Gyártók Vezettük a Renault Talismant

Vezettük a Renault Talismant

Biró Csongor | 2015.11.23 08:27

Vezettük a Renault Talismant

Nem a Laguna utódja, de nem is a Safrane, vagy a Latitude leszármazottja az új Renault Talisman, amely főként különleges szépségével és kifinomult testre szabhatóságával mérettetik meg januártól a felső-középkategóriában.


Technikás a futóműve

Az autó különlegessége a multi-sense-nek nevezett rendszer, amely a vezető kívánságának megfelelően hangolja a 4Control rendszer négy kormányzott futóművét és a vezérelt felfüggesztést. Ezek mellett a kormány, az EDC automata váltó, vagy akár a műszerek, a fedélzeti hangélmény, vagy a belső hangulatvilágítás mind egy kézben futnak össze. A mugellói tesztpályán kipróbáltuk az összkerék-kormányzás előnyét hirtelen irányváltáskor, a jávorszarvas tesztet 60 kilométer/órás sebességgel magabiztosan és határozottan teljesítette a Talisman, éreztük, ahogy az elsőkkel ellentétes irányba elforduló kerekek odatapasztották a kocsit az aszfalthoz. Amíg a 4Control rendszer az autó oldalirányú dinamikáját felügyeli, a felfüggesztés a függőleges mozgásokért felel. Ez a rendszer az, amely az utazás kényelméről gondoskodik, nevezetesen arról, hogy puhán rugózik-e az autó, vagy „pattog”. A felfüggesztés vezérlése állandóan monitorozza a csillapítók mozgását, a kormánymozdulatokat, sávváltást, gyorsítást, fékezést. A lengéscsillapítókban található mágnesszelepeken keresztül a Talisman folyamatosan regisztrálja a fenti paramétereket és másodpercenként közel 100 alkalommal avatkozik be. Összhangban működik a fedélzeti (CAN - controller area network) vezérlő számítógéppel. Az ESP érzékelőitől jövő jelcsomagokkal együtt a teljes adatmennyiséget feldolgozza olyan paraméterekkel együtt, mint a kerekek forgási sebessége, a kormány állásszöge, a hossz- és keresztirányú gyorsulás, a motor nyomatéka, a fékkör nyomása stb. Ez az exkluzív Renault-szabadalom, amelyet az Espace-ban vezettek be (és a Megane-ban is megjelenik) gyakorlatilag folyamatos és teljes kontrollt jelent a futómű fölött.

Autópályán nagy sebességnél a dilatációs hézagokat nem szereti az intelligens futómű, könnyen arrébb ugrik pár centit a kocsi, két kézzel kell markolni a kormányt, ez amúgy is erősen javallott.

Franciás a kényelme

Kényelmes ülései egyszerre kínálják a masszázs, a szellőzés és a fűtés funkcióját. 8,7 hüvelykes érintőképernyős tabletjén online tartalmakat is elérhetünk, felárért Bose hangzás élvezhető, színes vetített kijelző navigál, a vezetőtámogató rendszerek egész garmada vigyáz ránk. A Renault Talismant olyan kétzónás automatikus klímával szerelik, amely páraérzékelőt is tartalmaz. Ha az utastéri levegő nedvességtartalma átlép egy bizonyos határértéket, akkor a rendszer bekapcsol. A klíma tartalmaz továbbá aktív szenes szűrőt, amely a szennyező anyagokat és gázokat, valamint a kellemetlen szagokat hivatott kiszűrni. Az első ülések támlái a világon először a cover carving technology segítségével készültek. Egy olyan félig merev héjszerkezetről van szó, amely egyszerre ellenálló, hajlékony és könnyű. Ez az ötletes Renault-találmány még több teret enged a dizájnerek képzelőerejének. Ennek köszönhető a hátsó lábtér 3 centis növekedése is, továbbá az autó általános súlycsökkentése (1 kilogramm csökkenés a hagyományos műanyag héjszerkezethez képest).

1,6-os a legnagyobb motor

Hossza 4,85 méter, szélessége 1,87 méter, magassága 1,46 méter, tengelytávja 2,81 méter. Csomagtere 608 literes, mindezt egy szedán sportos idomaival. 1,5-1,6 literes motorkínálatában megtalálható a TCe 200-as motor valamint az Energy dCi 110, 130 és az Energy dCi 160 dízelmotorok is. Aerodinamikai együtthatója (Cx = 0,27) kedvező, 200 kilóval könnyebb, mint az Espace. Tömege motorváltozattól függően 1,4-1,5 tonna.

Az 1,5-ös motorral indul a kínálat, az lesz nálunk a legolcsóbb 7,5 millió forint körüli beugró változat. Legnagyobb nyomatéka 260 Nm, amely percenként 1750 fordulattól a rendelkezésünkre áll. A 130 lovas 1,6 literes erőforrás legnagyobb nyomatéka 320 Nm, a tesztelt biturbó 1,6 literes változat 160 lovas és nyomatéka combos 380 newtonméter. Ezzel igazán izgalmas a Talisman vezetése, főként sport üzemmódban érezzük fickósnak. A dinamikus tesztelés során 6,2 litert fogyasztott 100 kilométerenként a csúcsfelszereltségű Initiale Paris változat. Ez a dízelmotor a Renault Twin Turbo technológiáját kapta meg. Az egyik turbófeltöltő alacsony tehetetlenségű, induláskor, valamint az alacsonyabb fordulatszám-tartományban segít. 265 Nm-es nyomatékát már 1250 fordulat/perctől adja. A második turbófeltöltő széles fordulatszám-skálán képes az autót lendületben tartani. Ehhez a blokkhoz 6 sebességes EDC váltó tartozik. A Talisman minden dízelmotorját a részecskeszűrő mellett NOx csapdával is felszerelték. Az LNT (lean NOx trap) karbantartásmentes technológia. Nulláról 100 kilométer/órás sebességre 9,4 másodperc alatt jut el az erős dízel, végsebessége 215 kilométer/óra.

Az egyhatos benzines 150 és 200 lóerős változatban érhető el, a gyengébbik 220 Nm nyomatékát 2500-as percenként fordulaton adja le.

Kizárólag a 7 sebességes dupla kuplungos EDC automata váltóval érhető a 200 lovas motorblokk. A Renault legújabb szedánját 0-ról 100 kilométer/órára 7,6 másodperc alatt gyorsítja fel, és a csúcssebessége 237 kilométer/óra. Legnagyobb nyomatéka 260 Nm. Sportos üzemben szép hangot kap a kocsi, kár, hogy mindez csak virtuális, hátul semmit nem hallani. A benzines sem fogyaszt sokat, a hajtós próba alatt 8,7 literes átlagfogyasztást jelzett ki a fedélzeti számítógép.

A Talismanból nem hiányozhatnak a vezetéstámogató rendszerek. Van adaptív sebességszabályzó, aktív vészfékezés, kanyarfényszóró, sávelhagyásra figyelmeztetés, követési távolságra figyelmeztetés, sebességtúllépés figyelése táblafelismerő rendszerrel, holttér-figyelés, automatikus parkoló rendszer, 360°-os parkoló érzékelők, tolatókamera, színes vetített kijelző, automatikus távfény, elektromos rögzítőfék, emelkedőn elindulást segítő rendszer.

Hazai gyártás

A franciaországi Douaiban található üzembe 420 millió eurót fektetett a csoport. Új présgépek és új fényező részleg garantálja a modell minőségét. A vállalatcsoportok közötti együttműködés keretében a Daimler szakemberei is részt vettek a gyártási folyamatok optimalizálásában azért, hogy a minőség kifogástalan lehessen. Ennek egyik eredménye a teljes fényezési folyamat átgondolása.

Kiemelt Partnereink