Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Három üzeme is leállt a Stellantisnak
2024.04.26 09:18Szerszámgép innovációk sorát hozza az MTC az Ipar Napjaira
2024.04.26 08:23Beszerzési Konferencia 2024 – Tangó a forró parketten
2024.04.26 07:19Áttörést ért el a Siemens
2024.04.26 06:24Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Karbonsemleges acélba fektet a Volvo
A Volvo Cars a svéd SSAB acélgyártóval fog össze annak érdekében, hogy megvizsgálja a fosszilis energiahordozók nélkül előállított, magas minőségű acél használatának lehetőségét autóiban.
A Volvo az első autógyártó, ami együttműködésre lép az SSAB vállalattal, és részesévé válik annak Hybrit kezdeményezésének, aminek célja gyakorlatilag karbonsemlegesnek tekinthető acél előállítása fosszilis energiahordozók használata nélkül.
A Hybrit projektet az SSAB a svéd LKAB bányavállalattal, illetve a szintén svéd Vattenfall energiaipari vállalattal közösen indította el. Pontos célja a tradicionális acélgyártás elengedhetetlen elemét képező szén kokszolásának helyettesítése vízből, megújuló forrásból származó elektromos árammal nyert hidrogénnel.
A Hybrit projekt keretében az észak-svédországi Luleå városában építenek fel egy tesztüzemet az új gyártási technológia tesztelésére. Az itt előállított acélt a Volvo egy koncepcióautójában használhatja fel.
Az SSAB 2026-tól tervezi kereskedelmi forgalomba hozni az új technológiával készített acélt, míg a Volvo a világ első autógyártójaként akarja azt beépíteni sorozatban gyártott járműveibe.
Az acélipar a világ szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül hét százalékáért felelős, mivel a szén-dioxid-intenzív, szén kokszolásán alapuló technológia a domináns acélgyártási eljárás.
Előrelépés a dekarbonizációban
A Volvo esetében a tradicionális hajtású új autók gyártásakor keletkező szén-dioxid-emisszió 35 százaléka köthető az ércbányászathoz és az acélgyártáshoz. A tisztán elektromos modellek esetében ez az arány húsz százalék.
Az SSAB által kínált, új technológiával készített acél használata támogatni fogja a kínai Geely tulajdonában lévő vállalat dekarbonizációs céljait. 2030-ra a Volvo kínálatában kizárólag teljesen elektromos modellek fognak szerepelni, míg 2040-re teljes működését klímasemlegessé fogja alakítani.
Más gyártók ugyancsak felismerték az acélfelhasználásban rejlő emissziócsökkentési lehetőséget. A Mercedes-Benz például szintén egy svéd vállalattal, a H2 Green Steellel lépett együttműködésre. A vállalat, szintén a már fentebb tárgyalt karbonsemleges technológiával 2024-ban készül megkezdeni az acél gyártását, amit aztán a Mercedes-Benz 2025-től építhet be járműveibe.