Gyártók Az MAN nem fejleszt Euro 7-es buszokat

Az MAN nem fejleszt Euro 7-es buszokat

autopro.hu/P.B. | 2023.06.05 15:20

Az MAN nem fejleszt Euro 7-es buszokat

Fotó: MAN

Az MAN autóbuszgyártó nem fektet be az Euro 7-es technológiába, ehelyett 2030-tól csak zéró emissziós autóbuszokból fog állni a városoknak szánt portfóliója. A gyártó ezzel együtt be is mutatta Barcelonában legújabb elektromos modelljét, a Lion’s City 10-et.

„2030-tól kezdve egyetlen belső égésű motorral szerelt városi buszt sem fogunk eladni Európában” – mondta Heinz Kiess, az MAN Truck & Bus buszos termékmarketingért felelős vezetője az UITP Global Transport Summit 2023 rendezvényen. „Az európai városi autóbusz-piac alakulását tekintve nem látjuk, hogy a gázos hajtásláncoknak piaca lenne a jövőben. Helyet látunk az üzemanyagcellás buszoknak, de a buszpiac legfeljebb 10 százalékát érintheti” – tette hozzá.

Mint ismert, az Európai Bizottság novemberben új kibocsátási határértékeket javasolt az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási normák esetében. Bár a rendelkezést számos tagállam és autógyártó kifogásolja, jelen állás szerint a 3,5 tonna feletti autóbuszok és teherautók esetében ezek a határértékek 2027-től – a kisebb haszongépjárművek és személygépkocsik esetében pedig már 2025-től – kötelezőek lesznek.

Túl szűkös a határidő

A problémát az jelenti, hogy amennyiben egy gyártó az Euro 7-es szabványoknak megfelelő járműveket akar az utakra helyezni, akkor a műszaki és pénzügyi forrásait el kellene vonni a károsanyag-kibocsátásmentes technológiák fejlesztésétől – például a hidrogén üzemanyagcellás vagy akkumulátoros elektromos járművektől –, és vissza kellene téríteni a belső égésű motorokhoz, miközben 2035-től már csak zéró emissziós járműveket helyezhetnek forgalomba Európában.

A problémára Frederik Zohm, az MAN fejlesztési igazgatója is rámutatott. Szerinte a politikusoknak „egy-két kérdést el kellene engedniük”, például a tervezett Euro 7-es szabályozást, amely sok pénzbe kerül a gyártóknak, amit aztán nem tudnak alternatív hajtásokba fektetni.

A barcelonai UITP-n az MAN bemutatja a Lion’s City 10 E-t is, az elektromos buszcsalád legújabb modelljét. Ez teszi teljessé az akkumulátoros elektromos Lion’s City E városi buszsorozatot, amely immár 10,5 méteres, 12,2 méteres és 18,1 méteres változatokból áll.

Az új, 10,5 méteres buszt 2023 eleje óta gyártják az MAN lengyelországi városi buszgyárában, Starachowicében. 160 kilowatt folyamatos vagy 240 kilowatt csúcsteljesítménnyel bír. A buszt NMC (nikkel-mangán-kobalt) akkumulátorokkal szerelik fel, ezekből négy vagy öt csomag kerül a tetőre. A kapacitás 320 kilowattóra, ami 235 kilométeres hatótávolságra elegendő, vagy 400 kilowattóra, ami 300 kilométert biztosít.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink