Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Rangos díjat nyert el a Schunk
2024.04.26 04:20Új logisztikai komplexumot épített a Gebrüder Weiss
2024.04.25 17:17Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ha nagyobb az autó, drágább a parkolás?
Érezte már magát szűkösen egy parkolóházban? Nem csoda, hiszen az autók egyre nagyobbá válnak, ám a parkolók kiosztása ezzel nem tart lépést. Az egyik megoldás a felfestések szabványainak megváltoztatása lehetne, de a nagyobb autók tulajdonosait drágább parkolójegyek vételére kötelezni sem biztos, hogy képtelen ötlet.
Egy átlagos személygépkocsi szélessége 12,3 centivel nőtt meg 1990 óta, elérve az 1,8 méteres értéket. Az átlagautó figyelemreméltó növekedése (nem beszélve a városi terepjárókról, SUV-okról) gyakran a parkolókban és parkolóházakban tűnik fel leginkább, hiszen a több éves felfestések egyre gyakrabban okoznak kényelmetlenséget.
Az egyik kézenfekvő megoldás az építendő parkolókra vonatkozó szabványok módosítása. A német autóklub, az ADAC például erre a megoldásra szavaz, és a jónéhány évvel ezelőtt megszokott 2,3 után a 2,5 méter széles férőhelyek létrehozását szorgalmazza. Csakhogy az egységesen növekvő, egyenlő és igazságos férőhelykiosztások ugyanakkor egyre nagyobb és nagyobb felületet vesznek el az amúgy is értékes városi terekből, így nem csoda, ha mások egyéb ötlettel kezelnék a problémát.
Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő például több pénzt kérne a nagyobb autók tulajdonosaitól. Az egyetemi professzor úgy gondolja, egyáltalán nem illetlenség a méretes kocsik esetében drágább parkolójegyeket kiállítani, hiszen ha csak a fogyasztásra gondolunk, a nagyobb autók tulajdonosai vállalták a jármű költségesebb fenntartását.
Dudenhöffer szerint a kocsik méreteit egyszerű szkennerekkel lehetne meghatározni, a parkolóházak üzemeltetői így automatizálhatnák a díjazást is. A megoldás logikája bár felvet bizonyos diszkriminációs kérdéseket, ugyanakkor vitathatatlan, hogy a helygazdálkodás szempontjából igencsak hasznos lehetne, hiszen többféle méretű férőhelyeket lehetne kialakítani, így legyen szó Smartról vagy Audi Q7 -ről, minden autó optimális helykihasználtsággal parkolhatna.
A problémát idővel megoldhatják az önállóan parkoló járművek is, melyekkel már a VW-csoport és a Daimler is kísérletez egy ideje.