Gyártók Új fejezet kezdődik a Ford Mustang sikertörténetében

Új fejezet kezdődik a Ford Mustang sikertörténetében

Végh Martin | 2023.03.02 04:20

Új fejezet kezdődik a Ford Mustang sikertörténetében

Fotó: Ford Media Center

Az egymilliomodik Ford Mustang 1966-ban pontosan ezen a napon, március 2-án gördült le a Ford Dearborn Összeszerelőüzem gyártósoráról. Az akkor még fiatal típus sikertörténete azóta is folytatódik, és hamarosan új fejezetébe lép az új generáció színrelépésével.

Az első Ford Mustang 1964-ben készült el, és a mára ikonikussá vált amerikai izomautó gyártása azóta is megszakítás nélkül folyik.

Az erőt sugárzó hosszú orról felismerhető típus számos hasonló rivális születését vonta maga után. Köztük van a Dodge Challenger is, ami hamarosan több versenytárs modellhez hasonlóan távozik a porondról – igaz, nem utód nélkül.

A mostanra hatodik generációját élő Ford Mustang esetében viszont szó sincs kivezetésről, mi több, a Ford tavaly mutatta be a típus hetedik generációját, ami idén nyáron fog a kereskedésekbe kerülni az Egyesült Államokban, később pedig – az elődmodellt alapul véve – a világ sok más piacán is elérhetővé fog válni.

Sok évtized, sok változás

Az első generációs Ford Mustangot 1965 és 1973 között forgalmazta a Ford. Kezdetben kupé és kabrió, később pedig egy 2+2 személyes fastback kivitelben is elérhető volt a típus, amit az 1964-es New York-i Világkiállításon mutattak be először. A hathengeres és V8-as motorokkal választható sportautó sikerét jól tükrözi, hogy alig két évvel később már az egymilliomodik példányát szerelték össze Michiganben.

1998-as Ford Mustang GT

1998-as Ford Mustang GT | Fotó: Ford Media Center

A következő generációkat mindig új platformokra tervezték, és míg a második generáció külső formájánál a tervezők tartották magukat az előd arányaihoz és formavilágához, addig a harmadik és negyedik generációk már a dizájn tekintetében is jelentős változást hoztak.

Harmadik generációs Ford Mustang

Harmadik generációs Ford Mustang | Fotó: Ford Media Center

Tradicionális stílusjegyként a hosszú orr megmaradt, azonban az 1979-1993 között kínált harmadik generáció egy, az elődnél sokkal kisebb, „európai” méretű autó volt, éles, szögletes vonalakkal tarkítva. Az Autolist szerint 1994-2004 időszakában forgalmazott negyedik generáció első évjáratainak külsején ellenben a kerek, áramvonalasabb hatást keltő formák uralkodtak, melyek egyúttal egy sokkal szelídebb megjelenést is adtak az autónak.

1998 modellévű negyedik generációs Ford Mustang kabrió

1998 modellévű negyedik generációs Ford Mustang kabrió | Fotó: Ford Media Center

Az eredeti Mustang dizájnját, természetesen felfrissített formában, először a 2005-2014 között futott ötödik generáció kapta meg ismét. Bár a megjelenés és a műszaki alapok folyamatosan változtak, a nagy teljesítmény állandó maradt: a másodiktól kezdődően mindegyik generáció elérhető volt V6-os és V8-as blokkokkal.

Ötödik generációs Ford Mustang

Ötödik generációs Ford Mustang | Fotó: Ford Media Center

A ma is kapható hatodik generációnál egyértelműen a közvetlen előd dizájnját örökítették tovább a tervezők. Bár már közeleg a váltás, a típus még rendelhető és konfigurálható 5 literes V8-as motorral, mely a GT variánsban 450, míg az erősebb Mach 1 kivitelben 460 lóerő teljesítménnyel bír.

A jelenlegi generáció

A jelenlegi generáció | Fotó: Ford Media Center

A hetedik generáció (a kezdőképen) egy teljesen új, négyhengeres 2,3 literes EcoBoost motorral, valamint egy 5 literes V8-assal érkezik. Belterében a Ford szerint egy „vadászgépek inspirálta” digitális műszerfal fogadja majd az utasokat.

Jön az elektrifikáció, meg nem is

Érdekesség, hogy a Ford nem említette, hogy valamilyen elektromos hajtást is választhatnának az új Ford Mustang megrendelői. Ugyanakkor az elektrifikáció már így is elérte a sportos almárkát a 2019-ben bemutatott Ford Mustang Mach-E képében.

Az akkumulátoros elektromos, egyúttal a maga kategóriában energiahatékonysági világrekordot felállító SUV kulcsszerepet tölt be a Ford elektrifikációs stratégiájában, ami 2023 végére évi 600 ezer, 2026-re pedig évi kétmillió elektromos autó gyártását tűzte célul. A Mustang Mach-E 150 ezredik példánya tavaly év végén gördült le gyártósorról.

Az elektrifikáció tehát nem kerüli el a Mustangot, mégis, az „eredeti” egyelőre megmarad a jól ismert benzingőzős izomautónak.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink