Gyártósor Nagy jövő előtt a VR a fémgyártásban

Nagy jövő előtt a VR a fémgyártásban

autopro.hu/V.T. | 2023.10.18 07:22

Nagy jövő előtt a VR a fémgyártásban

Fotó: Ford Media Center

Bár a virtuális valóság (VR) még mindig egy új és fejlődő technológia, már most több iparágban is pozitív hatást váltott ki, legyen szó az egészségügyről, az oktatásról, az ellátási láncok menedzseléséről, vagy akár a fémgyártásról.

A VR egy realisztikus, számítógép által létrehozott, metaverzumnak elnevezett virtuális teret jelent, ami gyakran egy valós helyszín másolata, mint az otthonunk, vagy a munkahelyünk. A metaverzumban a felhasználók sétálhatnak, megfoghatnak dolgokat és át is helyezhetik azokat, ami egy rendkívül valóságosnak tűnő élményt ad, ezt pedig nem csak szórakoztatásra lehet felhasználni.

A VR technológia használatához számítógépre, VR headsetre, többnyire a végtagokra rögzíthető mozgásérzékelőkre, beviteli eszközökre, hangrendszerre és egy 3D animációs szoftverre van szükség. A legfejlettebb VR programoknak még sétáló platformjai is vannak, amik lehetővé teszik, hogy a használója úgy járkáljon a virtuális térben, hogy közben a valóságban nem mozdul el a helyéről.

A VR jelentősen megváltoztathatja a fémipart

A VR technológiával történő modellezéssel rendkívül részletes prototípusok készíthetőek, így a hegesztők, szerelők és más fémipari szakemberek a szoftverben megalkothatják a projektjük szinte teljesen pontos mását, kísérletezhetnek vele, módosíthatják, majd véglegesíthetik azt a metaverzumban. Emellett a VR összetett struktúrák valósághű szimulációját is meg tudja jeleníteni, valamint fémmegmunkálási folyamatokat is utánozni tud. Bár a VR soha nem lesz képes lemásolni a valódi világot, még így is valósághűbb annál, mint amire a szakembereknek alapvetően szükségük lenne.

A fémgyártásban már most is használnak számítógépes technológiákat olyan precíziós feladatok végrehajtásához, mint a formálás, lyukasztás, hajlítás vagy lézeres vágás. A szakembereknek csak be kell vinniük a programba a szükséges utasításokat és adatokat, a gép pedig ezek alapján el is végzi, valamint megismétli a folyamatokat hibák, vagy elpazarolt idő nélkül. Ezeket a VR képes még hatékonyabbá tenni, hiszen a munkások össze- és szétszerelhetnek komplex fémalkatrészeket a virtuális térben, amivel időt spórolnak és csökkentik a hibák esélyét is. Arra is használható a technológia, hogy a munkások rajta keresztül tanulják meg a gépek karbantartását és hibaelhárítását, ahelyett, hogy egy stresszes, élő munkakörnyezetben szembesülnének ezekkel.

A VR használatával arra sincs szükség, hogy hagyományos tervrajzokon, vagy terjedelmes adatbázisokon küzdjék át magukat a dolgozók, hiszen minden, ami kell, megtalálható a 3D modellekben. A munkatársak együttműködhetnek a metaverzumban és azonnali visszajelzéseket adhatnak egymásnak. Ez az áramvonalasított munkakörnyezet kevesebb félreértéshez, minimális leállásokhoz és az elérhető legnagyobb produktivitáshoz vezet.

Fontos szerep jut a VR-nak az oktatásban

Már most több példát találhatunk arra, hogyan fejleszti a VR a fémgyártást, főként a hegesztés és a fémvágás területén belül. Több vállalat és kutatási központ is használ virtuális hegesztő szimulátorokat, hogy így biztosítsanak elérhető és személyre szabható képzéseket a jövő szakembereinek. A tanulók veszélytelen környezetben gyakorolhatnak, így nem áll fenn a kockázata annak, hogy kárt okoznak a berendezésekben, vagy saját magukban.

Az már bizonyított, hogy a metaverzumban elsajátított készségek jól átültethetőek a való életbe. Az Egyesült Államokban jelentős hiány van a fémipari szakemberekből, a VR technológia pedig nagy szerepet játszhat a munkaerőhiány megszűntetésében.

A VR fejlődésével a képzések csak még immerzívebbé fognak válni. A Massachusettsi Műszaki Egyetemen nemrég kifejlesztettek egy röntgenlátással rendelkező VR headsetet, ami lehetővé teszi a használójának, hogy olyan tárgyakat is lásson, amik valójában takarásban vannak. A fémipari szakemberek így az emberi szem számára láthatatlan apró hibákat is képesek lesznek észrevenni.

A VR jelenléte a termelésben

A louisianai székhelyű SSE Steel Fabrication vállalatnál olyan hegesztést segítő robotokat állítanak munkába, amik a dolgozókkal fognak együttműködni egy virtuális téren keresztül. A robotok a hegesztés előtti és utáni feladatokban fogják segíteni a munkásokat, ami az anyagmozgatásban, az elemek módosításában és a végső ellenőrzésekben fog megnyilvánulni.

A VR az összeszerelő részlegek tesztelésében és optimalizálásában is segíteni fogja a vállalatokat. A virtuális térben a cégek kipróbálhatnak különféle szerelőszalag konfigurációkat, áthelyezhetik a munkásokat más munkaállomásokra és lehetséges szűk keresztmetszeteket azonosíthatnak idő és források feláldozása nélkül. Emiatt a való életben csak azután kell elvégezniük a szükséges módosításokat, hogy a metaverzumban már kipróbálták azokat.

A VR ezenkívül egy kiváló minőségellenőrző eszköz is. A munkások alapos virtuális átvizsgálásokat végezhetnek vele, amivel egy részletes elemzést állíthatnak össze a komplex fémszerkezetekről, és azok legapróbb hibáiról. Ez olyan esetekben hasznos különösen, amikor a vállalatoknak rendkívül értékes tárgyakat, például autókat, vagy repülőgépeket kell megvizsgálniuk, így nem bonthatják szét azokat.

Leküzdendő akadályok

Habár a VR már felkavarta az állóvizet a fémgyártásban, van még pár kihívás, amin dolgozniuk kell a szakembereknek. A legsúlyosabb probléma a technológia elérhetősége, és a vele járó költségek. Az alkalmazásához szükséges kezdeti befektetések igencsak jelentősek, ami megfizethetetlenné teheti a VR-t a kisebb cégek számára.

Még egy nehézség a VR integrálása a már létező gyártási folyamatokba, ugyanis előfordulhat, hogy a vállalatok kompatibilitási problémákba futnak a már használt CAD szoftverek és más digitális eszközök, valamint a VR szoftverek között. A VR szoftverek fejlődése miatt ez a probléma tovább is súlyosbodhat a jövőben.

További gondokat okozhat a VR ötvözése a felhőszolgáltatásokkal vagy az IoT technológiákkal, ugyanis az ezekbe való befektetés, és a korábban kiépített rendszerek áttervezése is jelentős anyagi vonzattal jár.

Ezeken kívül a VR egészségre gyakorolt hatása is kérdéseket vet fel. A túl gyakori használata olyan tüneteket okozhat, mint a szem fáradása, fejfájás, hányinger vagy szédülés, amiket már több VR felhasználó is tapasztalt.

A VR kulcsszereplő lesz a fémipar jövőjében

A virtuális valóság integrációjával és élettani hatásával kapcsolatos kérdések fontos és valós aggodalmak, viszont már bizonyított tény, hogy a technológiának helye van a fémgyártás világában. Továbbra is kulcsszerepet fog játszani az iparág fejlődésében az új alkalmazottak képzésétől a fémalkatrészek hibáinak feltárásán át biztonságosabb munkahelyek teremtéséig.

Mindazonáltal nincs rá szükség, hogy a VR egy minden nap, minden feladatra tökéletesen használható technológia legyen. Elég, ha egy értékes eszközként a cégek rendelkezésére áll, amikor azoknak szükségük van rá - összegzett a Manufacturing Tomorrow.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink