Szolgáltatók A MAJOSZ szerint 2022 előtt nem áll helyre a járműipar

A MAJOSZ szerint 2022 előtt nem áll helyre a járműipar

Pörge Béla | 2020.12.28 10:21

A MAJOSZ szerint 2022 előtt nem áll helyre a járműipar

Fotó: MAJOSZ

Dr. Nyirő József, a MAJOSZ elnöke foglalta össze az autopro.hu-nak a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének idei évét. Ahogyan az elnök fogalmazott, nehéz és különleges éven vagyunk túl, de a helyzet már javulóban van. Nyirő József beszélt arról is, hogy a járvány rámutatott az online térben rendezett események pozitív oldalára is.

A koronavírust leszámítva mi volt a legfontosabb esemény a MAJOSZ életében 2020-ban?

Ez az év az elmúlt évtized legkülönlegesebb időszaka volt. A koronavírus teljesen megváltoztatta az elképzeléseinket és az iparág folyamatait is és nekünk azonnal lépnünk kellett és alkalmazkodni a speciális körülményekhez a tagvállalatok támogatása érdekében. A digitalizáció új lehetőségeket nyitott és ennek köszönhetően sok rendezvényünk volt a nehezített körülmények ellenére is: webinár sorozat, online konferenciák, virtuális expó, online közgyűlés, beszállítói fórumok.

Ha egyet kellene kiemelnem, akkor a MAX2020-at, azaz a MAJOSZ Automotive Xhibitiont, az első magyar online járműipari szakkiállítást, expót emelném ki. Az esemény teljesen egyedülálló volt és úttörőként jelent meg a hazai rendezvények online világában. Bár voltak kezdeti nehézségek, sikeres és nagyon látványos rendezvény lett. A cégeknek ez egy bemutatkozási, tudásmegosztási lehetőség, ahol a fizikai kiállításokhoz hasonlóan tudtak beszélgetni a látogatók a kiállítókkal és élő előadásokat is lehetett tartani. A jövő évre az Xhibition Hungary Kft.-vel már készülünk a folytatásra, egy még látványosabb és reményeink szerint még sokoldalúbb rendezvény lesz a MAX2021. A programot szeretnénk külföldön is népszerűsíteni, mert azt reméljük, hogy ez az előszobája lehetne az őszi Automotive Hungary kiállításnak, amire szintén kiemelten készülünk.

Hogyan hatott a koronavírus-járvány a MAJOSZ-tagvállalatok életére? Hogyan vészelték át eddig a válságot?

Nagyon gyorsan csapott le ránk az ismeretlen körülmény, amire gyors intézkedéseket kellett hozni. A kormányzat támogatási rendszerének kiemelt jelentősége volt, mind a „kurzarbeit", mind a hitelmoratórium és egyéb támogatások sokat segítettek a vállalatokon. A járvány több szempontból is átalakította a piaci szereplők működését, tavasszal sokan leállásra kényszerültek, de ezt követően rendkívüli biztonsági intézkedések mellett, fokozatosan indították újra a termelést, sokan átalakították a beszállítói láncukat is és emellett digitalizálták kapcsolataikat. Jelenleg a cégek a hirtelen sokk után próbálnak alkalmazkodni az aktuális piaci helyzethez és folyamatosan fejlesztik a folyamataikat, beruháznak a hatékonyságuk és a versenyképességük növelés érdekében. Nehéz időszakon vagyunk túl, de a cégek átvészelték az elmúlt időszakot és bízunk a jövőben, hogy nem kerülünk hasonló körülmények közé.

A MAJOSZ több online konferenciát és rendezvényt is tartott az idén. Ez lehet a jövő, és háttérbe szorulhatnak a személyes jelenléttel járó események?

Igen is és nem is, nagyon fontos a személyes találkozás, ezt nem tudja pótolni semmi, így amint kinyílnak a lehetőségek mindenképpen szeretnénk fizikai találkozású rendezvényt szervezni. A hagyományos szeptemberi ZalaZone Járműipari tesztpályán tartott éves konferenciánk a személyes találkozásokkal teljesedik ki, az előadások a tervek szerint elérhetők lesznek online is, de a tesztpálya adta lehetőségeket az online térben nem tudjuk százszázalékosan kihasználni, ahhoz szükséges a személyes jelenlét. Az online előadások rendkívül gyorsan, költséghatékonyan szervezhetők, nem kell a tagvállalatoknak utazási költséggel, idővel kalkulálni és egy-egy rövidebb workshopon való részvétel egyszerűbben megoldható a résztvevőknek is. A visszajelzések és tapasztalatok alapján mindenképpen tartunk webinárt is a jövő évben, már tervezzük az előadások témáit, programjait.

