Szolgáltatók A hidrogén hozzájárulhat a globális gazdaság szén-dioxid-mentesítéséhez

A hidrogén hozzájárulhat a globális gazdaság szén-dioxid-mentesítéséhez

autopro.hu/H.J. | 2019.08.01 16:24

A hidrogén hozzájárulhat a globális gazdaság szén-dioxid-mentesítéséhez

Az energiaipari nagyvállalatok számára a hidrogén nyújthat új lehetőséget földgázkészleteik megóvására. Mivel a hidrogén nem termel szén-dioxidot égése közben, segíthet a gazdaság ágazatainak szén-dioxid mentesítésében.

Az ipari kibocsátás csökkentése érdekében meglehetősen szokatlan helyen fogtak kísérletezésbe, eyy olasz tésztagyárban, Contursi Terme-ben. Az üzemben hidrogén és földgáz keverékével főztek tésztát.

A tudósok szerint a hidrogénnel helyettesíteni lehetne a fosszilis tüzelőanyagokat, mivel égéskor nem termel szén-dioxidot. A vállalatok és kormányok azt vizsgálják, hogy a hidrogén vajon hozzájárulhat-e a globális gazdaság különböző ágazatainak szén-dioxid-mentesítéséhez.

Egyre több gazdasági szereplő használna hidrogént

A Nemzetközi Energiaügynökség beszámolója szerint idén rengeteg terv és határozat született a hidrogén felhasználásának ösztönzésére. Stephan Herbst, a Toyota Motor Europe hidrogénért felelős műszaki ügyvezető igazgatója szerint a döntő lépést a párizsi klímamegállapodás hozta – a résztvevők egyetértenek abban, hogy szén-dioxid mentesíteni kell a közlekedési és más ágazatokat.

A Contursi Terme projektjében – noha a felhasznált hidrogén aránya mindössze 5% volt – az első ilyen jellegű kísérlet volt Európában, melynek során azt vizsgálták, mennyire biztonságosan képesek bevezetni a gázt a nemzeti gázinfrastruktúrába.

Az olasz vállalaton kívül más európai gázinfrastruktúra-tulajdonosok is a tiszta hidrogén százalékos arányának növelésére törekednek. Emellett világszerte több vállalat is kísérletezik a hidrogénnel. A norvég olajvállalat Equinor, a svéd Vattenfall villamosenergia-társaság, a japán Mitsubishi Hitachi Power Systems, és a Toyota is.

Több akadályozó tényező

A probléma ott kezdődik, hogy évtizedek óta próbálnak a hidrogénnel erőforrásokat helyettesíteni, azonban nagyobb sikert még nem értek el. Az IEA, a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint tavaly mindössze 11 200 hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás járművet, mint például a Toyota Mirai helyeztek forgalma. Ez csekély a többi alacsony kibocsátású elektromos járműhöz és plug-in hibridhez képest.

A hidrogén üzemanyag-infrastruktúrába való befektetést akadályozták az alacsony olajárak, amikor senkinek nem volt érdeke a tisztább üzemanyag felhasználása. Mára már világossá vált, hogy a növekvő olajárak és a romló környezeti körülmények mellett szükség van valamilyen alternatívára. Ez a hidrogén is lehet.

Számos felhasználási terület

A hidrogén felhasználása sokrétű lehet. A tervezett rendszerek között szerepel a hajók hidrogénellátása, a háztartási kazánokban a földgáz pótlása. Az energiatermelésben, valamint a megújuló energiaforrásoknál, például a szél és a napenergia esetén az általuk termelt fölösleges villamos energia tárolásában is nagy szerep juthat a hidrogénnek.

Hollandiában kísérleteznek

A hollandiai Eemshaven-ben a svéd Vattenfall energiavállalat most azzal kísérletezik, hogy egy gáztüzelésű erőmű egy részét 2025-ig hidrogénüzeműre alakítsák. A kibocsátás csökkentése mellett szeretnék megvizsgálni, hogy a megújuló villamos energia felhasználható-e tiszta hidrogén előállításához elektrolízis útján. Ezután felhasználható újból villamosenergia-termelésre.

Stephan Herbst a Hollandiában zajló projekt kapcsán a hidrogénhasználat pozitív hatásai mellett a kihívásokra is felhívja a figyelmet. Becslések szerint az üzem átalakításával az értékláncban 1 milliárd euró plusz költség jelenhet meg, a hidrogén előállításának, tárolásának és szállításának költségeit egybevetve – írta az ft.com. A hidrogént földgázból állítják elő, mivel Hollandiában jelenleg nincs elég megújuló energiaforrás, a jövőbeni projektek pedig várhatóan elektrolízist fognak alkalmazni.

Költséges, de megéri

Évente mintegy 70 tonnányi hidrogént állítanak elő fosszilis tüzelőanyagokból műtrágyák előállításához vagy az olajfinomításhoz, de ez a folyamat erősen szennyező, évente körülbelül 830 millió tonna szén-dioxid-kibocsátással jár. Annak érdekében, hogy ez a hidrogén „tiszta” legyen, újra fel kell használni és tárolni. Sok szakértő szerint továbbra is ez a leginkább költséghatékony módszer az alacsony kibocsátású hidrogén ipari méretekben történő előállítására.

A társaságok elismerik, hogy a korai projektekhez állami támogatás szükséges, de a hidrogén esetében is érhetnek el drámai költségcsökkenést, csak úgy mint korábban a szél-és napenergiánál.

Kiemelt Partnereink