Gyártók Kínai autókkal indul újra az orosz autógyártás

Kínai autókkal indul újra az orosz autógyártás

autopro.hu/V.M. | 2022.12.22 10:20

Kínai autókkal indul újra az orosz autógyártás

Fotó: Lada

Az ukrajnai háború kitörését követően leállt orosz autógyárak egy részében Kínából importált teljesen szétszerelt egységek (CKD) összeszerelésével indult újra a termelés.

Az Avtotor a kalinyingrádi üzemében készít járműveket teljesen szétszerelt egységekből, míg Moszkvában a Moszkvics gyárban a kínai JAC JS4 átcímkézett változatát készítik Moszkvics 3 jelölés alatt. Hasonló tervekkel rendelkezik az AvtoVaz is, mely a Szentpétervári egységében indítaná el az importált komponensekből álló autók összeszerelését.

Felfut a termelés

Anton Alikhanov, a kalinyingrádi régió kormányzója szerint az Avtotor három kínai autógyártóval szerződött bérgyártásra. Azt nem nevezte meg, hogy mely vállalatokról van szó, Valery Gorbunov, az Avtotor elnöke pedig közölte, hogy nem kívánják megnevezni partnereiket, nehogy másodlagos szankciók sújtsák őket.

Az Avtotor 1500-2000 járművet készül gyártani az év végéig, 2023-ban pedig már 50-70 ezer autó összeszerelése a cél. Az Oroszország elleni szankciók új hullámát elindító ukrajnai háború előtt a cég a BMW, a Hyundai és a Kia számára gyártott autókat Kalinyingrádban. Az ezen gyártókkal kötött szerződéseket felfüggesztették.

A Moszkvics üzemében, melyet korábban a Renault birtokolt, november 23-án indult újra a termelés. Az év végére már kettő típus fog itt készülni, az egyik a már említett 3-as, míg a másik a 3e, ami a JAC iEVs4 másolata. Idén 600 autót fognak összeszerelni az üzemben, továbbá cél, hogy két éven belül évi 120 ezerre futtassák fel a termelést.

Az AvtoVaz Szentpéterváron kezdené meg új Lada modellek gyártását. A korábban a Nissan által üzemeltetett gyárban helyi médiaértesülések szerint szintén kínai járművek másait szerelnék össze. A Fontanka lap beszámolója szerint rövid távon ez az egyetlen lehetőség a termelés megkezdésére, azonban az orosz OEM még nem kötött megállapodást kínai autógyártókkal.

Kínai dominancia

2022 decemberére mindössze 16 autómárka van jelen az orosz piacon, szemben az egy évvel korábbi hatvannal. A Lada, a GAZ és az UAZ orosz márkákon kívül mindegyikük kínai.

A nyugati autógyártók helyi gyártásának leállása az orosz beszállítói szektort is komolyan érinti. A kínai OEM-ek nem érdekeltek az orosz gyártású alkatrészek használatában, ami a beszállítók jövőjét kérdésessé teszi – írja cikkében az Automotive Manufacturing Solutions.

A beszállítók számára fénysugarat az utópiac kiszolgálása, valamint az üzbegisztáni autógyárak esetleges ellátása jelent – utóbbi megvalósítása érdekében már folynak tárgyalások.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink