Gyártók Képes a Tesla az elektromos autók alkatrészeinek piacát elhódítani Kínától?

Képes a Tesla az elektromos autók alkatrészeinek piacát elhódítani Kínától?

autopro.hu/E.L. | 2020.10.25 16:23

Képes a Tesla az elektromos autók alkatrészeinek piacát elhódítani Kínától?

Fotó: Tesla

A Tesla a szeptemberi Akkumulátor Napon megígérte, hogy felrázza az akkumulátorok ellátási láncait azáltal, hogy áttér az akkumulátorcella-gyártásra, sőt a lítiumbányászatba is belekóstolna. A legtöbb ilyen lépés jelentős technológiai fejlődést igényel, ezért megkérdőjelezhető, hogy ezek a célkitűzések mennyire realisztikusak.

Hirdetés

A legnagyobb bejelentés vitathatatlanul az volt, hogy a Tesla átvenné az irányítást a katód teljes ellátási lánca felett. A vállalat terveket is készít egy kobaltmentes katódról, ahol a katód alkalmazásától függően vasra, nikkel-mangán keverékére vagy tiszta nikkelre cserélné a kobaltot. Van még némi találgatás azt illetően, hogy a Tesla közvetlenül befektetne vagy akár átvenné egy jelentős akkumulátor-beszállító irányítását. Vivas Kumar, a Tesla volt alkalmazottja, aki jelenleg az elektromos jármű és akkumulátor tanácsadó Benchmark Mineral Intelligence vállalat fő tanácsadója, megjegyezte, hogy a Tesla valószínűleg nem éri el ezeket a célokat a következő két-három évben.

Az akkumulátorgyártási piac erőviszonyának átalakulása

A Benchmark elemzői arra a következtetésre jutottak, hogy a bejelentések egyik fontos eleme nemcsak a Tesla által előterjesztett kilowattóránkénti költségcsökkentés, hanem az akkumulátorgyártásban az erőviszonyok eltolása Kínától. Míg Kína a globális lítium-ion akkumulátorok alapanyagszükségletének a 23 százalékát állítja elő, ezek 80 százalékát finomítja, ami azt jelenti, hogy annak ellenére, hogy az elemeket az Egyesült Államokban vagy Európában szerelik össze, mégis Kínától függenek. Ezek alapján van értelme annak, ha a Tesla lítiumbányászatba kezdene. Azonban Észak-Amerikában nincs elegendő nyersanyag a teljes járműpark villamosításához. Ha a Tesla hozzálát bányászati tevékenységéhez, az újabb kérdést vet fel a lítiumos ellátási lánc és a Tesla közti kereskedelmi megállapodást illetően. Vajon a világ legnagyobb lítiumtermelői akarnak-e üzletelni azzal a céggel, amelyik elveszi a piaci lehetőségeiket?

Az akkumulátorcellákban használt nyersanyagok feldolgozása és finomítása szintén felmerülő lehetőség a gyártók és beszállítók számára az egész értékláncban. A PwC Autofacts tanulmánya szerint ez a tevékenység az akkumulátormodul értékének akár 29 százalékát is elérheti, szemben a modul gyártásához köthető 26 százalékkal. Ez arra utal, hogy jövedelmező lehetőségek vannak a cellák anyagának bányászatán, illetve a cellák gyártásán kívül is.

„Kutatásunk során azt tapasztaltuk, hogy a cella legdrágább részét nem a nyers lítium, fém vagy grafit jelenti. Az akkumulátorok létrehozásának drága részét a nyersanyagok feldolgozása jelenti: az elektrolitoké, anódoké, katódoké és az őket körülvevő alumíniumé. Ezen a területen van egy hatalmas költségtényezőnk és egy hatalmas bevételszerzési lehetőségünk, amelyet úgy tűnik, hogy szinte egyáltalán nem használtak ki az autóipari értéklánc szereplői” - mondta Christoph Stürmer, a PwC Autofacts globális vezető elemzője.

Mindez arra enged következtetni, hogy a saját anyagainak bányászata nélkül is jelentős lépés a cellagyártásba és az anyagfeldolgozásba való beszállás.

Vertikális integráció és diverzifikáció

Egyes elemzők szerint a Tesla az akkumulátorok ellátási láncának további integrálására törekedhet azáltal, hogy felvásárol, vagy jelentős részesedést szerez egy akkumulátor-beszállítóban. Mike Vousden, a GlobalData autóipari elemzője arra tippelt, hogy a Tesla átveheti a dél-koreai LG Chem, a lítium-ionos akkumulátorok jelenlegi legnagyobb beszállítójának akkumulátor-üzletágát.

„Az LG Chem nemrég bejelentette, hogy külön vállalatba helyezné az akkumulátor-üzletágat, ezzel több forrást biztosítva a beruházásokhoz" - kommentálta Vousden. „A Tesla érdekelt lehet ennek az üzletágnak az átvételében.”

Nem a Tesla az egyetlen gyártó, amely saját akkumulátorokat állít össze, de nehéz találni olyan OEM-et, amelyik ne Kínából szerezné be azokat. Jelenleg az egyedüli OEM, amely jelentős saját cella-előállítással is rendelkezik, a BYD, amely Kínában, valamint számos fejlődő országban a belső égésű motoros autók és az elektromos modellek egyik meghatározó szereplője.

Az év elején a Tesla engedélyt kért Texasban, hogy egy cellagyártó egységet alakítson ki az államba tervezett gyárban. Az üzemet a Cybertruck pickup gyártására tervezik.

Eközben a Tesla az akkumulátorgyártást illető bejelentéseken túl sem tétlenkedik. A Model 3 Kínában hamarosan kobaltmentes lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokkal érkezik, melyeket a Reuters meg nem erősített forrásai szerint a CATL gyárt. Hogy hány bejelentése lesz sikeres a Teslának az akkumulátorok gyártását illetően, azt még nem lehet tudni. Azonban amikor elkészül új berlini üzeme, a Tesla azon kevés nem európai gyártók között lesz, amelyek helyben állítják össze az elektromos autókat, ezzel még nagyobb súlyt helyezve az ellátási láncokra – számolt be az Automotive Logistics.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink