Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Eltűntek a „BKV-kék” buszok Budapestről
Hosszú-hosszú évtizedeken át a budapesti autóbuszok sötétkék színt viseltek – ehhez az ősidőkben ezüst, az Ikarus 200-as széria megjelenésével szürke szín párosult, de a sötétkék állandó volt. A 2010-es években jelent meg a világoskék (a szlengben „BKK-kék” vagy „skyblue”) fényezés, ami az évek során egyre meghatározóbbá vált, 2023 nyarától kezdve pedig egyeduralkodó a fővárosban.
Magyarországon az is tudja, hogy Budapesten a buszok kékek, aki még soha nem járt a fővárosban. A kék szín alkalmazásának lassan évszázados hagyománya van a fővárosi tömegközlekedésben – már 1929-ben előírták, hogy a budapesti buszok színe kék-szürke. A hetvenes évekig ez a szürke inkább ezüst, sőt, úgynevezett kályhaezüst szín volt, ebben pompáztak az Ikarus 180-asok és 556-osok is (ezek a 200-as széria közvetlen elődei), de a korábbi, ősi autóbuszok is.
Az 1970-es évektől fokozatosan egyeduralkodóvá váló Ikarus 200-asokkal az alapvetően kék, de az ablakok vonalától és a tetőn szürke fényezés terjed el, ez vált meghatározóvá negyven-ötven éven keresztül. Az Ikarus 200-asokon már nem volt szürke/ezüst csík, igaz, az ajtók ezeken is szürke színűek voltak, így még inkább érvényesült a kéttónusú hatás.
A nyolcvanas években az első Ikarus 415-ösök is a kék-szürke fényezést kapták meg, ugyanakkor a kilencvenes években tömegesen megjelenő 400-asok már némileg eltérő színt viseltek magukon – maradt az alap a sötétkék, ám a szürke mellett a világoszöld is erősen megjelent az ajtókon, valamint a homlok- és hátfalon átlós csíkok formájában. Sőt, a 400-asok alacsonypadlós családtagjai, a 412-esek már egy teljesen újragondolt, színátmenetes fényezést kaptak, igaz, a szürke és a kék volt a domináns szín ebben az összeállításban is. Kisebb érdekességként az 1990-es évek végén felújított, dedikáltan a gyors 7-es és 173-as vonalra kerülő Ikarus 280-asok saját, kék-piros fényezést kaptak, később pedig megjelent az úgynevezett ezüstnyíl festés is felújított 260-asokon és 280-asokon.
A 412-esek egy része a 2000-es évek végén és a 2010-es évek elején előbb megkapta a 200-asokéra hajazó sötétkék-szürke festést, majd egy adag képviselőjük a 2012 után megjelenő új flottaszínt is.
A 2004-2006 között érkező 150 Volvo 7700A típusú autóbuszok voltak az utolsó új buszok, amik a hagyományos sötétkék-szürke flottaszínben érkeztek Budapestre a BKV égisze alatt. Ezt követően még néhány használtan beszerzett busz viselte ezt a kombinációt, de a 2010-es évekbe beszerzett buszok túlnyomó többsége már új fényezésben állt forgalomba. Az alvállalkozók esetében a Volvo Alfabusz Localók voltak az utolsók a régi fényezéssel beszerzett új buszok között.
Korszerűsítés világosabb árnyalattal
2012-ben, a BKK megalakulása után (ezért is a „BKK-kék” becenév, már ez nem olyan elterjedt, mint a sötétkékre használt „BKV-kék”) vezették be az új, világoskék flottaszínt a BKV buszainál – és az alvállalkozóknál egyaránt. Természetesen ez nem jelentette azt, hogy minden buszt azonnal átfestettek, sőt. Az első években még inkább egzotikumnak számított ez a fényezés, ám részben az erre a színre fújt használt buszoknak, részben az új beszerzéseknek köszönhetően egyre elterjedtebbé vált – 2013-ban például csak a VT-Arriva 150 új Mercedes-Benz Conectót állított forgalomba világoskék színben.
Az Ikarus 200-asok közül egy sem viselte az új színeket, a 400-asok közül két alaposan felújított 405-ös, és a 412-esek egy jelentősebb része kapta meg a RAL 5015 színkód alatt futó festést. Az említett Volvo 7700-asok közül a felújításon áteső buszok már a világoskék színt kapták meg, de a 2006-os példányok közül több is a sötétkék színt viselte magát egészen a selejtezéséig. Az utolsó néhány ilyen Volvót 2023. június 23-án vonta ki állományából a BKV (az Arriva égisze alatt futó buszok közül az utolsó sötétkék Localók már a 2010-es évek közepén eltűntek), az egyik utolsónak megmaradt buszt, az FLR-744-et a BKV eredeti fényezésében megőrzi.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!