Gyártók Elkészült az első négy motor, a német főnök pezsgőt bontott

Elkészült az első négy motor, a német főnök pezsgőt bontott

Kuthi Áron | 2018.11.13 08:51

Elkészült az első négy motor, a német főnök pezsgőt bontott

Huszonöt éve még az egykori győri vagongyártól megvásárolt gyárterület első létesítményében kezdte tanulni az Audi-motor összeszerelését Csendes Imre, aki azóta is az Audi motor-összeszerelő üzemében, a végellenőrzésnél dolgozik. Negyed évszázad nem kis idő, 2016-ban ünnepelte a vállalat a 30 milliomodik motor legyártását. A vállalat egyik legrégebbi munkatársa nem tudná megmondani, hány motorszéria futott át a keze alatt, de az első motor összeszerelése élénken él az emlékeiben. A győri Audi generációknak ad már munkát, Imre fia is a vállalatnál dolgozik.

Ma az Audi Hungaria 12 900 munkatársa közül hatezer szakember több mint 8 800 motort gyárt naponta a Volkswagen-konszern 32 járműgyártó telephelye számára. Győrben csak tavaly 1 965 165 motor készült. Mint Csendes Imre mondja, a gyártástechnológia fejlődése ellenére a munkája negyed évszázad alatt nem változott jelentősen. Mégis fontos szerepet töltenek be azok a tesztpadok, ahol dolgozik.

– Régebben tizenhat tesztkabin volt, most már csak négy, mivel a nagyobb gyártásbiztonság miatt kevesebb motort ellenőrzünk. A motorok ma már három ellenőrzési ponton is átmennek, mielőtt a végén hozzánk kerülnek. Az automata kiválasztással tesztre kijelölt motort beindítjuk, pár percig járatjuk, és funkció, tömítettség szempontjából vizsgáljuk – avat bele a részletekbe. Győrben jelenleg a háromhengeres 1 literes, a négyhengeres 1,2-es, az 1,4-es és az 1,5 literes, valamint a globál gyártósoron az 1,8-as és 2 literes motorok készülnek. Nyáron indult el a vállalatnál az elektromos meghajtású motorok sorozatgyártása.

– Huszonöt év alatt több száz motortípus ment át a kezem alatt, pontos számot nem is tudnék mondani – vallja be. Az eltelt idő alatt Győr az Audi számára vitathatatlanul stratégiai gyártó telephellyé vált, jelentősége folyamatosan nő. Ma már szinte az Audi teljes motorválasztéka Győrből érkezik.

Csendes Imrét természetesen a kezdetekről is kérdeztük, hiszen ott volt az első lépéseknél. – 1993. szeptember 27-én harmincegynéhány munkatárssal indult az Audi Hungaria története. Három hétig képzésekre, oktatásokra jártunk. Először a motorok összeszerelését tanultuk, ezt pedig nem lehetett másként, mint hogy rengetegszer szétszedtük és összeraktuk ugyanazt a motort. December elejéig négy motort szállítottak ki. Ennek örömére a német főnök odajött hozzánk és pezsgőt bontott… Ez egy emberi, örömteli gesztus volt, szívesen emlékszem a kezdeti időkre. Ezalatt már építették a gyártócsarnokot, a hengerfej-megmunkáló sort, és a következő évben megindult a sorozatgyártás – idézi fel.

A motorgyártás mellé 1998-tól társult a járműgyártás. Csendes Imre mindvégig motorgyári munkatársként, de végigélte a TT Coupé gyártásának épp húsz évvel ezelőtti kezdetét, az A3 Limousine, az A3 Cabriolet, majd az új TT Coupé és a TT Roadster bevezetését. Mint mondta, jópár kollégát tanított már meg a szakma fortélyaira, sokan és sokszor fordulnak hozzá tanácsért.

A kérdésre, hogy lehetne-e újat mondani neki egy Audi-motorról, azt válaszolja, a technológia változását muszáj követnie mindenkinek, ő is próbál lépést tartani a szükséges új ismeretekkel, igyekszik naprakészen tartani minden, a munkájához szükséges tudást. A folyamatos oktatást egyébként valóban komolyan gondolják az Audinál, a beszélgetés alatt észrevesszük, hogy számos, a műszakját valószínűleg épp leadott munkatárs indul a „Pipacs”, azaz a rendezvényközpont felé, ahol workshopokat, előadásokat tartanak, kiállításokat is rendeznek. A vállalatnak projekt- és oktatóközpontja is van. A 2011-ben megnyitott oktatóközpontban naponta akár ötszáz munkatárs is részt vehet különböző képzéseken, oktatásokon és gyakorlatorientált tréningeken. A duális szakképzés diákjai is itt tanulják választott szakmájuk gyakorlati elemeit.

Csendes Imre büszkén mondja, hogy fia idén érettségizett, és a nyáron szintén itt kezdett az Audinál. Ő villanyszerelőként végzett és most a műszerfal előszerelését végzi. – Még meg sem kapta az érettségi bizonyítványát, már meg is volt az állása. A munkatársi ajánlási programon keresztül javasoltam őt az Audinak, így mindenki jól járt, hiszen én plusz juttatást kaptam ezért, ő pedig biztos álláshoz jutott - tette hozzá Imre.

A négykarikás vállalat immár generációknak ad perspektívát – újabb 25 év múlva pedig talán majd Imre unokájának is.

Kiemelt Partnereink