Hogyan értékelné a 2020-as évet a MAJOSZ szempontjából?

Mondhatjuk, hogy teljesen a feje tetejére állt a világ: koronavírus, cégleállások, karantén, válságkezelés, home office, rendezvények átstrukturálása, ügyvezető főtitkár váltás… minden volt ebben az évben. Nagyon sokat dolgoztunk, hogy aktívak legyünk és ebben a nehéz időszakban segítsük a tagvállalatokat. Fontos stratégiai együttműködési megállapodást kötöttünk az IFKA-val az idei évben és közösen dolgozunk a vállalatok sikerességén. Korábbi évek megállapodása alapján szorosan együttműködünk a ZalaZone-nal további lehetőségekkel kapcsolatban, amely hamarosan a cégek előrelépését szolgálhatja. Összegezve, sok cégtől pozitív visszajelzés érkezik a működésünket illetően és jövőre még ennél is több tervünk van. A tagvállalataink egyre aktívabbak és a növekvő taglétszám azt mutatja, jó úton haladunk.

Mit vár a következő évtől az autóiparban? Mennyire lehet gyors a kilábalás?

A következő év egy nehéz időszak lesz, elsősorban a stabilizálódás és a lassú előrelépés lesz a jellemző. A jelenlegi járványhelyzet adatai alapján és a további hullámok megjelenésének függvényében romolhat a piaci helyzet. Ezen körülmények között a vakcinának kiemelt jelentősége lesz, hogy az élet stabilitása visszaálljon a régi kerékvágásba. Ez nagyon sokat segítene a kilábalásban. Viszont a piacon érzékelhető cél a továbbhaladás a környezetbarát és fenntartható járműgyártás felé, hogy magas minőségben és költséghatékonyan tudják előállítani termékeiket. A jelenlegi körülményeket figyelembe véve nem kalkulálhatunk gyors felfutással, a reális helyreállás leghamarabb 2022-ben várható, de kiemelt jelentősége van a jövőben a beszállítói láncok átalakulásának, logisztikai folyamatok rövidülésének. Ezek pozitívan befolyásolhatják a hazai járműipari vállalatok helyzetét.

A járvány mellett az elektrifikáció is kihívást jelent az autóipar számára. Hogyan áll ebben Magyarország és a MAJOSZ tagvállalatai? Felkészültek a magyar beszállítók az elektromos autók terjedésére?

Az autóipar számára 2020 a járványhelyzettől függetlenül is egy nehéz év lett volna. Az európai szén-dioxid-kibocsátási szabályozás jövő évtől új, szigorúbb szakaszba lép, így valószínűleg a gyártók oldaláról is további lépések várhatók a fenntartható autózás és az alkalmazott technológiák terén. Az Európai Uniós szabályozás által szabott irányoknak megfelelő az új technológiák bevezetése ugyanis jelentős fejlesztési többletköltséggel jár. Kettős feladat állt tehát minden autógyártó és ezáltal beszállító előtt 2020-ban: megismertetni és elfogadtatni az új vagy megújult termékcsaládokat, valamint kezelni a vírus gazdasági hatásai miatt bizonytalan piaci szituációt. Ehhez kell alkalmazkodnunk és kimondható, hogy felismerték és előre haladnak a felkészülésben a tagvállalatok. A legfrissebb piaci információk alapján a magyarországi OEM-ek sorra jelentik be, hogy a legfejlettebb technológiákat és az elektromos autók gyártását kezdik meg a gyárakban. Ezek azt jelentik, hogy bíznak a vállalatok felkészültségében és tovább generálják a fejlesztéseket. Kimondható, hogy a vállalatok készülnek és a szükséges időpillanatban készen fognak állni az elvárt beszállítói szint elérésére.

Mit gondol, mennyire befolyásolja a válság a digitalizációs, robotikai fejlesztéseket a vállalatoknál?

A pandémia mindenkit nehéz helyzetbe hozott, ennek ellenére a komoly nehézségek mellett fejlesztésekre van szükség. Ennek két alapvető pontja a digitalizáció és a robotizáció, ezek összefüggésben vannak egymással a cégek életében. A kialakult fejlesztéspolitikai trendek a COVID-19 megjelenése ellenére sem változtak, sőt a digitalizáció az egyik nyertese lehet a koronavírus helyzetnek. A másik fontos szempont az automatizáció (hatékonyságnövelés, termelékenység), ennek egyik megjelenési formája a robotizálás. A jövőben hatalmas térnyerése lesz a robotoknak a cégek működésében. Tapasztalataink alapján a cégeink keresik a fejlesztési, beruházási lehetőségeket és a számukra legkedvezőbb megoldásokat. Szerencsére a kormányzati, illetve EU-s támogatások is segítik őket.

Kiemelt Partnereink