Gyártósor Magyar mérnöki fejlesztésekkel parkolnak a dubaji luxusautók

Magyar mérnöki fejlesztésekkel parkolnak a dubaji luxusautók

Pörge Béla | 2024.06.17 08:21

Magyar mérnöki fejlesztésekkel parkolnak a dubaji luxusautók

Fotó: NGP

A szerszámgépgyártásban is használatos megoldásokkal oldotta meg a Csepel, hogy hatékony és gyors rendszert alakíthassanak ki egy dubaji parkolóházban. A megoldás iránt nemzetközi kereslet mutatkozik, Párkányi Zoltán, a cég munkatársa mutatta be az autopro.hu-nak a fejlesztést.

Hirdetés

- Hogyan és miért vágott bele a Csepel a parkolási rendszerek telepítésébe szerszámgépgyártóként?

- 2009-2010 fordulóján keresett meg minket egy dubaji társaság egy újfajta automatizált parkolási rendszer ötletével. Elsőre meglepett minket a felkérés, hiszen szerszámgépgyártó vállalat vagyunk – ez a fő profilunk ma is. A feladat röviden abból állt, hogy minél hamarabb tudjuk eltakarítani az útról az autókat, és minél gyorsabban tudjuk visszaadni a tulajdonosoknak őket.

Az ötletet vizsgálva arra jutottunk, hogy számos olyan megoldást tudunk alkalmazni a projektben, ami a szerszámgépgyártásban használatos – golyósorsós mozgatás, szenzorok és mechanikai megoldások. 2011 júniusában írtuk alá a szerződést, így kezdődött a történet.

Szimulációs vizsgálatok után egyedül a mi cégünk tudta vállalni, hogy 360-400 autó/óra sebességű parkolóházhoz kiépítsünk egy ilyen rendszert. Ehhez számos beléptetőrendszerre volt szükség: a dubaji projektnél tíz darabot alakítottunk ki, azaz egyszerre tíz autó tud bemenni illetve kijönni a parkolóházból.

A megrendelőnk legfontosabb szempontja a gyorsaság volt, több szimulációt végeztünk arra, mi a leggyorsabb megoldás az adott feladatra.

- Hogyan zajlik a parkolás folyamata a Csepel rendszerével felszerelt parkolóházban?

- A sofőrök egy kijelzőn át utasítást kapnak, hogy meddig mehetnek előre, és pontosan hol álljanak meg az autóval a beléptetőrendszer kapujában. Az összes többi feladatot már az automatika és robot végzi el, miután az ügyfél a kártyájával bejelentkezett, vagy egyszeri felhasználóként megválaszolta a szükséges kérdéseket, amik a felmerülő jogi aggályokat tisztázzák. Itt arra kell gondolni, hogy az ügyfeleknek nyilatkozniuk kell arról, hogy megfelelően parkolták le a járművet, nem hagytak embert, élőállatot, veszélyes anyagot az autóban – ezek a jogi felelősséget az üzemeltetőről átteszi a felhasználóra.

A most használt rendszer már a negyedik generáció, a korábbi verziókat mind Csepelen teszteltük, nyúzópadon. A fejlesztés során kihívást okozott olyan szenzort találni, ami megfelelő biztonsággal találja meg az autó kerekeit – például volt, ami a peres gumikat nem érzékelte. Szükség volt számos terhelési tesztre is, hogy a robot biztosan elbírja a járműveket, különös tekintettel arra, hogy a legtöbb autó kialakításánál fogva orrnehéz.

Fotó: NGP

Behajtás után a kocsi pozícióját ultrahangos szenzorok vizsgálják, ha az autó ferde, akkor egy golyósorsókkal mozgatott padló – ami kívülről egy szőnyegnek tűnik – a helyére mozdítja az autót, középre igazítja azt. A sarkokban két nagyfelbontású kamera készít képeket az autóról, érkezéskor és távozáskor is – ezzel tudjuk bizonyítani, hogy amennyiben sérülés van az autón, az nem nálunk keletkezett. Ezt követően a robot egy trolira rakja az autót, ami egy lifthez szállítja azt, ami a megfelelő emeletre viszi az autót.

Az emeleten ismét egy szállítópályán jut el az adott parkolóhelyre a jármű, ahol a parkoló autók tükrei között mindössze 100 milliméter lesz, ezért is fontos, hogy ne ferdén álljon a jármű, illetve ne legyenek rajta kilogó alkatrészek – a beléptető kapunál szkennerek vannak elhelyezve, ezek gondosan lemérik az autót. Egy meghatározott térből nem lóghat ki semmi, ha mégis, akkor nem engedjük leparkolni az adott autót.

Ez egy nagyon kifinomult és bonyolult rendszer, amit egy központi számítógép vezérel, az végzi az útvonalgenerálást amint a robot felvette az autót. A generált útvonal alapján irányítja a számítógép a végrehajtó szerveit, azaz a robotot, a trolit és a liftet.

- Bárki használhat egy ilyen parkolóházat?

- Amint utaltam rá, a használat kétféleképpen történhet: a szerződéses partnereknél van egy chip (például egy mágneskártya), amivel az ügyfél azonosítja magát, és már el is indulhat a parkolás, fizetni a hónap vagy az év végén kell a szerződésnek megfelelően. Az egyszeri felhasználóknak ennél több időt vesz igénybe a használat: érkezéskor ugyanúgy kapnak egy kártyát, mint a hagyományos parkolóházakban, és távozáskor ezt ugyanúgy vissza is kell adni, valamint akkor kell fizetni is.

- Mennyi időt vesz igénybe a leparkolás és az autó felvétele?

- Amikor az ügyfél távozni szeretne, egy kijelzőn tájékoztatjuk róla, hogy melyik kijárathoz érkezik az autója, illetve hány perc múlva tudja átvenni azt. A várakozási idő a kihasználtságtól függ. Csúcsidőszakok előtt át is rendezzük a parkolóházat, és a közelebbi emeletekről feljebb pakoljuk az autókat, hogy hatékonyabban tudja tölteni az üres helyeket a lift.

Normális esetben a beparkolási idő egy-másfél perc, a kiparkolás függ a kihasználtságtól és attól, melyik emeletről érkezik az autó: ez akár 2-4 perc is lehet.

- Mennyire költséges ez a rendszer?

- Az ilyen rendszerek kialakítása akkor éri meg, ha szolgáltatásokat is telepítünk a parkolóház mellé. A dubaji példánál maradva az épület tetején található a dubaji legfelsőbb bíróság ülésterme, alatta pedig kereskedelmi egységek találhatók.

A rendszer kiépítése komoly költségekkel jár, minden esetben kell hozzá egy finanszírozó. Egy jó helyre épített parkolóház kereskedelmi egységekkel akár 5-6 év alatt megtérülhet. A rendszer egyébként jól skálázható, tudunk kicsi és nagy kapacitással is tervezni.

- Mekkora a kereslet az ilyen megoldások iránt?

- Vannak országok, ahol már előírás, hogy egy négyzetméter újépítésű lakáshoz vagy irodához kötelezően kell arányosan parkolóhelyet is kialakítani. Ezek az előírások nagy mértékben segítik a parkolórendszerek fejlődését – akkor is ki kellett találni valamit, ha nincs elég hely kellően nagy parkolóházat vagy mélygarázst kialakítani. Egy automata parkolórendszer körülbelül 60 százaléknyi helyen tárol ugyanannyi autót, mint a konvencionális parkolók, ráadásul biztonságosabb is, hiszen senki nem mehet az autók közé gyalogosan.

- Mennyire üzembiztos az automatizált parkolás? Mi történik meghibásodás esetén?

- Természetesen előfordulhatnak meghibásodások, ezekre fel van készítve a rendszer különböző troubleshooting megoldásokkal. Az egyik ilyen, hogy ha valamelyik elektronikai egység meghibásodik, akkor az operátor a saját képernyőjéről meg tudja oldani a vezérlést úgy, hogy a hibás eszközt közben kiveszik a rendszerből, elküldi egy szervizállásba. Ez csak időveszteséggel jár, de ilyenre eddig ritkán került sor.

Fotó: NGP

Rendkívül fontos, hogy bármi történik – akár tűz vagy egyéb katasztrófa – a rendszert úgy kell kialakítani, hogy a gépkocsiadatbázis mindenképpen megmaradjon.

- Képes elektromos autókat is fogadni egy ilyen parkolóház?

- Az elektromos autók ugyanolyan feltételekkel parkolhatnak a rendszereinkben, mint a hagyományos hajtásúak. Az egyetlen különbség, hogy a parkolóházakban kialakíthatnak töltőket, ilyen esetben nem random alakítja ki a rendszer az útvonalat parkoláskor, hanem olyan helyre viszi az elektromos autót, ahol lehet azt tölteni is. Maga a töltés kézzel történik, a folyamat nem automatizált.

- Mennyi időbe telik egy projekt megvalósítása a tervezéstől? Milyen nehézségek fordulhatnak elő?

- Érdekes kihívásokkal is szembesülünk az egyes megrendelések során: fut egy projektünk, ami során egy autógyűjtő magán parkolóházát kell kiszolgálni egy automatizált parkolási rendszerrel. A gyűjtő több mint száz autóval rendelkezik, köztük hat méternél hosszabb limuzinokkal és háromkerekű autóval - utóbbi járműnek lesz egy külön tálcája. A nyilvános parkolóházaknál az épület adottságai határozzák meg, milyen autókkal lehet használni a rendszert.

Átlagosan minimum másfél-két év egy ilyen projekt átfutási ideje, de nagyon sok függ attól, hogy a megrendelő mennyire van a helyzet magaslatán: ez alatt azt értem, meg tud-e szerezni minden engedélyt, tudja-e finanszírozni a projektet? Ha igen, akkor reális a másfél év.

Magyarországon a Puskás Aréna elbírna egy ilyen rendszert, de sajnos a hatóságok hadakozása miatt nem jöhetett szóba komolyabban a projekt, pedig a sportesemények, koncertek után nagy segítség, ha hatékonyan és gyorsan ki lehet üríteni egy parkolóházat. Hazánkban olyan előírás sincs, ami megkövetelné az új épületekhez a kötelező parkolók kialakítását, így egyelőre egyetlen ilyen automatizált rendszert telepítettünk Budapesten. Emellett kettő működik még Dubajban, de több projektünk van folyamatban.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink