Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője
2024.05.07 17:17Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Csak a külföldiek autósoknak kell fizetni a német pályákon
Közösségi jogot sért a gyakorlatilag kizárólag külföldieket terhelő autópályadíjak németországi bevezetése – mondta ki ítéletében az Európai Bíróság.
A Németországban két évvel ezelőtt elfogadott díjfizetési rendszer alapgondolata, hogy a németeknek és a külföldieknek is kell úthasználati díjat fizetniük, de a belföldi autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik.
Ausztria – Hollandia támogatásával – az Európai Bírósághoz fordult az ügyben, mondván, a szabályok gyakorlatilag diszkriminálják a külföldi autósokat, nekik kell tulajdonképpen kizárólag fizetniük az úthasználatért.
A luxembourgi bírák a felperesnek adtak igazat, így a német hatóságoknak módosítaniuk kell vagy visszavonniuk a kifogásolt jogszabályt.
– A díj diszkriminatív, mivel gazdasági terhe a gyakorlatban csakis a más tagállamokban nyilvántartásba vett járművek üzembentartóira és vezetőire hárul, valamint sérti az áruk szabad mozgásának és a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvét – írták.
Az Európai Bíróság elutasította a berlini érvelést, hangsúlyozva, hogy a diszkriminatív szabályok létjogosultsága nem igazolt.
Kiemelték, a tagállamok természetesen módosíthatják közúti infrastruktúrájuk finanszírozási rendszerét, mindazonáltal tiszteletben kell tartaniuk az uniós jogot.
A díj összegével csökkentették volna a gépjárműadót
Ez azon ritka esetek egyike, amikor nem az Európai Bizottság indított kötelezettségszegési eljárást egy ország ellen, hanem egy másik tagállam.
A törvényszék ezzel a verdikttel ellentmondott az illetékes bírósági főtanácsnok korábbi állásfoglalásának, miszerint a rendszer összhangban van az uniós joggal, az osztrák keresetet ezért el kellene utasítani.
Ez már a módosított változata az Európai Bizottság által kifogásolt, és ezért végül elvetett eredeti terveknek, amelyek értelmében a díj összegét jóváírták volna az országban bejegyzett járművek adójában. A brüsszeli követelésre átalakított szabályozás legfőbb új eleme az volt, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján jár a kedvezmény, amelynek minimális összege megegyezik az úthasználati díjjal.