Gyártók Kínai autógyártó ellen folytat nyomozást India

Kínai autógyártó ellen folytat nyomozást India

autopro.hu/M.M. | 2023.08.07 10:19

Kínai autógyártó ellen folytat nyomozást India

Fotó: Facebook/BYD

Kettő forrás szerint is összesen mintegy kilencmillió dollárral (730 millió rúpiával) kevesebb adót fizethetett be az indiai államnak a BYD, amelynek ázsiai terjeszkedési terveit Kína és India feszült viszonya húzta keresztül. A gyártóval szemben vizsgálatot is indítottak az indiai hatóságok.

A vizsgálat annak ellenére folyik, hogy az összeget azóta már befizette a kínai autógyártó, ami a nyomozás miatt további büntetésekkel és adóterhekkel szembesülhet a közeljövőben. Az indiai adóhivatal még nem adta ki a vizsgálat eredményét, amellyel szemben a BYD a jövőben fellebbezhet majd.

A kínai autógyártó a több mint egy milliárd dollár értékű, Indiában tervezett beruházásának bejelentése után került fokozott ellenőrzés alá, a határos országokból, köztük Kínából érkező külföldi befektetésekre vonatkozó szigorú szabályok miatt. A BYD azóta tájékoztatta az indiai vegyesvállalati partnerét arról, hogy a körülmények miatt elvetheti az indiai projektjét.

Indiában a kínai vállalatokat a 2020-as határmenti összecsapások óta vetik alá szigorú átvilágításoknak. A szintén kínai telefongyártó céget, a Xiaomit például azzal vádolják, hogy jogdíjak címén utalt át nagyobb összegeket külföldi szervezeteknek - mely vádakat azóta a vállalat meg is támadott a bíróságon.

Rosszul használhatták ki a jogi kiskaput

Az indiai adótörvények értelmében az állam az országba teljesen készen importált elektromos autókat a jármű értékétől függően 70 vagy 100 százalékkal adóztatja meg, azonban az autóalkatrészeket, amelyekből a járművet az országon belül szerelik össze, már csak 15 vagy 35 százaléknyi vámmal sújtja.

Habár az utóbbi számok viszonylag barátságosak, csak olyan esetben tudja olcsóbban megúszni az autógyártó a behozatalt, amennyiben az olyan alkatrészek, mint a motorok, vagy az akkumulátor nem a karosszériára szerelve érkeznek meg az országba. Az egyik forrás szerint ezt a kitételt nem teljesítette a BYD, azaz az alkatrészek árának 70 vagy 100 százalékát kellett volna adóként befizetniük.

Se az érintett járművek száma, se a szabálysértés periódusa nem tisztázott még. A BYD 2022 óta mintegy 1960 autót adott el Indiában a kormány adatai szerint. A kínai cég miután több mint 200 millió dollárt fektetett az indiai piacba, a vállalati flották számára továbbra is forgalmazza az Atto 3 elektromos SUV-t és az e6 elektromos autót, valamint tervezi, hogy még az idén piacra dobja a Seal nevű villanyhajtású szedánját – idézte fel a Reuters.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink