Gyártók Magyar járműprojekt nemzetközi sikere

Magyar járműprojekt nemzetközi sikere

autopro.hu | 2013.06.21 08:25

Magyar járműprojekt nemzetközi sikere

A járműipar és a közlekedés újdonságai iránt érdeklődők számára valószínűleg nem teljesen ismeretlen az Antro csoport neve. A Vas megyei kisvárosban, Őriszentpéteren bejegyzett Antro Nonprofit Kft. azzal a céllal alakult több mint egy évtizede, hogy olyan ultrakönnyű járműveket fejlesszen, melyek a hétköznapi közlekedésben is megállják a helyüket.

A közönség és a szakma figyelmét először a Solo nevű kísérleti autójuk keltette fel, melyet 2008-ben mutatták be. A nemzetközi fogadtatásra jellemző, hogy a járművet a Time magazin 2010-ben az ötven leginnovatívabb kezdeményezés köré sorolta.

A Moveo Keszthelyen

A Solo egy háromszemélyes, négykerék-meghajtású, elektromos jármű, amelynek energiaellátását a Li-ion akkumulátorok mellett az emberi erő felhasználási lehetőségét biztosító pedálgenerátor és a tetőn levő napcellák egészítik ki. A kompozit karosszériájú prototípus súlya akkumulátorok nélkül 650 kilogramm, és garantálja az elvárt biztonságot.

Ugyanakkor hamar kiderült, hogy egy autó túl nagy falat egy magyar fejlesztőcsapat számára, így – a Solo anyaghasználatára, műszaki megoldásaira alapozva - a gyorsabb piaci megjelenés érdekében nekiláttak egy elektromos robogó fejlesztésének is.

A Moveo névre keresztelt, ultra könnyű, összehajtható elektromos robogó fejlesztése 2008-tól 2011-ig tartott. Ezen időszak alatt három, egymás tapasztalatira épülő robogó változat készült el.

Kárpáti István

„A Moveo robogó jelenleg működő prototípus állapotban van, háromnegyed éven belül gyártani lehetne” – mondja Kárpáti István, a Moveo Zrt. projektvezetője.

A könnyű tömeg főként a repülőgépgyártásból ismert szénszálas kompozitnak köszönhető, de emellett a Moveo több szempontból is egyedi műszaki megoldásokkal rendelkezik. Ilyen például az önhordó héjszerkezet és az összecsukhatóság, amelyet PCT nemzetközi szabadalom véd. Kárpáti István elmondása szerint, ezen tulajdonságok kombinációja miatt kategóriájában jelenleg világelső a Moveo, amely mindössze 25 kilogramm, és összehajtás után is könnyen kezelhető: eltűnnek a koszos részei, bőröndkerekeken húzható, irodában, lakásban is tárolható. A Moveo egy forintért tesz meg egy kilométert, karbantartási költsége gyakorlatilag nincs.

A szinte kerékpár tömegű jármű számos területen csúcstechnológiát vonultat fel, legyenek azok motorok (kerekenként egy), a lítiumos akkumulátor vagy az alumínium alkatrészek. Ezek a megoldások egyben a tömegcsökkentést is szolgálják.

Hivessy Géza

„Ha eszükbe jutottak volna ezek megoldások a nagy moped-gyártóknak, biztos ők is meg tudták volna csinálni. A hagyományos technológiáról áttérni valami másra azonban hatalmas pénzbe kerül, és nekünk meg megvan az az előnyünk, hogy a szénszálas kompozit alapokra építkezve egy teljesen más úton induljunk el” – magyarázza Hivessy Géza, az Moveo műszaki vezetője.

A cég először Magyarországon próbált befektetőt keresni a koncepció felkarolására. Sok lehetőséget megpróbáltak, de eddig nem jártak sikerrel. Úgy vették észre, a hazai tőke nagyon óvatos, csak olyanba szeret fektetni, ami gyorsan és biztosan megtérül. Ráadásul a külföldi érdeklődés mindig élénkebb volt, mint a hazai. Úgy kalkulálnak, hogy egy kis sorozatgyártáshoz körülbelül 550 millió forintnyi tőke kellene. Két évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy német vagy osztrák üzletemberek vállalják fel a projektet, de aztán ez a szál elhalt – idézi fel a történéseket Hivessy Géza.

A Moveo aztán ez év februárjában felkerült a technológiai újdonságokat bemutató Gizmag.com portálra, ami nagy lökést adott az ismertségnek. Több száz levelet kaptak, főként nagyvárosban élőktől, hogy szívesen megvennék a robogót, emellett Új-Zélandtól Brazíliáig jelentkeztek nagykereskedők az értékesítésre.

Ezek után számos más publikáció is megjelent róluk az interneten, és ami talán a legfontosabb: magától jelentkezett egy újonnan indult amerikai, úgynevezett „social crowdfunding” oldal, a Jump Start City. Ennek lényege, hogy először megszavaztatja a közösséget, hogy melyik kezdeményezésben lát fantáziát, majd segít a szükséges tőkét összeszedni. És nem mellesleg közben hírverést is generál az ügynek. A magyar robogő jelenleg az első fázisban van, és több mint reményteli, hogy jelenleg az egész weboldalon az egyik legtöbb szavazattal büszkélkedik.

Érdeklődők gyűrűjében az elektromos robogó

A rövidtávú cél most az – mondja Kárpáti István -, hogy a tengerentúli honlap segítségével összegyűjtenek 500 ezer dollárt, majd ezzel a pénzzel legyártanak száz engedéllyel rendelkező, forgalomba hozható robogót, amelyek majd a világ minden tájékán futnak a városokban és „terjesztik a hírt”.

„Most úgy gondoljuk, egy megvalósult kis lépés sokkal jobb, mint egy meg nem valósult nagy” – foglalja össze a jelenlegi helyzetet a projektvezető.

Kiemelt Partnereink