Gyártók Idén búcsúzik a Dodge Challenger

Idén búcsúzik a Dodge Challenger

Végh Martin | 2023.02.16 07:19

Idén búcsúzik a Dodge Challenger

Fotó: Dodge

2008 február 16-án debütált a Dodge Challenger harmadik, ma is kapható generációja. Most azonban nem csak az évforduló miatt érdemes kicsit beszélni az amerikai piacra tervezett, de elvétve hazánkban is felbukkanó izomautóról, hanem azért is, mert az idei az utolsó éve, mielőtt átadná a stafétabotot egy tisztán elektromos megfelelőjének.

Hirdetés

A korábban a Fiat Chryslerhez, ma már a Stellantis-hoz tartozó Dodge tavaly jelentette be, hogy 2023 végén befejezi a Challenger és Charger izomautók mostani, egyben utolsó generációinak gyártását. Utódjuk egy hirtelen váltással már csak tisztán elektromos hajtással lesz elérhető.

A belső égésű modellek hét-hét, kis példányszámú különleges kiadással fognak búcsúzni az idén, melyek közül hat már elérhetővé vált – az utolsókról március 20-án fogják lerántani a leplet.

Hogy milyen is lesz az 1960-as és 70-es évek detroiti izomautóit idéző modellek elektromos utódja, a tavaly bemutatott Charger Daytona SRT Concept engedi sejtetni. A koncepción, ami közel teljesen gyártásérettnek néz ki, visszaköszönnek a hagyományos hajtású elődök stílusjegyei és arányai, emellett több technológiai újítást is tartalmaz, köztük egy aerodinamikát javító különleges orrkialakítást, illetve egy hangot generáló különleges „kipufogórendszert” is.

Még mielőtt azonban a benzingőz szerelmeseinek el kellene búcsúzniuk a belső égésű motoros Challengertől, még egy ideig lehetőségük van arra, hogy konfigurálják és megrendeljék saját V8-as izomautójukat.

Évtizedes múlt

A mai Challenger az első, 1970 és 1974 között forgalmazott generáció örökösének tekinthető. A kupé és kabrió kivitelekben is elérhető típust arra tervezték, hogy felvegye a versenyt kora más hasonló stílusú, megfizethető árú sportos autójával, mint például a Chevrolet Camaro vagy a Pontiac Firebird.

Az első generációs Dodge Challenger

Az első generációs Dodge Challenger | Fotó: Stellantis Media

Az első generáció az erőt és agilitást sugárzó megjelenésével, valamint nagy teljesítményével sok rajongót gyűjtött. Sokukat sajnos csalódásként kellett, hogy érje az 1977-ben bemutatott második generáció, ami igazából csak a nevében volt utódnak tekinthető. A Dodge a Mitsubishi Galant Lambda átcímkézett változatát kínálta, ami nem csak a külső, de a meghajtás tekintetében is teljesen más volt, mint elődje: a zömökebb karosszéria kevésbé sportos hatást keltett, a 6 és 8 hengeres motorok helyett pedig csak gyengébb 4 hengeresek voltak választhatóak.

Sokat kellett várni a visszatérésre

Az 1983-ban kifutott második generációt egy hosszú szünet után, csak 2008-ban követte a gyökerekhez visszatérést megtestesítő harmadik. Ahogy azt az Autolist is felidézi, a Challenger ekkor egy 6 ezer darabos limitált szériával jelent meg ismét a piacon, rá egy évre pedig megkezdődött a sorozatgyártás.

Fotó: Stellantis Media

Az évek folyamán rendszeresen frissített, és máig gyártásban lévő harmadik generáció V6-os és V8-as motorokkal készült. Még a leggyengébb ma választható erőforrás, a V6-os, 3,6 literes Pentastar is bőven elég erőt szolgáltat az élményautózáshoz a maga 303 lóerejével, míg a legerősebb V8-as 807 lóereje már szinte túl sok a jóból.

A Challenger értékesítési számain szintén nincs szégyellni való. Ahogy arról a Road & Track is beszámolt, 2022-ben egyhuzamban a második éve vezette az eladásokat az izomautó-szegmensben, több mint 55 ezer elkelt példánnyal.

Úgy tűnik tehát, hogy a Challenger a csúcson hagyhatja abba, mikor idén örökre kikerül a Dodge kínálatából, hogy 2024-ben átadja helyét elektromos utódjának.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink