Techtogether Mérnökkarrier: kombájntól luxusautókig

Mérnökkarrier: kombájntól luxusautókig

Pardavi Mariann | 2016.02.04 13:20

Mérnökkarrier: kombájntól luxusautókig

Milyen szakmai utat járhat be egy frissen végzett gépészmérnök Magyarországon? Mészáros Máriót kérdeztük, aki a szakportálunk által szervezett mérnökhallgatói csapatverseny, a Techtogether révén került figyelmünk fókuszába. Két évvel ezelőtt arról írtunk, hogy egy kecskeméti csapat tagjaként tervez és épít mezőgazdasági gépet. Nagyot fordult azóta az élete: a hobbiszintű kombájnépítés kinőtte magát, ma már luxusautók utasterének elemeit fejleszti.

Hirdetés

– 2015 elején végeztél a Kecskeméti Főiskola GAMF karán gépészmérnökként, tanulmányaid alatt pedig tagja voltál egy járműépítő csapatnak. Mi állt a fejlesztésetek középpontjában?
– Olyan mezőgazdasági gépet terveztünk és építettünk a csapattal, amely egy önjáró arató-cséplőgép funkcióinak végrehajtására alkalmas. Legnagyobb eredményünk a Claas Unitech mérnökverseny első helyezése 2013-ban, egy évvel később pedig ugyanezen a megmérettetésen kaptuk meg a leginnovatívabb fejlesztésért járó elismerést.

Mészáros Márió

– Egy kis járműépítő csapat tagjaként mindenre rálátsz, minden területre elér a kezed. Ezzel szemben most egy kisebb részegységre van rálátásod, igaz, azt a legnagyobb alapossággal kell kidolgozni. Mivel foglalkozol most?
– Nagyon szerettem a járműépítést, élveztem a sokrétűségét. A munkaélet kicsit más, itt minden sokkal részletesebb és lassabb. Nem lehet összehasonlítani a kettőt, élvezem mindegyiket, megtalálom a kihívást most is. Tervezőmérnökként dolgozom a Desis Pro Mérnökiroda Kft.-nél, amely mérnöki szolgáltatásokat nyújt különböző cégeknek. Feladataim attól függően változnak, hogy melyik megrendelő projektjén, projektjein dolgozom.

– Milyen feladatok tartoznak hozzád?
– Eddigi munkáim során autóipari fejlesztésekben vettem részt, légbefúvót, HVAC-et, jelenleg pedig luxusautók utastérének elemeit fejlesztem. A feladatom leegyszerűsítve nem más, mint koncepciók, működési elvek kitalálása, részletezése, mechanikai számítások, szerelési és kinematikai vizsgálatok elvégzése, prototípus darabok összeszerelése és elemzése, gyártási dokumentáció létrehozása.

– Hogy néz ki egy napod?
– Minden attól függ, melyik megrendelő cég melyik projektjén dolgozom. Nagyrészt angolul és németül kell kommunikálnom. Minden projekt közös megbeszéléssel, ötleteléssel indul, jellemzően ilyenkor alakul ki, milyen irányban induljunk el. Ebben a szakaszban sokat kell egyeztetni a kollégákkal és a vezetőkkel. A projekt további részében 3D-s CAD modellen dolgozom, ezt követően a 2D-s gyártási dokumentációk tölti ki a napomat. A prototípusok összeszerelése és vizsgálata felüdülés egy hajdani járműépítő számára.

Ezzel a géppel indult a gépészkarrier

– Mit szeretsz leginkább a munkádban?
– Gyerekkorom óta érdekeltek a gépek. Kiváló lehetőség számomra ez a mérnök iroda, mert különböző típusú cégeknél más és más kihívásokat találok. A mérnöki eszközöket sokrétűen kell alkalmaznom, ami széles látókört igényel: áramlástan, kinematika, szilárdságtan, gyártástechnológia, CAD, CAE, műszaki rajz. A munkám egyik legjobb része az, amikor a projekt elején szabadkézi vázlatok formájában testesülnek meg elképzeléseim.

– Gépészmérnökként mennyire volt hosszadalmas megfelelő munkát találni?
– Egyáltalán nem. Egy-két hetet pihentem otthon az államvizsga után, aztán munkába is álltam. Ez persze köszönhető annak, hogy a főiskolás éveket aktívan töltöttem. Mind a tanulmányoknak, mind a járműépítésnek sok időt szenteltem. Biztos szakmai alapot adott nekem a Kecskeméti Főiskola és a járműépítőversenyen való részvétel.

– Tagja lenni egy járműépítő csapatnak olyan, mint egy kis cégnél dolgozni. Most hogy dolgozol, egyetértesz ezzel?
– Rengetek a hasonlóság, de például a Betakarítók nevű csapat tagjaként a menedzsmenten keresztül a műszaki fejlesztésen át, a gyártáson, a tesztelésen és a versenyzésben is aktívan részt vettem. Egy kis cégnél, ahol professzionális termék fejlesztése zajlik, egy-egy terület látható be igazán. Egy multinál pedig egy-egy részegység kerül fókuszba.

– Milyen hosszú távú szakmai terved van?
– Fiatal mérnökként minél nagyobb szakmai és nyelvi ismeret megszerzése a cél számomra. Ezt követően szeretnék majd fejlesztést vezetni.

Kiemelt Partnereink