Gyártók Nem hagy fel a dízelautó-gyártással a Mazda

Nem hagy fel a dízelautó-gyártással a Mazda

autopro.hu/S.A. | 2023.08.17 08:17

Nem hagy fel a dízelautó-gyártással a Mazda

Fotó: Mazda Newsroom

A dízelbotrány óta a dízelmotoros járművek iránti kereslet folyamatosan csökken. Míg a dízeles járművek soha nem örvendtek akkora népszerűségnek Észak-Amerikában, addig mintegy öt évvel ezelőtt a dízelmotoros autók és SUV-k nagy kedvencek voltak Európában. Nemrég azonban a történelem során először az európai elektromos jármű eladások meghaladták a dízelmodellekét. Ám ez nem jelenti azt, hogy az autógyártók felhagynának ezzel a technológiával. Sőt, a Mazda elmondása szerint addig lesz elérhető, ameddig a vásárlóknak igénye van rá.

Tavaly a japán cég két új soros hathengeres motorral lepte meg az iparágat, köztük egy 3,3 literes turbófeltöltős dízellel. Európában ez elérhető a CX-60-hoz, amely csúcsteljesítménye eléri a 251 lóerőt és az 550 newtonméter nyomatékot a lágy hibrid formában. Ezek erős számok egy nem prémium, középkategóriás crossover esetében, és a Mazda elmondása szerint a dízelmotor elérhető marad, ha lesz rá elég kereslet.

„Ha a vásárlók dízelt akarnak, akkor amíg hatékonyan be tudjuk tartani a károsanyag-kibocsátási előírásokat, folytatjuk a dízelek értékesítését” – mondta el a Mazda CX-90 program vezetője, Mitsuru Wakiie a CarExpertnek. „A dízel iránti kereslet manapság nagyon gyengül, így előfordulhat, hogy a dízelmotorok iránti igény nem fog bővülni, ezért ezt az erőforrást egy költséghatékony módon biztosítjuk a dízelmotort igénylő piacoknak, mint amilyen például Japán vagy Ausztrália."

Változnak a fogyasztói igények

A CX-90 szintén a Mazda egy új SUV-ja, amelyet a 3,3 literes turbódízel motorral értékesítenek Ausztráliában. Az Egyesült Államokban ugyanez a modell 2,5 literes hibrid hajtáslánccal vagy 3,3 literes turbófeltöltős hathengeres soros benzinmotor hajtással választható. Az utóbbi teljesítménye 340 lóerő, nyomatéka pedig 500 newtonméter, ezzel a CX-90 a Mazda legerősebb sorozatgyártású modellje.

A történelem során a dízelmotorok az üzemanyag-hatékonyságuk és a benzines társaikhoz viszonyított alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátásuk miatt váltak népszerűvé. Azonban számos tényező hozzájárult a fogyasztói preferenciák éles eltolódásához. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2017-ben a dízelautók az Európai Unióban az új autók eladásainak mintegy 44 százalékát tették ki. 2021-re ez a szám azonban 25 százalék körülire zuhant. Idén júniusban újabb jelentős csökkenés következett be, mindössze 13,4 százalékra – számolt be a Motor1.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink