Gyártók Torsten Müller-Ötvös – a szupergazdagok autóépítője

Torsten Müller-Ötvös – a szupergazdagok autóépítője

autopro.hu/Sz.K. | 2019.07.24 17:04

Torsten Müller-Ötvös – a szupergazdagok autóépítője

Nagyjából kilenc évvel ezelőtt robbant be a köztudatba Torsten Müller-Ötvös, mikor 2010-ben a Rolls-Royce igazgatója lett. Azóta a brit luxusmárka eladásai 50%-kal megnövekedtek, ráadásul, míg más autógyár igazgatói „megőszültek” a problémáktól, Müller-Ötvös újabb rekordévet zárhatott.

Hirdetés

– Az utolsó dolog az, amit ügyfeleink hallani akarnak, az a tömeggyártás. A luxus a csökkentést jelenti – mondta Müller-Ötvös a rekordokról. – Ügyfeleink azt szeretnék, hogy ne találkozzanak minden utcasarkon egy olyan autóval, mint amilyen nekik is van.

Éppen ezért a luxusautó-gyártó nem fektet akkora hangsúlyt a legyártott autók darabszámát illető rekordokra. A 2018-as, szintén rekordnak számító éven a gyártó 96-tal több autót épített, mint 2017-ben, így összesen 4107 darabot gyártott.

– Hosszútávon minden bizonnyal tízezer értékesített darab alatt maradunk – fogalmazta meg néhány éve Müller-Ötvös a célt. (A szakember nevével ellentétben nem magyar, egy korábbi házasságából maradt meg részben magyar neve a szerk.)

Az igazgató sikereit nem darabszámban méri. Elmondása szerint a tulajdonos BMW Csoport adja meg a profitcélokat, és örömére szolgál, hogy a vállalat jövedelmező.

„A luxuscikkek iparágában vagyunk”

Tekintettel arra a különleges piacra, amelyben a Rolls-Royce is mozog, az eladott mennyiségek jelentősen elmaradnak a „tömeg”-től. Egyrészt jelentős különbség van abban, hogy az ügyfelek a Ghost modellt rendelik-e meg, melynek ára 250 ezer eurónál (81,5 millió forintnál) kezdődik, vagy a Phantomot, ami rengeteg extrájával egymillió euróba (326 millió forintba) kerül. Másrészt azonban az üzleti forgalom- és profitabilitásbeli növekedés receptje testre szabott. Ennél szó van a járművek egyedivé tételéről, amely a hagyományosan kínált extra felszerelésen túl mutat. A Phantom esetében a járművek 95%-a személyre szabott, a Ghostnál ez az arány 75%. És hogy Müller-Ötvös egyedi felhasználásról tud beszélni, az is mutatja, hogy az emberek nagyon gyakran akár egymillió dolláros felárat is kifizetnek értük.

Azt, hogy a Rolls-Royce vezérigazgatója egy teljesen más világban mozog, mint autóipari kollégái, maga is hangsúlyozza. Elmondása szerint vállalata nem az autóiparban, hanem a luxuscikkek iparában tevékenykedik, így más szabályok is érvényesek. Míg a prémium szegmensben tevékenykedő autógyártók is küzdenek a hatékonyság növeléséért, Müller-Ötvös azt hangoztatja, hogy több mint 800 óra megépíteni egy autót; 800 órányi kézműves alkotás. A Phantomnál az elkészítés azonban 1200 órába is telhet, mondta a német Automobilwoche lapnak.

Egy Rolls-Royce sem lehet olcsóbb a Ghostnál

Egy luxusmárka számára is fontos, hogy a fiatalabbakat is rászoktassa a luxus ízére – vagy legalábbis arra, hogy vágyakozzanak a gazdagság után. A Rolls-Royce vezérigazgatója úgy látja, hogy a márka jó úton halad efelé. Nem utolsósorban úgy, hogy a viszonylatában olcsónak számító Ghostot piacra dobták, ezzel a Rolls-tulajdonosok átlagéletkora az 56-ról 43 évre csökkent. Ehhez hozzájön még az is, hogy a startupoknak és az örökösödésnek köszönhetően egyre fiatalabbak a szupergazdagok.

A Ghost azonban Müller-Ötvös számára kijelölt egy alsó határt, a Ghostnál olcsóbb nem lehet egy Rolls-Royce sem.

Az ügyfelek igényeinek feltérképezése, kielégítése Torsten Müller-Ötvös számára egész karrierje során központi téma volt. Már 1988 óta különböző vezetői pozíciókat tölt be értékesítési és marketing területeken. A düsseldorfi születésű, üzemgazdász végzettségű Müller-Ötvös 2000 és 2003 között a Mini vállalatnál volt márka- és termékigazgató, az ő felelősségi körébe tartozott a Mini nemzetközi piacra való ismételt bevezetése. 2004 januárjában a BMW központi marketing- és márkamenedzsment vezetője lett. 2008 áprilisa óta ő felelős a BMW termékmenedzsmentjéért és másodlagos piacáért.

Közvetlen ugrás a tiszta elektromobilitáshoz

Érdekes látni, hogy a Rolls-Royce és ügyfelei hogyan kezelik az elektromobilitást és az önvezetést. Egyes Phantom-tulajdonosok számára az emberi sofőr nem csak költségtényező, hanem státusszimbólum, vagy testőr funkciót tölt be.

Ami az elektrifikációt illeti, Müller-Ötvös már a 2011-es Genfi Autószalonon bemutatta elektromos hajtású 102 EX modelljének prototípusát, stílusosan egy megvilágított töltőcsatlakozóval, eddig azonban még nem készült elektromos Rolls-Royce. Müller-Ötvös azonban úgy gondolja, „egyenesen a tiszta elektromobilitáshoz!” Egy csak hat-nyolchengeres dízel vagy hibrid hajtású Phantom nem fordulhat elő. Hosszú távon a gyártó kizárólag tisztán elektromos hajtással tervez. Az első modell a következő évtizedben kerül forgalomba.

Lekéste az SUV-őrületet

Az is meglátszik a Rolls-Royce ügyfelek között, hogy a nagyon gazdagok nem minden esetben térnek el a hagyományos autóvásárlóktól. A márka késéssel csapott le az SUV-trendre, és 2018 végén dobta piacra Cullinan modelljét, ügyfelei igényeire építve.

– A szegmens nagyon érdekes a Rolls-Royce számára, rengetegen érdeklődtek utána ügyfeleink közül – magyarázta Müller-Ötvös 2014-ben. Mindez új információt adott neki a vállalat ügyfeleiről. Két évvel korábban még úgy nyilatkozott, hogy ügyfelei stílusa és ellenszenve miatt nem ülhetnek fel minden őrületnek. – Nehéz elképzelni egy Rolls-Royce terepjárót.

A legnagyobb probléma, mellyel jelenleg Müller-Ötvös szemben áll, nem más, mint a brexit. A márka beszállítóinak csupán 10%-a van jelen Nagy-Britanniában. A fennmaradó 90% esetében a gyártó a szabad kereskedelmi szabályokra és importra támaszkodik. A Rolls-Royce vezérigazgatója számára nem opció az összeszerelés más országba költöztetése.

– Mi vagyunk a brit ipar koronaékszerei. A márka sikere abban rejlik, hogy itt készül, igazi brit alkotás – összegzett.

Kiemelt Partnereink