Szolgáltatók Sikeresen, aktívan telt a MAJOSZ éve

Sikeresen, aktívan telt a MAJOSZ éve

Pörge Béla | 2021.12.24 12:20

Sikeresen, aktívan telt a MAJOSZ éve

Nyirő József, a MAJOSZ elnöke. | Fotó: MAJOSZ

Nyirő József, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének (MAJOSZ) elnöke az autopro.hu-nak adott évzáró interjújában kiemelte, hogy a szervezet aktív évet tudhat maga mögött, több online eseményt szervezett, valamint stratégiai megállapodásokkal is erősödött.

- Hogyan értékelné a 2021-es évet a MAJOSZ szempontjából?

- Ha külön kezeljük magát a szervezet működését - tehát az érdekképviseletet -, és az egyéb dolgokat, akkor azt gondolom, sikeresnek mondható évet zárunk. Annak ellenére, hogy még most is COVID-helyzet van, ami lassan egy gazdasági forradalommá válik – az alapanyaghiánytól az energiaárak emelkedéséig üzletileg ez egy félelmetes időszak, nagyon törékeny a rendszer járműipari szinten.

A MAJOSZ ebben az évben is sokat dolgozott, megszerveztük az aktuális programjainkat – így a MAX2021-et (MAJOSZ Automotive Xhibiton) is, amiért elnyertük a Business Excellence fődíjat, erre rendkívül büszkék vagyunk. Ez egy nagyon sikeres online esemény volt, több mint 1500 látogató vett rajta részt, komoly előadásokra és tárgyalásokra is sor került.

Emellett nagyon sok webinárunk volt az évben, és csak az év utolsó hónapjaiban váltottunk offline működésre. Hibrid eseményként megszerveztük Zalaegerszegen, a ZalaZone tesztpályán a saját konferenciánkat, ez is jól sikerült, valamint az Automotive Hungary-n való részvételünk is sikeres volt. A nehézségek ellenére sok munkát végeztünk el, tartalmas évet zárunk.

- Viszonylag friss esemény még a MAJOSZ és a HUMDA stratégiai megállapodása. Várhatóak hasonló megállapodások a MAJOSZ és más szervezetek között a jövő évben?

- Igen, szerettem is volna külön kiemelni ezt a megállapodást, nagyon örültem neki, hogy a Techtogether Automotive Hungary-n írhattuk alá a szerződést. Emellett idén (alapítóként) beléptünk a Magyar Akkumulátor Szövetségbe és a Magyar Hidrogénszövetségbe is – ezeket a területeket stratégiailag fontosnak tartjuk a jövő szempontjából.

Nem árulnék el titkot, de várhatóan 2022-ben is lesz legalább egy fontos aláírásunk, ahogy eddig minden évben volt – az első az ITM-mel, aztán a ZalaZone-nal, majd az IFKA-val végül idén a HUMDA-val. Természetesen az új megállapodások mellett ezeket is szeretnénk aktivizálni és tartalommal feltölteni.

Nyirő József (jobbra) és Weingartner Balázs aláírják a MAJOSZ és a HUMDA stratégiai megállapodását.

Nyirő József (jobbra) és Weingartner Balázs aláírják a MAJOSZ és a HUMDA stratégiai megállapodását. | Fotó: Szammer Nikolett

- A legtöbb említett esemény az online térben zajlott. Az online eseményeké lehet a jövő, vagy inkább kényszerről beszélünk?

- Mi fenntartjuk az online szervezést is, de a jövő inkább a hibrid eseményeké. Minden kezdet nehéz, de jó irányba indultunk el ezen a téren, egyre professzionálisabb rendezvényeket szervezünk. Az online tér szerepe nem fog megszűnni, hiszen gyors, hatékony, és „költségmentes” eseményeket lehet így szervezni.

Ami a MAJOSZ előnye lehet, hogy mi gyorsan léptünk a kezdetekkor, és aktívak voltunk az online térben. A járvány teljesen felborította a szervezet működését 2020-ban, az online rendezvények jelentették az egyetlen kiutat.

Természetesen nagyon örülnék neki, ha vissza tudnánk térni a személyes találkozásokhoz – az ilyen események mindig nagyobb hozzáadott értéket képviselnek, az online térben tartott rendezvények más jellegűek. Nem olyan személyes, viszont költségek és hatékonyság terén előnyös, így várhatóan mindkét variáció fennmarad, ezeket összemosva a hibrid eseményeké lehet a jövő.

- Milyen hatással van a chiphiány, illetve az alapanyagok hiánya a MAJOSZ-tagvállalatok életére? Hogyan vészelték át eddig a válságot?

- Egyelőre mindenki küzd és harcol, ennek jegyében a vállalatok optimalizálják a működésüket és fejlesztéseket hajtanak végre. Alapvetően működik mindenki, de nagyon veszélyes a helyzet, mert az alapanyagárak is megugrottak, valamint az energiaárak drasztikusan, félelmetes mértékben emelkednek.

Ha az energiaköltségek nem racionalizálódnak, akkor nagyon komoly bajok jöhetnek, mert a cégek veszteséget kezdenek el termelni, ez pedig feléli őket – ezért fontos lenne, hogy segítséget kapjuk az energiaárak kezelésére. Erre szükség van ahhoz, hogy a beszállítói láncok hosszútávon működőképesek tudjanak maradni.

- Mit vár a következő évtől az autóiparban? Javulhat a helyzet?

- Nagyon sokrétegű információhalmazzal rendelkezünk, ebből optimista és pesszimista variáció is kijöhet. Úgy gondolom, hogy 2022 még egy nagyon nehéz év lesz, viszont Európa komolyan elkezdett alternatív megoldásokban gondolkozni, ez sokat segíthet a kilábalásban.

Nehezíti a helyzetet, hogy sokféle hiányról beszélünk, nemcsak a félvezetőkből áll kevesebb az ipar rendelkezésére, hanem alapanyag-ellátási gondok is fennállnak. Emellett van még energiaválság is, és természetesen ott a chiphiány is – nehéz lesz így a kilábalás, mert bár a megrendelésállomány jó, de nehéz teljesíteni ezeket.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a koronavírus-járvány is velünk van még, időről időre megbetegedések is vannak, ami ronthatja a termelékenységet.

Mindenesetre jövőre még nem fog megoldódni minden baj, de a pesszimistább előrejelzések szerint még 2025-re sem áll helyre teljesen a járműipar. Bízom benne, hogy két-három éven belül megoldódik a helyzet.

- A járvány mellett az elektrifikáció is kihívást jelent az autóipar számára. Hogyan áll ebben Magyarország és a MAJOSZ tagvállalatai? Felkészültek a magyar beszállítók az elektromos autók terjedésére?

- Nem az elektrifikáció lesz az egyetlen, ami a jövőben vinni fogja az autóipart, magának a hidrogénnek is létjogosultsága van, nem beszélve a szintetikus üzemanyagokról, amik fejlesztésében szintén nagy potenciál rejlik.

A rendszer most az elektrifikáció irányába halad, Magyarországon ez nem fog nehézséget okozni, a cégek felkészültségével nem lesz baj – ez már most is látszik a gyártás átalakulásán. Ami nehézséget okozhat, az az alkatrészmennyiség csökkenése. Összességében jóval kevesebb alkatrészre van szükség egy elektromos autó legyártásához, ez a beszállítói oldalon okozhat nehézségeket.

- Mit gondol, mennyire befolyásolja a válság a digitalizációs, robotikai fejlesztéseket a vállalatoknál?

- Szinte minden vállalat automatizál, robotizál, ezzel próbálják stabilizálni a folyamataikat. Nincs más irány, mindenki ezen az úton halad, ebben a pályázatoknak irtózatosan fontos szerepe van.

A támogatások szükségesek ahhoz, hogy a kkv-k versenyképesek tudjanak maradni, ráadásul az energiaárak most nagyon rombolják az eredményességet. Valamekkora emelkedést persze lehet kezelni, de az energiaárak ilyen mértékű megugrását nem.

- Mik a szervezet jövő évi céljai?

- Megyünk tovább a megkezdett úton, szeretnénk legalább ilyen aktívak maradni, rendezvényeket szervezni. Természetesen jó lenne, ha minél több tagvállalatunk lenne a járműiparból, mert annál egyszerűbben tudnánk figyelni a folyamatokat, és az érdekképviseleti lobbierőnk is nőne.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink