Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Alapfelszereltség lesz a vészfék az új járművekben?
2024.05.02 10:16A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?
2024.05.02 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ultrakönnyű busszal tér vissza a Credo a csuklós buszok szegmensébe
A járvány okozta válság ellenére még növekedhet is a Kravtex-Kühne Csoport gyártási volumene, és hamarosan új, ultrakönnyű csuklós busz gyártásába kezd a cég. Budapest helyett a Volánbuszra és a vidéki városokra koncentrálnak, és dolgoznak a Zöld Busz programhoz való kapcsolódáson. 2021-re készülhet el a mosonmagyaróvári gyár bővítése. Interjú Tormássy Attilával, a Credobus értékesítési és marketing vezetőjével.
Mondhatjuk, hogy tavaly jó évet zárt a Kravtex illetve jól kezdődött az idei évük, hiszen novembertől kezdve összesen 352 új autóbuszt szállítottak le a Volánbusznak. Mire számítanak idén, mennyire viselte meg a céget a koronavírus-járvány?
A Kravtex-Kühne Csoport 2019-ben tovább tudta növelni gyártási volumenét, stabilizálva az éves 300 darabos kibocsátást, ezzel a Credobus továbbra is a legjelentősebb szereplő a hazai buszpiacon. A tavalyi év teljesítményét a Volánbusz Zrt.-vel és a Volán Buszpark Kft.-vel novemberben aláírt szerződéscsomag határozta meg, amelynek köszönhetően összesen 352 Credobus szállítására kaptunk lehetőséget. Nemcsak annak örülünk, hogy az összes buszt jóval a határidők előtt, mindössze három hónap alatt át tudtuk adni, hanem hogy az elmúlt nagyjából fél év üzemeltetési eredményeiről rendkívül jó visszajelzéseket kaptunk az utasoktól és a közlekedési társaságtól. 2020-ban a járványhelyzet további alakulásától függően a gyártási volumen szinten maradásával, illetve kismértékű növekedéssel számolunk, és folytatjuk azokat a nagymértékű beruházásokat, amelyek megalapozzák a következő évtized organikus növekedési terveit.
Mik a terveik erre az évre, mennyire írta át ezeket a válság?
A cégcsoport hosszú távú növekedési terveit az ultrakönnyű tiszta-dízel buszok fejlesztésére, az alternatív járműhajtások adaptálására, és a szolgáltatási tevékenység megerősítésére alapozzuk. Ezek a célok a folyamatos kutatás-fejlesztési, mérnöki innovációs munkára, és beruházási programjaink évtizedes láncolatára épülnek. Idén mindkét téren jelentős előrelépést akarunk elérni. Ennek megfelelően 2020-ban megkezdjük az új, mosonmagyaróvári autóbuszgyár építésének harmadik ütemét. A 4 ezer négyzetméteres épületrésszel 20 ezer négyzetméteresre bővül a 2008-ban felavatott csarnok, a beruházás átadása 2021-ben várható.
Milyen fejlesztéseket várhatunk a Kravtextől a közeljövőben? A helyközi és a távolsági közlekedésben a Kravtex számos autóbuszával találkozni itthon, de talán hiányzik a palettáról a helyközi csuklós busz.
Várhatóan őszig lezárul a teljesen új, ultrakönnyű, alacsony belépésű termékcsaládunk tervezésének kezdő fázisa. A család első tagja egy körülbelül 18 méteres modell lesz, amellyel a Credobus egy évtized után visszatér a csuklós autóbuszok szegmensébe. A termékújdonság nagyon jelentős előrelépést jelent majd a dizájn és a járműelektronika terén, a legfontosabb viszont, hogy ez lesz az egyetlen 19,5 colos kerékrendszerre épülő, ultrakönnyű csuklós autóbusz a piacon. Ez körülbelül három tonnával alacsonyabb saját tömeget jelent, amellyel az újdonság a kategória egyik legkedvezőbb károsanyag-kibocsátású járműve lesz.
A fővárosban, Budapesten a BKK-nál egyetlen Kravtex Credo autóbusz sem közlekedik. Tudatosan összpontosítanak inkább a vidéki közlekedésre, vagy tervezik „bevenni” a fővárost is?
Éppen
az elmúlt évek buszbeszerzéseinek köszönhetően ma már mindennapos
látványnak számítanak Pest megyében és Budapesten a Credobus autóbuszok.
Igaz, egyelőre nem kék, hanem fehér és sárga színben - jelenleg is
körülbelül 400 buszunk üzemel a térségben a Volánbusz Zrt. flottájában.
Korábban valóban úgy gondoltuk, hogy a főváros is „bevehető”, hiszen
nagyon jelentős számú új autóbuszra mutatkozott igény, és mi a
járműcserére többféle konstrukcióban is ajánlottunk megoldást. A
szándékunk komolyságát jelzi az is, hogy 2007 óta összesen nyolc
tesztautóbuszunk fordult meg a BKV-nál, köztük direkt Budapestnek
tervezett modellek.
Jelenleg nincsenek komoly ambícióink Budapesttel kapcsolatban, de továbbra is meggyőződésünk, hogy például az Econell CiTY-t kiválóan lehetne illeszteni a főváros autóbuszos közlekedési rendszerébe és rendkívül jelentős megtakarítást lehetne vele elérni a beszerzés és az üzemeltetés során is. Nem kizárt egyébként, hogy jövőre a csuklós buszunkat Budapesten is bemutatjuk, de ennek a fejlesztésnek már nyilvánvalóan nem csak Budapest a címzettje.
Belevág a Kravtex az elektromobilitásba, terveznek elektromos autóbuszokat gyártani? Esetleg más alternatív hajtásokban gondolkoznak?
A Credobus az ultrakönnyű járműkoncepcióval élen jár az autóbuszok saját tömegének csökkentésében. A tömegcsökkentés véleményünk szerint jelenleg a leghatékonyabb eszköz mind a dízel, mind az alternatív meghajtású autóbuszok szén-dioxid kibocsátásának mérséklésére. Ennek jegyében fogtunk az új alacsony belépésű termékcsalád, benne a csuklós busz fejlesztésébe. Ugyanakkor nem fogunk kimaradni a hamarosan induló Zöld Busz programból sem, amelyben lehetőséget látunk arra, hogy hosszabb távon a meghajtási módok terén is bővítsük a termékválasztékunkat.
Mit gondol arról, a járvány mennyire alakíthatja át a tömegközlekedési igényeket? A társadalmi távolságtartás jegyében az emberek kerülik a tömeget, ez a közösségi közlekedésre is hatással lehet, csökkenhet az igény az új buszokra?
Mi
abban bízunk, hogy a járványhelyzet elmúlásával azonos számban térnek
vissza az emberek a közforgalmú közlekedéshez, és a jövőbeni
utasszámokat inkább befolyásolja majd a szén-dioxid lábnyomunk
csökkentésének igénye, mint a járványoktól való félelem. Ehhez azonban
magas minőségű és biztonságos szolgáltatásra van szükség, amelyhez mi
készek vagyunk biztosítani a megfelelő járműveket, legyen szó a
vezetőtér leválasztásáról, innovatív felületkezelési módszerekről, vagy
más járványellenes megoldásokról.
Az utasszám alakulása mellett számunkra legalább annyira lényeges, hogy a kormány miképp folytatja az állami buszpark megújítását, amelyet az elmúlt egy-két évben az a cél mozgatott, hogy a Volánbusz Zrt. vezető szerepe a piacnyitást követően is megmaradjon. Meggyőződésünk, hogy a 2016-ban megkezdett Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Programot folytatni kell, hiszen annak első komoly eredményei éppen az elmúlt egy-két évben jelentkeztek, és továbbra is ezer elavult busz azonnali cseréjére lenne szükség.