Szolgáltatók Trolibusszal a budai Várba

Trolibusszal a budai Várba

Pörge Béla | 2023.01.25 16:23

Trolibusszal a budai Várba

Egy ilyen trolibusz járt a Várban január 25-én. | Fotó: Pörge Béla

Érdekes kísérletbe kezdett a BKK: miután egyre több az önjárásra, azaz vezeték nélkül való közlekedésre alkalmas trolibusz Budapesten, megpróbálják olyan helyeken is bővíteni a hálózatot, ahol ez eddig fel sem merült.

A folyamatos beszerzéseknek köszönhetően egyre több olyan trolibusz közlekedik Budapesten, ami képes kilométerek megtételére is felsővezeték nélkül. Kisebb szakaszokon eddig is jártak már ilyen trolik a fővárosban, például a XIII. kerületben a Népfürdő utca térségében, a Népligetben vagy Zuglóban a Róna utca és a Mexikói út között. Ám az előbbi példákban közös, hogy ezek csak kisebb meghosszabbításai már létező vonalaknak, ami az utasok számára ugyan előnyös fejlesztés, de kevésbé látványos, és a teljes hálózat szintjén is inkább nevezhető korrekciónak, mint komolyabb bővítésnek.

A BKK legfrissebb tervei ennél már sokkal merészebbek: az autopro.hu információi szerint a közeljövőben több budai helyszínen is feltűnhetnek a trolibuszok. Ezek egyelőre próbajáratok, vagyis most tesztelik, hogy a valóságban is működhetnek-e a papíron már megálmodott fejlesztések. Január 25-én a budai Várban járt trolibusz, ezt az Omnibusz egyik olvasója megörökítette, ide kattintva látható több fotó is az eseményről.

Az eddig kiszivárgott információk szerint a 73-as, 74-es és a 70/78-as vonalak meghosszabbítása merült fel, de korábban a 83-as járat Budára való átvitelét is fontolgatták már.

Az elektromos busz alternatívája

Az önjáró, vagyis felsővezeték használata nélkül is közlekedni tudó trolibuszok az olyan városokban, mint Budapest, alternatívát jelenthetnek az elektromos buszokkal szemben. A főváros rendelkezik kiépített trolibusz-hálózattal, aminek egyes pontjain ugyan elképzelhető olyan bővítés is, ahol két össze nem kötött vonal között húznak fel újabb felsővezetéket, de a meglévő infrastruktúra alkalmas a trolik töltésére, vagy az akkumulátor nélkül, régebbi járművek üzemeltetésére.

A Solaris felépítménnyel és Škoda hajtással rendelkező újabb budapesti trolibuszok olyan akkumulátorral vannak felszerelve, amik alkalmassá teszik a járműveket vezeték nélküli közlekedésre. Ez ugyan csak néhány kilométert jelent, amit a budai hegyeken a rekuperáció növelhet, de mindenesetre óvatosan kell bánni a tervezéssel. Ám a technológia megoldja a töltés kérdését is, hiszen ezeket a járműveket sem a garázsban, sem máshol nem szükséges külön tölteni, ugyanis menet közben, a felsővezetékről feltöltik az akkumulátorukat.

Történelmi pillanat, trolibusz a Várban.

Történelmi pillanat, trolibusz a Várban. | Fotó: Stahl Csaba/Omnibusz olvasó fotó

A technológia megkönnyíti a tömegközlekedés klímabarát átállását, egyben lehetővé teszi a trolibusz-hálózat bővítését anélkül is, hogy költséges (és a Vár esetében például városképromboló) felsővezeték-hálózatot kelljen kiépíteni.

A Vár esetében részben elektromos buszokat váltanának elektromos járművekkel, ugyanakkor a Modulo C68E midik rendkívül rossz rendelkezésre állása és az elektromos midibuszok szűk piaca miatt ez a BKK részéről indokolható lépés lenne.

A BKV a jelenleg is zajló beszerzése végén 108 harmadik és negyedik generációs Solaris- Škoda trolibusszal fog rendelkezni, ezek az új vagy néhány éves járművek használhatóak leginkább önjáró módban. Emellett 16 korábbi Solaris is található a cég állományában, ezek korábban jártak is vezeték nélküli szakaszokon, ma már azonban erre nem, vagy csak alig alkalmasak. Az említett járművek mellett Ikarus 412-es szóló, és Ikarus 280-as, 435-ös és néhány MAN csuklós trolival rendelkezik a főváros. A 280-as és 435-ös Ikarus-ok kivételével minden troli alacsonypadlós – a magaspadlós járműveket és a használtan beszerzett MAN-eket a must futó beszerzés után, a fejlesztések függvényében várható selejtezik.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink