallgató előtt: vagy egy multinál helyezkedik el, vagy pedig egy kis cégnél, start-upnál, ami akár lehet saját. A nagy cégek többnyire rengeteg energiát fektetnek abba, hogy képezzék a munkatársakat, adnak egyfajta biztonságot. Cserébe a munka kevésbé kreatív, sokkal inkább egy kis szegmensre korlátozott. Egy kis cégnél sokkal nagyobb a kockázat, a saját fizetését kell kitermelnie az embernek, sokkal nagyobb súly van az önképzésen, viszont a tűzhöz is közelebb tud lenni, nagyobb beleszólása van a saját munkájába. A nagy cégek esetében visszásnak érzem, hogy itthon töredékét fizetik a mérnököknek, mint párszáz kilométerrel nyugatabbra, holott az elvégzett munka minősége ugyanolyan, ha nem jobb.

Kiss Dávid visszásnak érzi, hogy itthon a töredékét fizetik a mérnököknek 

Kiss Dávid részt vett az első, teljesen magyar elektromos sportautó megalkotásában is, csakúgy mint Szigeti Márk, aki a fejlesztést vezette. Az Amber One célja egy karbon kompozit utascellás, elektromos kerékagymotorral szerelt prototípus jármű megtervezése és a hozzá tartozó platform megépítése volt, elsősorban kutatási célból. 

– Fontos, hogy itthon alkothassak valami újat, innovatívat, amiben van kihívás és inspirál, nem szeretném elhagyni a hazámat – véli Szigeti Márk.  Úgy gondolom, lehetőségek itthon is léteznek és megvannak a feltételek ahhoz, hogy jó ívet lehessen befutni. A járműipar és a hozzá kapcsolódó beszállítók megfelelő lehetőségeket adnak ehhez. A mindenkori kormányzat pedig remélhetőleg támogatja azt, hogy olyan hazai járműipari fejlesztések jussanak forráshoz és valósulhassanak meg, amik valóban innovatívak és nagy hazai hozzáadott értékkel exportképes termékeket állítanak elő, ami által idehaza tarthatók az ifjú tehetséges, csiszolódó gyémántok.

Szigeti Márk 2008-ban csapatkapitányként alapította meg a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói motorfejlesztő csapatát 

Szigeti Márk az Amber One projektet megelőzően az Audi Hungariánál is dolgozott, mégpedig egy igen speciális területen: hajómotorokat fejlesztett. Dániel Tünde is a négykarikásoknál járt be karriert, ő Ingolstadtban találta meg a számításait.

– A diplomám megszerzése után lehetőségem nyílt munkát kapni a Volkswagennél. Az Audi, mint márka mindig is közel állt a szívemhez innovatív technológiája és filozófiája miatt. Fiatal tervezőként új tapasztalatokat szerettem volna szerezni új környezetben. Az Audi Exterior Designstúdiójában, Ingolstadtban erre lehetőségem is nyílik. A tervezőiroda exterior, azaz a karosszériarészlegén dolgozom. A feladatom a részletekért felelős teamen belül a felnik tervezése, ahol nagyon kreatív a csapat. Az e-tron quattro volt az első Audi showcar, amin dolgoztam. Büszke vagyok a Detroitban debütált h-tron quattróra is. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy lehetőségem nyílt egy ilyen innovatív és izgalmas projekteken dolgozni.

Dániel Tünde az Audi ingolstadti dizájnirodában dolgozik

Kling Sándor is a magyar határokon túl épít karriert: a Red Bull mérnökeként dolgozik a Forma 1-es csapat főhadiszállásán, Milton Keynesben. Hallgatói évei alatt a BME Formula Racing Teamben tevékenykedett, mai munkaadójával is egy FS-verseny során találkozott.

– Azzal, hogy itt vagyok most, már egy álom valóra vált. Nagyon szerencsés helyre kerültem, hiszen ebben a pozícióban az autó összes részegységének munkájában részt vehetek, nekünk a legtöbb csoporttal vannak közös feladataink. Így átfogó képet kapok a teljes autóról és annak működéséről, emellett nagyon mély szakmai tudásra is szert tudok tenni a rám ruházott feladatokban. Később szeretném majd kipróbálni magamat más területeken is, egyelőre nem tudom, hogy milyen lehetőségek fognak megnyílni előttem. Biztosan haza fogok menni, hiányzik a családom, a barátok és az otthoni dolgok. Az, hogy mikor, az jó kérdés. Az alapján fogunk dönteni, hogy milyen lehetőségek adódnak számomra. Arra, hogy Magyarországon Forma 1-es csapat alakuljon, elég kis esélyt látok. Bízom benne, hogy adódnak majd hasonló lehetőségek, ha nem is teljesen ugyanilyen.

Kling Sándor: szeretem a kihívásokat, a fejlődést, az autókat, a versenyhelyzeteket. Van erre jobb hely a Forma 1-nél?

Mészáros Márió is külföldön kamatoztatja azt a tudást, amit Magyarországon szerzett meg. A Kecskeméti Főiskola (ma: Pallas Athéné Egyetem) kombájnépítő hallgatói csapatában szedett össze olyan gyakorlati és elméleti ismereteket, amelyeket ma egy németországi cégnél vált pénzre. Lakókocsik fűtés-, gáz és vízrendszerét fejleszti.

– Fiatal mérnökként minél nagyobb szakmai és nyelvi ismeret megszerzése a cél számomra. Ezt követően szeretnék majd saját céget vezetni Magyarországon.

Mészáros Márió államvizsga után szinte egyből munkába állt
Hírlevél feliratkozás

Kiemelt partnereink