Gyártók A Forma 1-et hívja segítségül a Mercedes

A Forma 1-et hívja segítségül a Mercedes

autopro.hu/P.B. | 2023.05.06 08:18

A Forma 1-et hívja segítségül a Mercedes

Fotó: Mercedes-Benz Group Media

A járműiparban eddig is megszokott dolog volt, hogy az autóversenyzésből – akár annak csúcsáról, a Formula 1-ből – szivárognak át a fejlesztések az utcai autókba. A Mercedes-Benz azonban egy eddig példátlan módon, az elektromobilitáshoz hívja segítségül F1-es istállóját.

A Mercedes-Benz bevonta Forma-1-es csapatát az elektromos autók fejlesztésének mérnöki folyamatába, hogy sokkal hatékonyabb elektromos járműveket építsen. Emellett cél az autók fejlesztési idejének jelentős - negyedére vagy még jobban – csökkentése.

Maga a folyamat nem jelenthet meglepetést, hiszen eddig is kerültek át Formula 1-es mérnöki fejlesztések utcai autókba. Azonban az, hogy a Mercedes az elektromos járművek gyorsabb megépítésére, és azok hatékonyságának növelésére vonja be F1-es mérnökeit, példa nélküli, mivel a versenyzési gondolkodásmódot és technológiai szakértelmet közvetlenül a termékfejlesztésbe ágyazza be a gyártó.

„A Mercedes F1-es csapata segíthet abban, hogy a gyártó visszatérjen a versenybe – mondta Steven Merkt, a TE Connectivity, egy jelentős autóipari beszállító közlekedési megoldásokért felelős vezetője arra utalva, hogy az elektromos autók terén elsősorban a Tesla, de más cégek is sokkal jobb eladásokat érnek el, mint a hagyományos gyártók, akár a Mercedes.

„Senki sem érez nagyobb nyomást arra, hogy vezesse az innovációt, mint a Mercedes. Ha nem ezt teszik, már nem a Mercedes lennének” – tette hozzá.

Vannak eredmények

A Mercedes tavaly mutatta be EQXX koncepcióautóját, egy szuperhatékony, több mint 1200 kilométeres hatótávolságú elektromos autót, amit a német prémium autógyártó Formula 1-es csapatával közösen fejlesztett Angliában. Az EQXX elkészítése mindössze 18 hónapot vett igénybe, és a mérnökök remek eredményeket értek el a hajtás hatékonyságának növelésében, valamint a légellenállás javításában.

Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezérigazgató-helyettese szerint a cégnek olyan előnye van a Formula 1-nek köszönhetően, ami másoknak nem áll a rendelkezésére. Ez az előny az autók fejlesztési idejében mutatkozhat meg: a sebesség egyre fontosabb az autógyártásban, mert az újabb belépők, mindenekelőtt a Tesla sokkal gyorsabban tudnak modelleket fejleszteni vagy módosítani, mint a régi autógyártók. A gyorsan fejlődő kínai elektromos járműgyártók átlagosan 2,5 évre csökkentették a fejlesztési időt, és innovatív, olcsóbb modelleket dobnak piacra Európában.

A szakember elmondta, hogy az F1-es megközelítést alkalmazva a Mercedes átlagosan 58 hónapról lerövidítette az új járművek fejlesztési idejét 40-50 hónap közé, de cél, hogy a harmincas tartományba vigyék le ezt az értéket.

A hatékonyság is fontos

A fejlesztés gyorsasága mellett az autógyártók hatékonyabbá akarják tenni az elektromos járműveket, vagyis növelni szeretnék azok hatótávolságát és egyben csökkenteni a fejlesztési költségeket.

„A hatékonyság kulcsfontosságú tényező az elektromos járművek globális elterjedésének felgyorsításában” – véli Schäfer.

A versenyzésben jellemző gondolkodásmódot alkalmazva a Mercedes F1-es csapatának angliai mérnökei és a stuttgarti csapat közösen dolgoztak az EQXX elkészítésében – olyan rugalmas megközelítést alkalmazva, amely lehetővé tette a fejlesztést már az akkumulátorok elkészítése előtt.

A közös munka meghozta a gyümölcsét: az EQXX feleakkora akkumulátorral, mint amivel az EQS SUV rendelkezik, a jó aerodinamikai mutatóinak hála több mint 1200 kilométert tudott megtenni Stuttgarttól az angliai Silverstone-ig egyetlen töltéssel, 8,3 kilowattóra energiát fogyasztva 100 kilométerenként – írja a Reuters.

Annak érdekében, hogy az EQXX elemeit 2024-ben sorozatgyártásba vigye az új, kompakt Mercedes Modular Architecture (MMA) járműplatformon, a német autógyártó kifejlesztette rastatti üzemének digitális ikerpárját – így ugyanezt az autót Magyarországon és Kínában is gyártani tudják majd - mondta Schäfer.

Mások is követhetik a példát

A Ford bejelentette, hogy 2026-ban visszatér az Formula 1-be, ami „hihetetlenül költséghatékony platformot biztosít az innovációhoz, az ötletek és technológiák megosztásához” – mondta Jim Farley vezérigazgató februárban.

A Volkswagen pedig korábban azt nyilatkozta, hogy az új kínai modellek piacra kerülésének idejét négy évről a kínai 2,5 éves átlagra kívánja csökkenteni, részben több kutatás és fejlesztés lokalizálásával. Emellett a Volkswagen Csoporthoz tartozó Audi is belép az F1 világába, és a Porsche esetében is léteznek ilyen tervek.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink