Techtogether Formula Studentből a Forma 1-be? Nem lehetetlen!

Formula Studentből a Forma 1-be? Nem lehetetlen!

Pardavi Mariann | 2016.03.02 12:02

Formula Studentből a Forma 1-be? Nem lehetetlen!

Kling Sándor egy FS versenyen találkozott jelenlegi főnökével. A későbbi állásinterjú annyira jól sikerült, hogy ma már a Red Bull mérnökeként dolgozik a Forma 1-es csapat főhadiszállásán, Milton Keynesben.

Hirdetés

– Csapatkapitánya és pilótája voltál hallgatóként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem formulaautó-épőítő csapatának, a BME FRT-nek. Mi volt a te feladatod pontosan?

Kling Sándor (Fotó: Kriston Attila)

– 2007 én csatlakoztam az alapító teamhez, és eleinte a kompozit alkatrészek gyártásában vettem részt. Kezdetben csak az volt a fontos, hogy vezethessem a versenyautót, de már a második évben szerettem volna mélyebben megérteni a kompozit anyagok tervezését és gyártását. A második szezontól kezdve egészen 2013-ig a kompozit csoportot vezettem, és emellett nagyon örültem neki, hogy a vezetési szenvedélyemnek is élhettem. Sokat gyakoroltam és edzettem, hogy a lehető legjobb lehessek. Sikerült megtalálni az összhangot a technikai és vezetési oldal között annyira, hogy a doktori témámnak is kompozit anyagok fejlesztését választottam. A kompozit csapatban közben igyekeztem a lehető legmodernebb tervezési és gyártási módszereket bevezetni. 2013-ban az FRT vezetését is elvállaltam, és nagyon büszke vagyok a teamre, hiszen nagyon szép eredményeket értünk el egy erős nemzetközi mezőnyben.

Kling Sándor pozíciójának angol elnevezése structures analyst. Aki itt dolgozik, az a szilárdsági méretezéssel foglakozik, ami fém- és kompozit alkatrészekre is vonatkozik: megvizsgálják az alkatrészeket szilárdság és rugalmasság szempontjából. Ebbe a váz részeitől kezdve a motoralkatrészeken, aerodinamikai elemeken vagy a futómű alkatrészein át minden beletartozhat. A kompozit alkatrészeknél fontos, hogy az adott elemeket minél könnyebbre tervezzék meg.

– Hogyan kerültél kapcsolatba Red Bullal?
Jelenlegi főnökömmel a német Formula Student versenyen találkoztam, aki ott a tervezési megoldásokat bírálta. Később elküldtem neki az önéletrajzomat, és így hívott be az interjúra.

– Előszeretettel fogalmaznak úgy a hallgatói csapatok tagjai, hogy amit ők csinálnak, az pontosan olyan, mint a Forma 1 – csak kicsiben. Most, hogy közvetlen közelről látod, mennyire adsz ennek igazat?
A Formula Studentben sikeres csapatok nagyon hasonlóan működnek a Forma 1-es csapatokhoz. Ez nem is véletlen, hiszen a cél is hasonló: gyors és megbízható versenyautót kell tervezni, majd építeni nagyon szoros határidőkkel és ehhez elő kell teremteni a szükséges anyagiakat. A sikeres autó építéséhez jól működő csoportokra van szükség, amelyek hatékonyan tudnak együtt dolgozni, hiszen egy versenyautó mindig kompromisszumokkal készül. Sok esetben az autó különböző egységei egymással ellentmondó megoldásokkal működnek csak tökéletesen, így engedni kell az elképzelésekből, hogy jó csomag készülhessen el a végén. Egy nagy csapatban, mint a Red Bull Forma 1-es team, talán a legnagyobb különbség a BME FRT-hez képest, hogy sokkal szűkebb területtel foglalkoznak a mérnökök, de láttunk ilyenre példát Formula Student csapatoknál is. Ugyanolyan nagy hajtások vannak, hogy elérjük a végső célt, csak a rendelkezésre álló eszközök mások.

– Mi a végső célod, az álommunkád?
Talán kezdjük az álommunkával. Azzal, hogy itt vagyok most, már egy álom valóra vált. Nagyon szerencsés helyre kerültem, hiszen ebben a pozícióban az autó összes részegységének munkájában részt vehetek, nekünk a legtöbb csoporttal vannak közös feladataink. Így átfogó képet kapok a teljes autóról és annak működéséről, emellett nagyon mély szakmai tudásra is szert tudok tenni a rám ruházott feladatokban. Később szeretném majd kipróbálni magamat más területeken is, egyelőre nem tudom, hogy milyen lehetőségek fognak megnyílni előttem.

– Miért szereted a munkád, mi a legjobb benne?
Szeretem a kihívásokat, a fejlődést, az autókat, a versenyhelyzeteket. Van erre jobb hely a Forma 1-nél?

– Most sem szakadtál el teljesen az FRT-től. Hogyan segíted a csapat munkáját?
Amikor a tervezési fázisban volt a csapat, akkor szakmai tanácsokkal és a tapasztalataimmal igyekeztem ellátni őket. A gyártásnál és vizsgálatoknál is beszéltünk néhányszor, de a statikus számokban való felkészülésnél is próbáltam őket ellátni hasznos tanácsokkal. Mindenben nagyon szívesen segítek nekik. Most még az autó tavaszi tesztelésében is részt vehetek, amit mondanom sem kell, hogy alig győzök kivárni, hiszen rég vezettem ilyen jellegű autót.

– Hogyan emlékszel vissza a hallgatói évekre, mit adott számodra a BME?
Részben a BME-nek köszönhetem a szakmai alapot, amivel elindultam, másrészt az egyetemmel kerültem a motorsport világába a Formula Student révén, amikért mindig is nagyon jó szívvel fogok visszaemlékezni.

– Mit gondolsz, a jövőben vissza fogsz jönni Magyarországra? Egyáltalán: ezek után van itthon számodra karrierlehetőség?
– Biztosan haza fogok menni, hiányzik a családom, a barátok és az otthoni dolgok. Az, hogy mikor, az egy jó kérdés. Az alapján fogunk dönteni, hogy milyen lehetőségek adódnak számomra. Arra, hogy Magyarországon Forma 1-es csapat alapuljon, elég kis esélyt látok. Bízom benne, hogy adódnak majd hasonló lehetőségek, ha nem is teljesen ugyanilyen.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink