Gyártók A világ legnagyobb dízelmotorgyárát is átformálja az elektromobilitás

A világ legnagyobb dízelmotorgyárát is átformálja az elektromobilitás

autopro.hu/V.M. | 2021.02.01 04:20

A világ legnagyobb dízelmotorgyárát is átformálja az elektromobilitás

Fotó: Media Groupe PSA

A következő években is folytatódni látszik az autóipar dízelhajtástól való elfordulása, amit az is mutat, hogy a világ legnagyobb dízelmotorgyárát, a Stellantis kelet-franciaországi Trémery-ben található üzemét fokozatosan elektromotorok készítésére állítják át. Az egységben valószínűleg nem lesznek elbocsátások, az elektrifikáció azonban csak Franciaországban és Németországban sok tízezer állás jövőjét teszi kérdésessé.

2020-ban az egységben előállított motoroknak még csak kevesebb, mint tíz százalékát tették ki az elektromosok. Idén a tavalyi mennyiségnek a kétszeresét, 180 ezer darabot fognak gyártani, 2025-ben pedig már 900 ezer darabot, ami a létesítmény járvány előtti kibocsátásának felének felel meg.

A dízelek iránti kereslet 2015-ös dízelbotrány miatti esése, karöltve a szigorodó uniós emissziós előírásokkal, arra sarkalja az autógyártókat, hogy csökkentsék a dízelvariánsok kínálatát, egyúttal bővítsék az elektromos modellekét. Az elektromos motorok azonban ötödannyi alkatrészből állnak, mint egy átlagos dízelerőforrás, így az iparág elektrifikációja sok munkahelyet sodor veszélybe.

A CFTC szakszervezet egyik képviselője, Laetitia Uzan a Reuters-nek elmondta, hogy lehetséges, a háromezer főt foglalkoztató francia üzemben is kevesebb munkáskézre lesz szükség a jövőben, azonban bízik benne, hogy a létszámcsökkenés „egész természetes módon”, az idősebb dolgozók nyugdíjba vonulásával fog megvalósulni, így nem lesz szükség elbocsátásokra.

Sokak megélhetése válik kérdésessé

Bár az üzem dolgozóinak létszámát fájdalommentes módon csökkenthetik, iparági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy sok más európai gyárban az elektromobilitás elbocsátásokat hozhat, mivel a vállalatoknak kezelniük kell már jelenleg is fennálló túlkapacitásaikat.

A francia Autóipari Platform (PFA) iparági szövetség becslése szerint Franciaországban 15 ezer dízelgyártáshoz kötődő állás forog veszélyben. Az autóipar közvetlen módon összesen 400 ezer franciának nyújt megélhetést.

A német IAB munkaerőpiaci kutatóintézet szerint százezer német állás tűnhet el az elektromos járművek érkezésével, ami a német autóipari pozíciók mintegy nyolcada.

„Példátlan év” lesz az idei

A dízelek háttérbe szorulása gyors ütemben zajlik Európában, ahol a JATO Dynamics statisztikái szerint az újautó-eladásoknak még körülbelül felét tették ki dízelek 2015-ben. Az IHS Markit gazdasági előrejelzéssel és tanácsadással foglalkozó vállalat szerint 2021 „példátlan év” lesz a dízelekről átállás szempontjából. Kutatói szerint idéntől legalább húsz modell nem lesz többé dízelmotorral választható Európában.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) úgy számol, hogy idén 29 új tisztán elektromos és hét új plug-in hibrid típus válik elérhetővé Nagy-Britanniában, szemben a 26 új belső égésű motorossal, amik közül csak 14 lesz kapható dízelmotorral is.

Amellett, hogy folyamatosan szélesedik az elektromos autók – vagyis a hibridek, plug-in hibridek és tisztán elektromosok – kínálata, a JATO Dynamics adatai szerint 2020 szeptemberében értékesítésük az Európai Unióban, az eddigi első alkalommal meg is haladta a dízelmotorral szereltekét.

Az első kilenc hónap folyamán a tisztán elektromos, illetve a plug-in hibrid modellek uniós eladásaiban 122 százalékos növekedés ment végbe éves összevetésben. Ugyanekkor a teljes autópiac 29 százalékkal zsugorodott, így a kettő elektromos alkategória modelljei a teljes értékesítések nyolc százalékát alkották.

Kiemelt Partnereink