Gyártók Solt Tamás: nem zárkózik el az Opel-gyár a képzett menekültek foglalkoztatásától

Solt Tamás: nem zárkózik el az Opel-gyár a képzett menekültek foglalkoztatásától

Biró Csongor | 2015.09.11 12:05

Solt Tamás: nem zárkózik el az Opel-gyár a képzett menekültek foglalkoztatásától

1,7 millió eurós beruházással készült el az Opel tudásközpontja a szentgotthárdi gyárban. Az intézményben egyidejűleg 100 diák képzése zajlik mostantól. Solt Tamás vezérigazgatóval beszélgettünk.

- Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az Opel szentgotthárdi tudásközpontjának avatásán azt mondta: idén 580 ezer, jövőre egymillió motor készülhet a szentgotthárdi gyárban. Tudják tartani a tervezett növekedést?

- A 2016-os egymillió darabszám egy korábbi terv része volt, most úgy látom, hogy az idei tervet teljesítjük, jövőre a beígértnél kevesebb, de 700 ezernél több motort gyártunk. Ennek oka, hogy újra gyártunk exportra - főként tengerentúlra, Kínába, Amerikába - megmunkált motorkomponenseket, hengerfejeket, blokkokat, főtengelyeket, amelyek komoly kapacitást jelentenek az erőforrásaink tekintetében annyira, hogy szombati munkarendet is el kell rendelnünk. Az új motorgyárunk, a Flex-üzem teljes kihasználtságon üzemel majd. A jövő éves büdzsé tervezése most folyik, ebben ezek a számok szerepelnek.

- Bővül a gyárban dolgozók létszáma?

- Most vagyunk ezerötszázan, év végére már ezerhétszázan leszünk. A korábban említett büdzsében jövőre további új 32 dolgozó felvételével számolunk, a gyár teljes kapacitáson történő működéséhez szükséges létszámot már idén feltöltjük. A büdzsében 1732 dolgozóval tervezünk. Ők kellenek ahhoz, hogy az idei évhez képest a 33 százalékos növekedést jövőre hozni tudjuk. A régi termékeink, a Family 1-es, kifutó motorok több mint 90 százaléka tengerentúlra megy, az új motorok kibocsátása 70 százalékkal nő. Az új Astrába (K sorozat) csak szentgotthárdi motorok kerülnek, az egynégyesből lesz például csak szívó és turbós is – több változatban.

- Milyen várakozással tekint a most elindult szombathelyi gépészmérnök képzésre?

- A szombathelyi mérnökképzés elindítása hat környékbeli nagyvállalatnak köszönhető, egyikük volt az Opel. Látva más régiókban, például Győrben a mérnöktanoncok pályáját, akiket elvisznek a helyi vállalatok, például az Audi, nekünk is meg kellett teremteni a mérnökutánpótlást. Egyértelmű elemi érdekünk volt, hogy idehozzuk ezt a képzést. Két évig tartott a stratégia kidolgozása és a képzés megszervezése. Sikeresnek mondható a marketing tevékenységünk, hisz négyszeres túljelentkezés volt a szakra. A BME után ide kellett a második legmagasabb pontszám a bekerüléshez a gépész szakok közül. A szombathelyi ráadásul duális képzés, nyolcvan hallgatóval indultunk, közülük 55 duális képzésben vesz részt, ebből 10 hallgatóval mi kötöttünk szerződést. Ők már nálunk kapnak hónapról-hónapra juttatást. Nem hagyományos szakmai gyakorlat ez, hanem komoly tananyag alapján megvalósuló oktatás. Oktatókat alkalmaztunk, akik a most átadott új oktatóközpontban dolgoznak, hogy eleget tegyünk az elvárásoknak.

Új oktatóközpont Szentgotthárdon

- Aktuális kérdés az autóiparban, hogy utánpótlásként szükség van-e a menekültekre és ha igen, milyen feltételekkel alkalmazhatók? Dieter Zetsche Daimler vezér és Matthias Müller Porsche-főnök szerint igen, munkát kell adni nekik. A német kormány a nagyvállalatokkal közös programcsomagon dolgozik, a magyar kormány elutasító. Önnek mi a véleménye?

- Ha megfelelően felkészült emberekről van szó, akiknek megvan a szakmai háttere, akiknek a tudását és képességét mi az üzletmenetben tudjuk megfelelően hasznosítani, akkor miért ne? Nem zárkózunk el egyáltalán. Ahogy bővülünk, ahogy fejlődünk - és egyre nehezebb lesz a mai magyar munkaerőpiacon a munkaerőt találnunk - nekünk bármilyen megoldást, ami ebben a rövid távú igény megoldásában segít, örömmel üdvözöljük.

Kiemelt Partnereink