Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Teljes parkolóházakat automatizál a Bosch és a Daimler
Csak az okostelefonon kell jelezni, és magától életre kel a parkolóház – nagyjából így írható le, mire készül a beszállító és az autógyártó duója. A dolog szépséghibája, hogy még legalább két év, mire felhasználóközelbe kerül.
Az önvezetés újabb lépcsőjét közelíti a Daimler és a Bosch, ugyanis sofőrmentes parkolási rendszert fejlesztenek a stuttgarti Mercedes-Museum parkolóházában. A 2018 elején induló tesztüzemben a felhasználóknak elég, ha okostelefonjukon parkolásra, vagy épp előállásra utasítják az arra alkalmas autókat, ezt követően az autók önállóan megkeresik a legközelebbi üres parkolót, vagy épp szolgálatra jelentkeznek.
A házon belüli teszt az épület felokosításával kezdődik, a Bosch lézerszkennerek tucatjait szereli fel, melyek segítségével az épület minden része centiméterre pontosan felmérhetővé válik. Az üres helyek nyilvántartását is ezek az eszközök végzik, az információkat WLAN-kapcsolaton keresztül továbbítják az autóknak. Bár még a tesztüzem sem kezdődött el, a felek már most azt tervezik, a jövőben a ma még drága lidar-technológiát alkalmazzák lézerek helyett.
Jó hír, hogy a kényelmes parkoláshoz nem kell alaposan átalakított autókat használni, ha a kocsi minimális önvezető képességgel, kulcsnélküli indítással és automata váltóval rendelkezik, akkor már csak a WLAN-kapcsolatot lehetővé tévő kommunikációs modult kell beépíteni.
Az előzetes becslések szerint az önjáró parkolás a jövőben a parkolóházak üzemeltetőinek akár húsz százalékkal jobb kihasználtságot jelentene, míg az autósok időt és energiát takaríthatnának meg. A fogyasztói bizalom erősítésére további, felhőalapú alkalmazásokat dolgoznának ki a felek, melyekkel például mosatni is el lehetne küldeni az autót.
A szolgáltatás akár vegyes üzemmódban is elindítható, vagyis nem alapkövetelmény, hogy egyes parkolóházakat kizárólag az önjáró gépek használhassák. A Daimler szerint a rendszer annyira kifinomult, hogy a balesetek lehetőségét szinte teljesen ki lehet zárni.
Szinte az egyetlen gyenge pont, hogy legalább két év, amíg a fejlesztés a hétköznapi használatra is megérik. Az akkor gyártandó Mercedesekben kisebb felárért már elérhető lesz a WLAN-technológia (a Bosch ezen felül további autógyártókkal is tárgyal a funkció bevezetéséről), ám kérdés, hány parkolóházban épül ki addig a szükséges infrastruktúra. Bár hosszú távon alacsonyabb költségekkel számolhatnak az üzemeltetők, épületenként akár több százezer euróba is kerülhet a rendszer kiépítése.